Test Opel Astra 1.2 Turbo 130 k: Opel, jaký čekáte
Schází Opel pod křídly koncernu Stellantis na úbytě nebo se naopak odrazil do nové epochy? A je segment rodinných hatchbacků mrtvý? Odpověď na obojí jsme hledali v testu modelu Opel Astra 1.2 Turbo 130 k.
Německá auta se dříve vymezovala proti francouzským a naopak. Před časem se ale Opel „přesunul“ od General Motors ke Stellantisu a nejnovější generace modelu Opel Astra se stala technickým sourozencem třeba Peugeotu 308, Citroënu C5 X nebo DS 4. Prospělo mu to nebo uškodilo? Přinášíme test Opel Astra 1.2 Turbo 130 k
Pokud už nějaká auta sdílejí společnou techniku, musí se odlišit vzhledem a případně cenou. Jestliže Peugeot 308 je v mnoha testech a uživatelských hodnoceních chválen za design, Opelu se vnější vzhled také velmi povedl. Zvolil mnohem ostřejší tvary, které v testované bílé barvě tak nevyniknou, ale třeba ve žluté s kontrastně lakovanou černou střechou ano.
Test Opel Astra 1.2: Přísný pohled, dynamické tvary
Dominantou je přední maska chladiče nazývaná Opel Vizor, kterou jako první dostalo malé SUV Mokka. Úzké světlomety dávají vozu trochu přísný pohled, ale k celkovému ostrému střihu vozu to sedí. Zboku je zase na pohled hezký výrazně skloněný C-sloupek karoserie, vzadu vysoko umístěné brzdové světlo.
Když jsem 308 i Astru porovnával při hlasování o české Auto roku, hodnotil jsem interiér Opelu o něco lépe. Na rozdíl od dramaticky členěné palubní desky Peugeotu s obrazovkami v různých výškách je ta v astře jednoduchá, ale efektní. Její dominantou je dvojice na sebe navazujících 10palcových digitálních displejů, které plynule navazují na výdechy klimatizace.
Klimatizace má v německém autě samostatný ovládací panel, v tom je jeho velká výhoda. Protože jsme ale měli v redakci Peugeot 308 na srovnávací test, při delším používání jsem si uvědomil jednu celkem podstatnou výhodu modelu 308. Ta se jmenuje i-toggles. Od úrovně výbavy Allure se pod centrální obrazovkou objevují plně konfigurovatelné virtuální přepínače.
Je možné tam snadno nastavit virtuální tlačítka pro přímou volbu, ale nikoli jen těch základních funkcí, ale přímo konkrétních podvoleb, dokonce jako jsou konkrétní telefonní čísla. Já jsem si tam navolil pět nejčastěji používaných funkcí – vypnutí sytému start stop, telefon, média, zapnutí / vypnutí klimatizace a navigaci. V Opelu jde také centrální obrazovka individuálně přizpůsobit, ale ne do takových detailů. Takže třeba pro vypnutí start/stop je potřeba kliknout nikoli jednou jako v 308, ale víckrát v menu.
Benzín, diesel, plug-in hybrid
Z hlediska praktického používání potěší velikost zavazadlového prostoru, který se 422 litry dokázal o 10 litrů porazit výše probíraný Peugeot 308, ale překonal i další konkurenty. Volkswagen Golf nabídne 380 litrů, Ford Focus 392 litrů. V tomhle ohledu Astra dostatečně vyhoví i čtyřčlenné rodině. Není nutné za každou cenu kupovat SUV.
Pro pohon slouží benzínové tříválce 1.2 o výkonu 110 nebo 130 koní, dieselový čtyřválec 1.5 130 koní a plug-in hybridní agregát 180 koní, který by měla doplnit ještě výkonnější varianta 225 koní a verze s ryze elektrickým pohonem. Plug-in hybrid jsme už otestovali, je příjemně dynamický, umí být i velmi tichý, ale s cenovkou skoro milion korun nebude patřit k nejprodávanějším.
Na tento titul spíš aspiruje nyní testovaný benzinový tříválec o výkonu 96 kW/130 koní s manuální 6stupňovou převodovkou a maximálním točivým momentem 230 Nm. Tenhle původem francouzský agregát patří mezi ty povedenější tříválce. Je příjemně živý v nízkých otáčkách, neztrácí dech ani v těch středních, pouze v horní polovině otáčkoměru už od něj nemůžete moc čekat. Ale pokud chcete jezdit opravdu dynamicky, nevyberete si k tomu tříválec. Ten se vám naopak odmění kultivovaným tichým chodem bez vibrací a nízkou spotřebou jen málo přesahující šest litrů.
Podvozek na jedničku
Kromě vnějšího vzhledu se Astra od svých francouzských sourozenců liší nastavením podvozku. Jiné jsou pružiny, jinak nastavené tlumiče nebo zadní stabilizátor. Němci vsadili na méně měkké, ale více sportovní nastavení. Přední kola nové Astry jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, vzadu je náprava s vlečenými rameny a torzní příčkou. Neelektrifikované auto s sebou netahá zbytečná kila baterie navíc, takže je mrštné a ochotně mění směr podle řidičova přání. V zatáčkách je velmi stabilní a málo se naklání, na druhou stranu ale zvládá i všechny typy nerovností.
Opel Astra je hodně povedený praktický hatchback se skvěle vyladěným podvozkem. Na trhu to ale přesto nebude mít úplně lehké. Musí čelit jak karosářsky stejné konkurenci, tak dlouhé řadě SUV, jejichž popularita stále neupadá. Opel na to šel dlouhodobě cenou. Astra s testovaným motorem v základní výbavě stojí s dlouhodobou akční cenou 569 900 Kč (471 066 Kč bez DPH).
Peugeot 308 se shodným motorem a převodovkou stojí od 620 000 Kč (512 397 Kč bez DPH), Volkswagen Golf 1.5 TSI o stejném výkonu 96 kW je pak ještě o něco dražší – od 632 900 Kč (523 058 Kč bez DPH). Toyota Corolla hatchback se prodává pouze jako hybrid, jednotka o podobném výkon 140 koní vás vyjde od 667 900 Kč (551 983 Kč bez DPH). Na druhé straně ale stojí Hyundai i30, jeho hatchback i30 s motorem 1,0 T-GDI 88 kW se nyní nabízí už od 399 990 Kč (330 570 Kč bez DPH).
Martin Šidlák
Technické údaje: Opel Astra 1.2 Turbo 130 k
Cena od 471 066 Kč (bez DPH)
MOTOR: Benzínový tříválec
Maximální výkon 96 kW / 5500 ot.
Max. točivý moment 230 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,7 s
Kombinovaná spotřeba 5,4-5,7 l/100 km
Emise CO2 123-129 g/km
Délka/šířka/výška 4374 / 1860 / 1442 mm
Rozvor 2675 mm
Zavazadlový prostor 422 l
Pohotovostní hmotnost 1341 kg