Test Toyota Yaris GR: Nejblíž WRC, jak můžete být

Dvě osobnosti pod stejným jménem. Jekyll a Hyde. Yaris umí být krotká hybridní dámička do města, ale i brutální sportovní náčiní. Obě přitom pohání tříválcový motor. Test Toyota Yaris GR.

Test Toyota Yaris GR. Toyota v posledních desítkách měsíců zúročuje svůj náskok, který měla proti ostatním na poli hybridních pohonů. Protože je nabízí dlouho a napříč modelovou paletou, její průměrné flotilové emise jsou nižší než u konkurence. Může proto beze strachu z pokut nabízet i vozy, které ostatní nemůžou. Kromě dieselových dodávek je to i sportovní hot hatch.

Civilních aut s velkým zrychlením je na trhu dost a budou ještě přibývat. Vesměs jde ale o větší vozy, ponejvíce s elektrifikovaným pohonem, u nichž je všechno postaveno právě na zrychlení. Toyota Yaris GR je ale malé auto, zkonstruované pro opravdové závody.

S Yarisem WRC získala automobilka titul mistra světa. Předpisy vyžadují, aby od závodního speciálu bylo vyrobeno minimálně 25 000 kusů silniční verze. Zatímco obvykle to v automobilkách chodí tak, že rallyový tým vezme produkční auto a upravuje ho pro závody, tady naopak vyvíjel silniční vůz tým specialistů na rallye. Konkrétně společnost Toyota Gazoo Racing a závodní týmu Tommi Mäkinen Racing, partner automobilky Toyota v soutěžích WRC.

Audi-activesphere, studie, koncept
Čtete také

Audi activesphere: Kupé, co se dokáže proměnit v pick-up

Audi představilo studii crossoveru Audi activesphere s elektrickým pohonem všech kol quattro. Reálný sériový model bude samozřejmě vypadat trochu jinak, ale…

Test Toyota Yaris GR

K nastavení motoru a podvozku se ještě dostaneme, ale vliv WRC na auto sahá mnohem dál. Třeba linie střechy. U standardního Yarisu je vysoká, kvůli pohodlí pasažérů, u GR je mnohem nižší (o 91 mm) kvůli lepšímu proudění vzduchu. Předpisy WRC říkají, že na zadní dveře nelze montovat aerodynamická zařízení, takže Yaris GR zadní dveře nemá a je výhradně třídveřový. Důležitá je i hmotnost. Takže střecha je z uhlíkových vláken, což ušetří 3,5 kg, dveře nebo kapota zase z hliníku, což ubírá dalších 24 kilogramů.

Vnější vzhled vozu je impozantní – výrazná maska, mohutné blatníky, široký rozchod, 18palcová kola nebo červené brzdové třmeny a kotouče o průměru 356 mm – to vše naznačuje, s kým máte tu čest. Logické změny proti „běžnému“ Yarisu jsou i uvnitř. Sportovní sedadla i volant, hliníkové kryty pedálů nebo černě potažený strop. Na středové konzole přibyl ovladač jízdních režimů.

V režimu Normal se používá základní rozdělení hnacího momentu mezi nápravami v poměru 60:40; v režimu Sport se upřednostňuje zadní náprava s rozdělením 30:70 ve prospěch zábavných jízdních vlastností na zatáčkovitých cestách a okruzích; a v režimu Track se používá základní nastavení 50:50 pro rychlou jízdu při závodech na okruzích nebo speciálních úsecích.

Nejvýkonnější tříválec na světě

Pod kapotou je nejvýkonnější sériově vyráběný tříválec na světě. Využívá technologie z motoristického sportu, jako je např. chlazení pístů pomocí olejových trysek, velký průměr výfukových ventilů a částečně strojově opracovaný sací kanál. Při zdvihovém objemu 1618 cm3 dosahuje tato jednotka výkonu 261 k/192 kW a točivého momentu 360 Nm. Kilogramový výkon vozu je pouze 4,9 kg/k, což automobilu umožňuje zrychlovat z 0 na 100 km/h za necelých 5,5 s a rozjet se až na 230 km/h.

Už tahle čísla samo o sobě hovoří za vše. Osobní seznámení ale nic nenahradí. Zátah je parádní a když udržíte šestistupňovou manuální převodovku na uzdě, u červeného spektra otáčkového pole se dočkáte řádného sportovního brumlání a prskání. Že jde o zvuk z reproduktorů, na to by neznalý člověk možná ani nepřišel.

Důležitou součástí pohonu je nový systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR se spojkou s rychlou odezvou a s dvojicí samosvorných diferenciálů Torsen pro rozdělování hnacího momentu mezi levými a pravými koly. Nastavení podvozku je logicky tužší, ale to neznamená, že z vás auto vytřese duši. Na suché silnici a v režimech Normal nebo Track drží auto v zatáčkách jako přilepené a poté, co se s ním sžijete, vám dopřeje jejich průjezd takovou rychlostí, o které se vám dřív ani nezdálo. Kdo má rychlé ruce, ten si naopak v režimu Sport užije na mokré nebo zasněžené vozovce jízdu bokem napřed v míře víc než vrchovaté. Ale pozor, chce to opravdu trénink, jinak nedotočíte a rázem jste jinde, než jste chtěli být.

Dočasně vyprodáno!

Toyota Yaris GR je unikátní auto, kterému dnes budete hledat konkurenta jen těžko. Není samozřejmě zadarmo. Před rokem stálo 899 000 Kč, v prosinci 2022 je o rovných sto tisíc v základu dražší. K tomu si můžete vybrat jednu z čtyř barev (z toho dvě jsou bílé) a dva pakety doplňkové výbavy, jinak nic. Původně bylo pro ČR určeno jen 50 kusů. Výrobce ale prodloužil dobu výroby až do roku 2023, a prodeje v Česku se znásobili. Do začátku prosince 2022 si Yaris GR objednalo 209 zákazníků. O zájmu ostatně svědčí jedna věc, která bude zklamáním pro ty, které popisované vlastnosti vozu zaujaly. V době uzávěrky visela na oficiálním ceníku importéra dokonce nálepka „Dočasně vyprodáno“….

Martin Šidlák

#toyota

Technické údaje:

Cena od 999 000 Kč (včetně DPH)
MOTOR: Benzínový tříválec
Maximální výkon: 192 kW / 6500 ot.
Max. točivý moment: 360 Nm /4000 ot.
Maximální rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,5 s
Kombinovaná spotřeba: 8,2 l/100 km
Emise CO2: 186 g/km
Délka/šířka/výška: 3995 / 1805 / 1460 mm
Rozvor: 2558 mm
Zavazadlový prostor: 141 l
Pohotovostní hmotnost: 1290 kg