Jaké jsou celkové emise CO2 aut? Enyaq a Kodiaq si jsou překvapivě blízko
Společnost Green NCAP, kterou nikdo nemůže podezřívat z nenávisti k elektromobilům, zpřístupnila unikátní kalkulačku, která ukazuje celkové emise CO2 aut během životního cyklu. Elektromobily vítězí, ale jen o prsa. Například elektrický Enyaq vyprodukuje za určitých okolností skoro stejně jako dieselový Kodiaq.
Kalkulačka společnosti Green NCAP umožňuje porovnávat hodnoty celkové emise CO2 během životního cyklu automobilů ve vztahu k jejich zemi, energetickému mixu a spotřebě.Dá se předpokládat, že vzbudí obří emoce. Fanoušci elektromobilů budou považovat výsledky za zmanipulované, fanoušci dieselů budou naopak odpalovat ohňostroje. Nový online nástroj ale ukazuje především jednu věc. Že elektromobil neprodukuje při jízdě žádné emise, ví každý. Stejně jako že emise vznikají při výrobě vozu a jeho recyklaci a rovněž při samotné výrobě elektřiny pro jízdu. Ale málokdo ví, kolik jich je ve skutečnosti. A to velmi závisí od toho, v které zemi majitel elektromobilu žije a jaký je energetický mix daného státu.
Nástroj je určen spotřebitelům, kteří zvažují udržitelnost svého vozidla v kontextu místa, kde žijí, a jeho dlouhodobého používání, a také vědcům, průmyslovým pracovníkům a zákonodárcům.
Tisková zpráva uvádí, že obecně se má za to, že pro posouzení skutečného ekologického dopadu a udržitelnosti automobilu je třeba na vozidlo nahlížet v kontextu celého jeho životního cyklu. To znamená, že se berou v úvahu všechny procesy, emise skleníkových plynů a toky zdrojů a energie spojené s výrobou, používáním a recyklací automobilu na konci jeho životnosti.
Databáze 30 000 modelů
Jedinečná platforma umožňuje měnit parametry výpočtu a přizpůsobit je místním a osobním podmínkám, například ročnímu počtu ujetých kilometrů, skladbě obnovitelných zdrojů energie a zemi. Uživatelé tak mohou porovnávat až tři vozy a dvě země, a to podle konkrétních potřeb a podmínek. Interaktivní platforma čerpá data z rozsáhlé databáze více než 30 000 modelů, která mimo jiné zahrnuje vozidla testovaná organizací Green NCAP, jež nabízejí realističtější hodnoty spotřeby paliva a/nebo energie ve srovnání s těmi inzerovanými.
Výsledky ukazují dopad vozidla na životní prostředí v průběhu času a také upozorňují na jednotlivé fáze životního cyklu a také identifikují podněty pro další zlepšování udržitelnosti. Například typický benzinový vůz kompaktní rodinné třídy spotřebuje během svého životního cyklu – od výroby po ukončení životnosti – přibližně 190 MWh energie, což odpovídá přibližně 22 000 litrům benzinu nebo ekvivalentu více než 550 návštěv čerpací stanice. Zároveň vyprodukuje přibližně 50 tun emisí škodlivých pro klima. Skutečný dopad a energetická náročnost elektromobilu pak závisí na použitém mixu elektrické energie v té které zemi.
S kalkulačkou se dá hrát a nastavit parametry podle toho, zda je uživatel fanoušek elektromobility nebo ne. Výsledky se budou lišit podle ročního nájezdu a země. Musí brát v úvahu průměrný energetický mix, takže nedokáže zahrnout uživatele z vlastní fotovoltaickou elektrárnou. Dobu životnosti stanovila Green NCAP na 16 let. Metodika se jistě stane terčem kritiky.
Enyaq nebo Kodiaq? V Česku nebo v Německu?
My jsme náhodně zvolili srovnání vůz Škoda Enyaq iV 80, Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG a 1.5 TSI DSG. Srovnatelné samozřejmě nejsou výkony všech vozů, ale jde o auta podobné velikosti, od stejného výrobce. Po zmíněných 16 letech je součet emisí Enyaqu 46,3 tuny CO2. Dieselový Kodiaq je ale jen o málo horší – 50,6 t. Nejvíc emisí vyprodukuje benzínový model – 57,2 t. Přitom až do 12. roku je na tom dieselový Kodiaq nejlépe. Tato data platí pro Českou republiku.
V Německu s větším podílem obnovitelných zdrojů emituje Enyaq za 16 let 29,6 t. Naopak v Polsku je rozdíl mezi elektrikou a naftou ještě menší než v Česku – Enyaq si připíše 48,9 t CO2.
Při využití výhradně obnovitelných zdrojů v evropském průměru pak elektromobil jasně vítězí – za 16 let po něm zůstane zhruba 19 tun.
Online kalkulačka je k dispozici ZDE.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES