Elektromobily zdražují o něco víc, než spalovací auta

nabíjení, Škoda, Enyaq

Elektromobily měly podle mnohých příznivců tohoto pohonu postupně zlevňovat a cenou se přibližovat autům se spalovacími motory. Statistika jim ale zatím za pravdu nedává, a třeba v Německu je vývoj přesně opačný.

Vyšší cena elektromobilů je dána především cenou baterií. Cenový rozdíl mezi elektroauty a spalovacími verzemi se v poslední době dokonce zvětšuje. Podle studie trhu duisburgského Centra pro automobilový výzkum (CAR), kterou citoval německý Handelsblatt, elektromobily v posledních měsících výrazně podražily. Podle průzkumu se prohlubuje cenová propast mezi auty na baterie a konkurencí benzinových či naftových motorů.

Podle ceníkové ceny totiž stálo 15 nejoblíbenějších elektroaut v Německu v srpnu o 14,5 procenta více než o rok dříve. To odpovídá průměrnému zvýšení ceny o 5385 eur na vozidlo. Nejoblíbenějšími modely ve sledovaném období byly Tesla Model 3, Fiat 500 e a VW ID.3. Zdražily samozřejmě i nejprodávanější spalovací auta. Jejich ceníkové ceny v Německu ale vzrostly jen o 12,5 procenta, o 3531 eur za auto.

Experti předpokládají, že se cenová mezera v příštích letech ještě zvětší. Na vině jsou vyšší pořizovací náklady na polovodiče a suroviny, které jsou pro elektromobily potřeba ve větší míře.

Rostou ceny surovin

Vyšší růst cen elektromobilů než aut se spalovacími motory je vidět i na českém trhu. Komplexní data k dispozici nemáme a oslovené automobilky nám je z celkem pochopitelných důvodů nechtěly poskytnout. Máme proto data jen z náhodného vzorku. Že rozdíl v růstu cen je, ale potvrzuje Pavel Louda, majitel společnosti Louda Auto, která provozuje 31 autosalonů ve 13 městech. „Aktuální stav, kdy elektrická auta v průměru zdražují rychleji, než vozy na konvenční pohon, souvisí s momentálním růstem cen surovin, potřebných k výrobě baterií. Budoucnost elektromobility tím ale zřejmě nebude ohrožena.“

Zmíněný Volkswagen ID.3 se loni prodával ve variantě Pure od 888 900 Kč. Letos je ovšem k dispozici pouze jeden, ovšem jiný výbavový stupeň GO! S vyšší kapacitou baterie, a to za 1 228 900 Kč. Varianta se stejnou baterií stála loni 1 103 900 Kč. Škoda Enyaq iV 60 stála loni v létě 1 089 000, dnes 1 179 900 Kč, což představuje zdražení o 8,3 %. Lepší Enyaq iV 80x pak zdražil z loňských 1 319 900 Kč na letošních 1 404 900 Kč, tedy o 6,4 %. Škoda Kodiaq loni na jaře startovala na částce 799 900 Kč za verzi Ambition s benzinovým motorem 1.5 TSI s manuální převodovkou a pohonem předních kol, na podzim podražila na 863 900 Kč. Tuto cenu drží i dnes, zdražení tak bylo rovných 8 procent.

Vyšší cena, ale více výbavy

Škoda Octavia liftback s nejslabším tříválcem 1.0 TSI (81 kW/110 k) a manuální převodovkou zdražila před koncem letošního roku na 519 900 Kč z předchozích 493 900 Kč. S motorem 2.0 TDI 85 kW se cena zvedla na 569 900 Kč z předchozích 544 900. Tehdy šlo o plošné zdražení o 25 000 korun. A tyto ceny drží i v době uzávěrky tohoto článku, zdražení tak bylo 5,3, resp. 4,5 %.

Nárůst ceny u elektrického Enyaqu vysvětluje mluvčí značky Pavel Jína změnou výbavy. Přidané prvky svou ceníkovou cenou převyšují sumu, kterou zákazník zaplatí navíc. „V rámci cenového kroku byly do jednotlivých výbavových stupňů a variant modelové řady ENYAQ iV doplněny zákaznicky nejoblíbenější a nejvíce objednávané výbavové prvky. Patří mezi ně například navigace, asistenční systémy v paketu Asistovaná jízda, Family paket nebo příprava pro tažné zařízení. Snažíme se tímto krokem zároveň zjednodušovat komplexitu naší nabídky a předcházet tak prodlužování dodacích lhůt našich vozů,“ uvedl Pavel Jína.

sedmnáctiletí řidiči, Lesensky
Čtete také

Sedmnáctiletí řidiči nehodovost nezvýšili. O řidičák přišli tři

Už půl roku se na českých silnicích můžeme potkat se sedmnáctiletými řidiči. Podle statistiky žádné větší problémy nezpůsobují a odborníci novinku chválí.

Podobně obecný byl i David Haidinger, mluvčí značek BMW a Mini v Česku. „K cenovým korekcím vozů BMW a MINI dochází průběžně a reflektují situaci na trhu. Velice často dojde ke zdražení například z důvodu změny komplexity a navýšení sériové výbavy. Zákazník sice zaplatí více, více toho ale také v konečném důsledku dostane. U PHEV a BEV vozů je naší snahou v rámci ČR udržet je na atraktivní cenové úrovni. A tak došlo k jejich úpravám jen minimálně. V obecné rovině dochází k úpravám cen všech modelů po nařízení centrálou pro celý svět, které je následně aplikováno s ohledem na situaci na daném trhu, lokálních prioritách nebo marketingových aktivitách.“

Ale třeba elektrické BMW iX3 stálo loni v červnu v základu 1 765 400 Kč, nyní už 1 792 700 Kč. Zdražilo tedy o 1,5 %. Vozy se spalovacím motorem u značky Hyundai v uplynulém roce zdražily o 3%. Elektrické modely se od tohoto čísla odchýlily podle mluvčího značky Davida Pavlíčka pouze minimálně.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES