Test Volkswagen Golf 1.0 eTSI: Fantom všedního dne
Volkswagen Golf s litrovým tříválcem? Těžko hledat nudnější kombinaci, řekli by mnozí. Mně naopak právě tohle spojení velmi příjemně překvapilo. Volkswagen Golf 1.0 eTSI je totiž jedním z nejlepších „normálních“ aut, které jsme letos vyzkoušeli.
Je snadné se rozplývat nad výkonem sportovních modelů či nad terénními vlastnostmi offroadů. Taky to umím a dělám. Ale většinu času člověk nestráví s plynem na podlaze nebo v bahně na terénním polygonu. Stejně tak jsme si nevymysleli dobu, která nutí automobilky snižovat objemy motorů a počet jejich válců, a zákazníky hledat, kde ušetřit. Pod tímto úhlem pohledu se najednou Volkswagen Golf s tříválcem 1.0 eTSI s mild-hybridní technologií ukázal jako možná to nejideálnější auto pro všední den.
Co popisovat na autě, které je na trhu už skoro padesát let a mezigeneračně se nijak dramaticky nemění? Jedno z dlouhodobě nejprodávanějších aut světa staví na kombinaci neprovokujícího designu, kvality a moderní techniky. Proti sedmé generaci je ta aktuální o 26 mm delší (4284 mm) a má o 16 mm větší rozvor (2636 mm). Ovšem zavazadlový prostor 380 litrů je dnes už pod průměrem konkurentů. Ford Focus nabídne 392 litrů, ale Peugeot 308 412 litrů, Opel Astra 422 litrů.
Všechno v obrazovce? Radši ne
Za ty více než dva roky, po které je osmý VW Golf v prodeji, je nejvíce kritizovanou částí vozu infotainment a jeho ovládání. Pravda je, že Volkswagen v době vývoje možná trochu moc podlehl trendu digitalizace. Nebyl v tom rozhodně sám, a jak je vidět, řada automobilek se od modelu „všechno v obrazovce“ malinko odvrací. U Golfu tak možná pár tlačítek chybí. Možností ovládání je sice víc (dotyková obrazovka, volant, hlas), ale klimatizace a hlasitost rádia by se měly z praktických i bezpečnostních důvodů ovládat fyzickými tlačítky. Jinak není interiéru co vytknout, je prostorný a kvalitně zpracovaný.
Benzínovým tříválcem bych ještě před pár lety pohrdal, stejně jako mnozí další. Ale ten testovaný pod kapotou Golfu odvádí až nečekaně dobrou práci. Netrpí vibracemi ani hlučností. Je přitom dostatečně hbitý. Pomáhá tomu mild-hybridní technologie s palubním systémem 48V. Maximálních 81 kW, kterými motor disponuje, se nezdá mnoho, ale mild-hybridu se úspěšně daří maskovat slabiny agregátu. Elektřina pomáhá hlavně při rozjedu, který je tak příjemně plynulý a nečekaně dynamický vzhledem k papírovému výkonu motoru. Díky mild-hybridu umí auto i plachtit s vypnutým motorem, což zase snižuje spotřebu. Jezdit za 6 litrů na 100 km jsme dokázali bez problémů.
Lehkost a jistota
Osmý Golf také slušně jezdí. Přesné řízení, skvěle reagující na řidičovy pokyny, ve spojení s dobře naladěným podvozkem umožňuje pohodovou jízdu na krátké i dlouhé vzdálenosti. I na rozbitých cestách je tlumení nerovností na příkladné úrovni, V zatáčkách auto zase jistě a ochotně mění směr. Z podvozku je cítit lehkost, ale zároveň jistota. Najdete určitě sportovnější auta, víc spojená s řidičem, ale s tříválcem pod kapotou dostáváte v golfu přesně co, potřebujete.
Větším prodejům golfu brání jeho cena. 1.0 eTSI mě opravdu velmi příjemně překvapil a pro většinu lidí je to dostatečná volba než výkonnější 1.5 TSI. Rozdíl 15 kW v základním provedení není dramatický rozdíl. Problém je, že 1.5 TSI 96 kW pořídíte od 632 900 Kč s manuálem. Testované 1.0 eTSI je ovšem spojeno výhradně s DSG automatem, takže jeho cena startuje až na 688 900 Kč. Přitom za 742 900 Kč už pořídíte výkonnější 1.5 TSI 110 kW, rovněž s DSG. Když zároveň třeba Opel Astra koupíte od 549 990 Kč a Hyundai i30 dokonce od 379 900 Kč, nemají to prodejci Volkswagenu zrovna lehké.
Martin Šidlák
Technické údaje: Volkswagen Golf 1.0 eTSI
Délka/šířka/výška: 4284/1789/ 1441 mm
Rozvor: 2619 mm
Zavazadlový prostor: 380 l
Max. výkon: 81 kW
Max. točivý moment: 200 Nm
Max. rychlost: 202 km/h
Zrychlení na 100 km/h: výrobce neuvádí
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,2 l / 100 km
Cena od: 569 339 Kč (bez DPH)