Češi jsou konzervativní. Auto chtějí vlastnit a elektromobil je neláká

operatativní leasing

Čeští kupci aut moc nemění názory. I v době růstu cen chtějí automobil vlastnit. Na výrobu nechtějí čekat déle než půl roku. Stále populárnější jsou ojeté vozy. Elektromobil pak navzdory nižším provozním nákladům láká pouze 19 % Čechů. To je o dost méně, než lze sledovat v zahraničí. Vyplynulo to z letošního vydání EY Mobility Consumer Index mezi 13 tisíci řidiči v 18 zemích.

I navzdory problémům dodavatelských řetězců a růstu cen spotřebitelé celosvětově nadále preferují možnost mít k dispozici vlastní vůz. Ale elektromobil chce jen necelá pětina dotázaných. Momentálně by takovou investici chtělo učinit v průměru na 45 % dotazovaných. Větší zájem je například v USA, Evropa se naopak pohybuje lehce pod průměrem. 63 % respondentů si chce vůz koupit do roka. Jde o jasnou spotřebitelskou preferenci zejména ve srovnání s ochotou využívat služeb autopůjčoven nebo se zapojit do modelů sdíleného užívání automobilů. Přičemž až dvě pětiny účastníků průzkumu považují tyto alternativy za nevyhovující jejich potřebám.

Na celkové situaci se podepsaly i zkušenosti s globální pandemií, během které prudce vzrostl počet zaměstnanců pracujících v režimu home office. Z toho důvodu logicky klesla obliba veřejné dopravy a sdílené mobility. A spotřebitelé se naopak i kvůli obavám o zdraví začali zase ve velkém zajímat o pořízení vlastního vozu.

„V otázce volby stáří vozu převládají preference nových aut. Jejich dodací lhůty ale stále zůstávají velmi dlouhé. Na vybraný model od dané značky by si počkalo déle než půl roku jen 49 % zákazníků. Ostatní by buď jako kompenzaci za čekání požádali o slevu (25 %), nebo by si koupili podobný model od jiného výrobce (11 %) či jiný model od stejné automobilky (11 %). V Česku tolik věrní jedné značce ale nejsme. Průzkum z prosince 2021 ukázal, že na kýžený model by si počkalo jen 18 % lidí. 25 % by se poohlédlo po jiném výrobci,“ komentuje výsledky průzkumů Zdeněk Dušek, Partner EY pro automobilový sektor. Důsledkem toho je i fakt, že se pozornost spotřebitelů často stáčí například i k ojetým vozům.

Ojetiny jsou stále populárnější

Mnoho řidičů vnímá ojeté vozy jako adekvátní řešení. Spotřebitelé si na nich pochvalují zejména příznivé pořizovací ceny, což je přesně to, co po několika krizových letech poptávají. Problémy dodavatelských řetězců i nedostatek polovodičů prodlužující dodací lhůty nových vozů jsou některé z dalších důvodů, proč jsou ojetiny čím dál víc žádoucí. Přesto existují parametry, které jsou pro zájemce o koupi důležitější než ostatní. Vůbec nejčastěji uvádí výši najetých kilometrů, původ vozidla i historii vlastnictví, nehod a oprav. Specifikem českých řidičů je jejich preference nezávislých servisů oproti autorizovaným (48 % vs. 41 %). Ve světě je přitom situace opačná (38 % vs. 42 %).

Rostoucí popularita ojetin je dobrou zprávou pro autosalony, pro které znamená zvýšená poptávka možnost získání dalších zdrojů finančních příjmů. Dá se očekávat, že stabilizace na trhu s novými vozy bude mít stejný efekt i co se týče prodejů těch ojetých. Zajímavé je i geografické rozdělení. Zatímco ojeté vozy preferují spotřebitelé na vyspělých trzích, jako je Norsko, Nizozemsko nebo Spojené království, ty zbrusu nové relativně častěji kupují spotřebitelé v Číně, Indii nebo Mexiku.

Obliba elektromobilů roste, v Česku zatím nesměle

Zkušenosti spotřebitelů z celého světa hovoří ve prospěch elektromobility. O tom svědčí i ochota aktuálních vlastníků elektromobilů si za nový elektromobil klidně i připlatit. Což potvrzuje více než polovina (52 %) z nich. To se rozhodně nedá říct o těch, co mají v garáži automobil se spalovacím motorem. Mezi nimi je více než pětinu ceny připraveno připlatit jen 28 %. Česká republika ale jako by se aktuálním trendům vzpírala. Pořídit si automobil s alternativním pohonem je lákavé jen pro 19 % řidičů, zbytek zůstává věrný klasickým spalovacím motorům. Pro 4 % je pak schůdnou alternativou plyn. Je ale potřeba zdůraznit, že celá třetina Čechů tvrdí, že žádnou pevnou preferenci ohledně automobilu nemá.

„Zájem o elektromobily v posledních dvou letech trvale stoupá. Patrná je především větší poptávka po plně elektrických variantách. Důvěra spotřebitelů v technologii elektromobilů totiž výrazně vzrostla. 20 % respondentů, kteří si kupují automobil, plánují koupi plně elektrického vozu. V průzkumu z roku 2020 to bylo o 13 procentních bodů méně,“ poukazuje na vzrůstající trend Petr Knap, vedoucí partner EY pro automobilový sektor v regionu střední a východní Evropy. Za hlavní důvody pro nákup elektromobilu poté uvádí tradičně starost o životní prostředí. Nově se ale v globálním průzkumu mezi motivacemi objevuje i nárůst výše pokut pro vozidla s konvenčními motory. V Česku pak mezi největšími lákadly figurují nižší provozní náklady (53 %), regulace a omezení (34 %). Teprve na třetím místě nižší objem produkovaných emisí (32 %).

Elektromobil odrazuje Čechy hlavně cenou. Se spotřebiteli ze světa ale sdílejí obavy ohledně dojezdové vzdálenosti na jedno dobití, které jsou navíc často zbytečné a liché. Obecně panuje shoda na tom, že řidič požaduje průměrnou dojezdovou vzdálenost cca 480 kilometrů. To je v naprosto reálných možnostech většiny elektrických vozidel na trhu. Drtivá většina (80 %) řidičů pak dobíjí svůj elektromobil alespoň jednou týdně v rámci domácí sítě. Napájecí stanoviště v místě pracoviště nebo v blízkosti škol jsou ale také využívána stále častěji. Pokud je potřeba dobít elektromobil na veřejně přístupném místě, suverénně mezi nimi vedou nákupní centra, dálniční odpočívadla a čerpací stanice, což může být slibnou motivací pro segment maloobchodu.

Evropa, Evropská unie, symbol, Euro 7
Čtete také

Norma Euro 7 nakonec zkopíruje Euro 6, navíc zavádí minimální životnost baterií

Evropský parlament a Rada dosáhly předběžné dohody o finální podobě normy Euro 7.

Technologie jsou vítány, ale rozhodně nehrají prim

Trendy digitalizace a automatizace se v automotive sektoru prozatím prosazují poněkud nesměle. Týká se to například možnosti kompletního přechodu na online obchodní proces. Spotřebitelé z celého světa stále preferují osobní kontakt s prodejcem, který je navíc doprovázen možností si kupovaný produkt takzvaně „osahat“. Nezdá se pravděpodobné, že by se na tom mělo v nejbližších letech cokoliv měnit. Neznamená to však, že by řidiči nevyužívali internetové technologie vůbec. Až 66 % účastníků průzkumu uvádí, že používají internet, mobilní aplikace a sociální sítě ke shromažďování informací. Populárními nástroji jsou zejména cenové kalkulátory, možnost rezervace testovací jízdy a konfigurátor vozidel.

Samostatným tématem je i konektivita. Ukazuje se, že spotřebitelé si nejvíce považují funkcí, jako je dopravní zpravodajství (57 %) a oznamování o poruše vozidla a případné pomoci v nouzi (50 %). Relativně novou funkcionalitou, která ale nabývá na oblibě, je doručování zboží přímo do kufru. Zajímají se o něj především respondenti žijící ve větších městech, kteří jsou většinou příslušníky mladších generací. Zároveň jde o spíše movitější klienty. Obecně přitom platí, že některé trhy jsou digitalizaci a automatizaci daleko otevřenější. Řeč je třeba o Norsku nebo Nizozemsku, naopak Česká republika mezi těmito státy tradičně chybí.

Zdroj: EY