Na vodík bude Toyota Hilux i BMW iX5
Hned dvě automobilky ohlásily vývoj nových aut na vodík. Tento typ pohonu by měla dostat Toyota Hilux i SUV BMW iX5 Hydrogen.
Společnost Toyota Motor Manufacturing UK prostřednictvím centra pro pokročilé pohony (APC) oznámila, že obdrží dotaci na vývoj modelu Hilux poháněného palivovým článkem. Cílem projektu ve spolupráci s partnery z Velké Británie je upravit komponenty druhé generace palivových článků od Toyoty používané i nejnovější Toyotou Mirai.
V rámci výzvy vzniknou během roku 2023 v britském sídle TMUK v Burnastonu první prototypy vozidel. V případě úspěšných výsledků testování začne malosériová výrobu.
Výrobu automobilu na vodík oznámilo na začátku prosince i BMW Group. Jde o model BMW iX5 Hydrogen. Výroba malé série vozu na vodíkový pohon probíhá na pilotní výrobní lince v mnichovském Výzkumném a inovačním centru (FIZ). Vůbec první Sports Activity Vehicle (SAV) s technologií vodíkových palivových článků již během vývojové fáze absolvovalo intenzivní testovací program v náročných podmínkách. Nyní bude od jara 2023 ve vybraných regionech využíváno jako technologická ukázka mobility bez lokálně produkovaných emisí CO2.
Karoserie vozu je navržena tak, aby bylo možné umístit dvě vodíkové nádrže do středového tunelu a pod zadní sedadla. Elektrické systémy 12 V a 400 V, vysokovýkonná baterie, elektromotor a palivový článek se do vozu montují společně se standardními sériovými díly. Elektromotor umístěný u poháněné zadní nápravy je společně s vysokovýkonnou baterií produktem páté generace technologie BMW eDrive. Ta se používá také v čistě elektrických a plug-in hybridních modelech BMW.