Elektrický Rolls-Royce Spectre vyjde na 10 milionů
Ultraluxusní elektrické kupé Rolls-Royce Spectre se oficiálně představilo. První elektromobil značky se k prvním zákazníkům dostane až v posledním čtvrtletí příštího roku. I přes cenovku kolem 10 milionů korun jistě nebude mít nouzi o zájemce.
Rolls-Royce Spectre má být prvním z řady modelů, které značku do roku 2030 přivedou k elektrifikaci celého portfolia. Při návrhu prvních skic pro model Spectre se designéři značky inspirovali koncepty moderních jachet. Zejména čistotou a přesnou definicí linií, využitím efektu přirozeného odrazu světla a zkosení pro posílení emočního náboje na siluetě vozu.
Spectre má nejširší masku ve tvaru antického Pantheonu, jakou kdy vůz značky Rolls-Royce dostal. Její jednotlivé lamely jsou nyní hladší. Byly navrženy tak, aby pomohly ke snazšímu obtékání vzduchu kolem přídě. A současně aby pomocí odrazů okolního prostředí zlepšily vizuální dojem z vozu. Pro umocnění výrazu modelu Spectre po setmění je maska decentně osvětlená. O to se stará 22 diod LED, které osvětlují zadní stranu každé z lamel. Součinitel čelního odporu vzduchu (cx) s hodnotou 0,25 činí z modelu Spectre nejaerodynamičtější vůz značky Rolls-Royce v historii. Přispívá k tomu i aerodynamicky optimalizovaná soška Spirit of Ecstasy. Jen ta absolvovala plných 830 hodin modelování a testování v aerodynamickém tunelu.
Nejdramatičtější prvek siluety vozu Spectre ztělesňuje karoserie typu fastback se splývavou zadní částí. Hladké napojení s prosklením vozu významně přispívá k co nejnižšímu koeficientu aerodynamického odporu, jaký byl u vozu Rolls-Royce zaznamenán. Koncové světlomety jsou zasazeny do největšího jednodílného bočního panelu karoserie, který byl kdy pro Rolls-Royce vyroben. Zasahuje od předního sloupku až po zavazadlový prostor. Spectre je navíc po téměř sto letech prvním sériově vyráběným dvoudveřovým kupé, které je osazeno 23palcovými koly.
Střecha plná hvězd
Uvnitř je model Spectre vybaven technologicky nejpokročilejšími funkcemi z programu individualizace Bespoke, které čerpají inspiraci z nadčasové mystiky noční oblohy. Poprvé u produkční verze automobilu značky Rolls-Royce jsou u modelu Spectre k dispozici dveře Starlight Doors, které obsahují 5 876 jemně osvětlených „hvězd“. Vnitřní výplně dveří lze také objednat s velkoformátovými dřevěnými obklady Canadel. Ty získaly jméno podle zátoky na jihu Francie, kde sir Henry Royce a jeho tým návrhářů pobývali během zimních měsíců.
Model Spectre je postaven na platformě Architecture of Luxury – vlastním celohliníkovém prostorovém rámu značky. Pro Spectre konstruktéři vyvinuli strukturu, která se vyznačuje o 30 % větší tuhostí než u jakéhokoli předchozího vozu Rolls-Royce. A to jak za přispění sofistikovaných extrudovaných hliníkových profilů, tak zabudováním trakčního akumulátoru do prostorového rámu mezi obě nápravy. Variabilita architektury přitom umožnila konstruktérům umístit podlahu do středu nosné konstrukce podvozku. Mezi baterií a podlahou se tak podařilo vytvořit prostor pro kabeláž a chladicí kanály. Výsledkem je zcela rovná podlaha v interiéru, která přispívá nejen k příjemně nízkému posezu, ale tím, jak kabina posádku obklopuje, i k pocitu bezpečí. Akumulátor současně svou hmotností téměř 700 kg napomáhá k tlumení hluku.
Náročný celosvětový testovací program vozu Spectre dal inženýrům společnosti Rolls-Royce příležitost vyladit proslulý systém pérování Planar pro použití v elektrickém modelu. Pomocí sady nových hardwarových komponent a využitím schopností vysokorychlostního zpracování dat dokáže systém Planar oddělit stabilizátory modelu Spectre tak, aby každé kolo mohlo reagovat zcela nezávisle a zabránit tím nežádoucím pohybům karoserie, ke kterým může dojít, když vůz najede na zvlněný povrch jen na jedné straně. Toto řešení také eliminuje riziko vysokofrekvenčních vibrací vlivem menších nedokonalostí povrchu vozovky.
Jakmile systém vyhodnotí, že se blíží zatáčka, propracovaný elektronický systém potlačování náklonu znovu spojí komponenty stabilizátorů vozu a přitvrdí tlumiče. Systém řízení všech čtyř kol je pak připraven, aby zajistil bezproblémový nájezd do zatáčky a poté i výjezd z ní. Během toho systém na základě informací z 18 senzorů podle aktuální situace operativně upravuje parametry řízení, brzdění, distribuce výkonu a odpružení tak, aby Spectre zůstal za všech okolností plně stabilní a řidiči zajišťoval pocit velmi snadného ovládání vozu.
Údaje o výkonu zatím chybí
Konečné údaje o výkonu, zrychlení a dojezdu se stále zpřesňují. Spectre vstupuje do závěrečné testovací fáze, která skončí v druhém čtvrtletí roku 2023. Předběžné údaje ukazují, že tento v mnohém přelomový Rolls-Royce bude mít dle metodiky WLTP čistě elektrický jízdní dosah 520 kilometrů. Jeho elektrické pohonné ústrojí disponuje nejvyšším výkonem 430 kW a poskytuje točivý moment 900 Nm. Očekává se, že vůz dosáhne zrychlení z klidu na rychlost 100 km/h za 4,5 sekundy.
Model Spectre již lze objednávat, první dodávky zákazníkům budou realizovány ve 4. čtvrtletí 2023. Cenová hladina vozu se bude pohybovat mezi modely Cullinan a Phantom, tedy kolem 10 milionů korun.
Zdroj: Rolls-Royce