Škoda končí se CNG, z ceníku škrtla rovnou dva modely
Zdražování pohonných hmot postihlo dramaticky i ještě nedávno populární CNG. Jeho ceny vyskočily místy až k 99 Kč za kilogram. Zájem o nové vozy s tímto pohonem tak razantně poklesl. S jejich prodejem tak v podstatě končí tuzemská Škoda Auto, která z ceníku vyřadila Kamiq a Scalu s tímto pohonem.
Začátkem loňského října byla průměrná cena CNG asi 31 Kč/kg, nyní je to kolem 75 korun, někde se ale cena občas blíží i ke stovce. Cenová výhoda CNG v porovnání s benzínem se tak téměř vytratila. A omezuje se také nabídka aut. Škoda Auto nabízí tento pohon už jen v modelu Octavia. Z ceníku zmizela nabídka u modelů Scala a Kamiq.
„Pohon na stlačený zemní plyn se uplatnil jako cenově i ekologicky zajímavá alternativa ke konvenčním motorům na benzin či naftu,“ vyplývá z vyjádření Pavla Jíny, mluvčího automobilky. „Škoda Auto nicméně v rámci své transformace plánuje rozšířit nabídku o několik plně elektrických modelů, které doplní nabídku velmi úsporných modelů se spalovacím motorem. Proto došlo ve spolupráci s koncernem Volkswagen k rozhodnutí investovat prostředky do vývoje těchto pohonů přednostně. Prodej modelů na stlačený zemní plyn budeme postupně na všech trzích ukončovat. Nicméně zákazníkům budou k dispozici v nadcházejících měsících ještě skladové vozy u našich autorizovaných partnerů.“
Poslední je Octavia
U modelů Scala a Kamiq již došlo na českém trhu k ukončení přijmu objednávek varianty G-TEC. U modelové řady Octavia bude následovat v průběhu nejbližších měsíců. Podíl zákaznických objednávek na vozy s pohonem na stlačený zemní plyn v uvedených modelových řadách tvořil na českém trhu nižší jednotky procent.
Dříve poměrně široká nabídka modelů na CNG „hubne“ už delší dobu. Před zhruba pěti lety přestal tento pohon nabízet Opel. Nekoupíte si ho momentálně už ani u Volkswagenu, prozatím „dočasně“. „Všechny verze CNG jsme aktuálně stáhli kvůli dostupnosti,“ potvrdil mluvčí značky David Valenta. „Modely s pohonem CNG dosud postihuje velmi dlouhá a především nejistá doba dodání. Navíc evidujeme velké množství objednávek z minulých období. Proto jsme se rozhodli je stáhnout a nyní nenabízet. Pokud se situace zlepší, rozhodneme se v tu danou chvíli, dle aktuální poptávky, zda nabídku CNG verzí obnovíme. Úplné ukončení výroby CNG verzí zatím nebylo avizováno.“
V ceníku se zatím CNG drží jen u Seatu a Audi. „Aktuálně v tomto modelovém roce nabízíme CNG – označení TGI – u modelů Ibiza, Arona, Leon a Leon ST a prozatím to nebudeme měnit,“ řekl mluvčí značky Filip Stoulil. „V současné době jde objednat u modelů A4 Avant a A5 Sportback. Nemáme informace o konkrétním termínu ukončení nabídky,“ dodal za Audi Jiří Rozkošný.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES