Nissan X-Trail po čtvrté: V Evropě jen s hybridem
Nissan představil podobu svého modelu X-Trail ve čtvrté generaci. V Evropě se Nissan X-Trail bude prodávat jen hybridními pohony včetně jednoho unikátního. Chybět nebude možnost pohonu všech kol a sedmi míst pro pasažéry.
Evropská verze má trocu zpoždění. Nissan X-Trail se ve čtvrté generaci už představil pro americký trh pod názvem Rogue už v roce 2020. V Číně pak o rok později. Svalnaté podběhy kol vpředu a vzadu při pohledu z boku dodávají X-Trailu na silnici na působivosti. Tvar C-sloupku připomíná delfíní ploutev a přenáší napětí do zadní části vozu, kde zadní tříčtvrteční část dotvářejí obrysová světla.
Mezi klíčové aerodynamické prvky patří „3D“ deflektory pneumatik ve spodní části předního panelu, aktivní mřížka chladiče regulující proudění vzduchu do prostoru motoru, speciální tvarování A-sloupků, kryty podvozku regulující proudění vzduchu pod vozidlem. Jedinečná „vzduchová clona“, která přesně usměrňuje proudění vzduchu z přední části do stran modelu X-Trail.
Pohon e-POWER
Nový X-Trail bude druhým modelem v evropské řady Nissanu, který bude vybaven inovativním systémem pohonu e-POWER. Systém se skládá z vysoce výkonné baterie a pohonné jednotky integrované se zážehovým motorem s proměnným kompresním poměrem, generátorem elektrické energie, invertorem a předním elektromotorem o výkonu 150 kW. Díky tomuto pohonnému ústrojí přichází výkon na kola pouze z elektromotoru, což má za následek okamžitou a lineární odezvu na sešlápnutí plynového pedálu.
Jedinečnost systému e-POWER spočívá v tom, že benzinový motor slouží výhradně k výrobě elektřiny, zatímco kola jsou zcela poháněna elektromotorem. To znamená, že motor může vždy pracovat v optimálním rozsahu, což vede k vyšší hospodárnosti v městském prostředí. Díky čistě elektrickému pohonu nedochází k prodlevě jako u spalovacího motoru nebo tradičního hybridu. Okamžitá reakce přináší vzrušující pocit vysokého točivého momentu a hbité zrychlení, které usnadňuje předjíždění nebo najíždění na dálnici.
Mild-Hybrid verze s ICE
Ačkoli verze X-Trail s pohonem e-POWER bude tvořit většinu poptávky po tomto voze, tento model bude nabízen také s přeplňovaným 1,5litrovým motorem s proměnným kompresním poměrem. Ten pohání kola tradičním způsobem. Generuje výkon 120 kW (163 k), točivý moment 300 Nm a bude nabízen pouze v konfiguraci s pohonem dvou kol. Výkon na kola bude přenášen prostřednictvím plynule variabilní převodovky Xtronic. V jízdních scénářích s klidnou jízdou a lehkým zrychlením se motor přepne na vysoký kompresní poměr pro optimalizaci spotřeby paliva. V situacích, kdy je potřeba vyšší výkon, se kompresní poměr nastaví na nízkou úroveň.
Nový systém pohonu všech kol e-4ORCE zajistí jistou trakci a zrychlení za všech podmínek díky nejpokročilejší technologii řízení všech kol Nissan. Písmeno „e“ ve zkratce e-4ORCE označuje systém pohonu Nissan se 100% elektrickým motorem. „4ORCE“ odkazuje na fyzickou sílu a energii vozidla, přičemž „4“ představuje ovládání všech kol. Tento systém se představí také v čistě elektrickém crossoveru Ariya.
Maximální výkon 157 kW
Výkonný systém dvou elektromotorů má celkový výkon 157 kW (213 k). Díky tomu umožňuje svižné zrychlení z 0 na 100 km/h za 7 sekund. Oproti mechanickému systému 4WD má 10 000krát rychlejší odezvu na točivý moment zadní nápravy. Konstantní přerozdělování točivého momentu a téměř dokonalé vyvážení hmotnosti navíc přispívá k ovladatelnosti a jízdnímu komfortu.
Stejně jako jeho sourozenec v evropské modelové řadě Nissanu, zcela nový Qashqai, je i zcela nový X-Trail založen na alianční platformě CMF-C, která představuje nejmodernější automobilovou konstrukci a technologickou architekturu. Pokud jde o konstrukci, karoserie v bílé barvě využívá lehčí materiály a pokročilé techniky lisování a svařování, které zvyšují pevnost, ale také snižují hmotnost. Poprvé jsou nyní zadní výklopné dveře modelu X-Trail vyrobeny z kompozitního materiálu. Přední a zadní dveře, přední blatníky a kapota jsou nyní vyrobeny z hliníku.
Zdroj: Nissan