Telematika: České firmy jsou na špičce, využívají ji nejvíc v EU

telematika

Tuzemské firmy jsou nadprůměrné v používání nástroje telematika. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory pracuje s telematikou 52 % českých firem, což představuje nárůst o 17 % v posledních třech letech. Takřka o dvacet procent tak převyšují průměr zemí EU.

Telematika rozhodně není pro české firmy neznámou. Systémy používají hlavně pro snazší lokalizaci vozidel a zlepšení jejich bezpečnosti, zvýšení efektivity provozu vozových parků a také snížení nákladů. Podle aktuálního průzkumu Arval Mobility Observatory tak činí polovina z dotazovaných firem, které tyto nástroje využívají. Dvě pětiny firem mají telematiku ke zlepšení efektivity provozu a třetina ke snížení nákladů na vozový park.

V ostatních zemích EU slouží telematické systémy ve firmách k podobným účelům, ke zvýšení efektivity provozu a jeho bezpečnosti je používají dvě pětiny oslovených firem. Výrazný rozdíl je v důrazu na ekologii. Zatímco v Česku slouží telematika ke snížení dopadů vozidel na životní prostředí jen u 1 % firem, ve zbytku EU klade na ekologii důraz osmkrát více společností s telematickými nástroji ve vozových parcích“ přibližuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval.

Telematiku využívají ve vozových parcích hlavně středně velké firmy  

Podle průzkumu Arval Mobility Observatory využívají telematická zařízení v Česku nejvíce středně velké firmy od 100 do 500 zaměstnanců. Telematiku má nainstalovanou alespoň v jednom voze 62 % těchto firem, o 26 procent více, než je průměr EU. „Zbytek společností v Česku má telematiku nainstalovanou zhruba v polovině provozovaných osobních i lehkých užitkových vozidlech. Výrazně převyšujeme průměr EU a mezi státy kontinentální Evropy jsme v telematice premianty. Při pohledu na typ vozu užívá telematiku více než třetina dotazovaných tuzemských firem v osobních autech, o 14 % více než je průměr EU. U lehkých užitkových vozů je rozdíl ještě markantnější. 47 % tuzemských firem má alespoň jedno užitkové auto vybaveno systémem umožňujícím přenos dat z vozidla, což je o 20 % více, než je průměr EU,“ komentuje prvenství českých firem ve využívání telematiky konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.

Volkswagen Golf, GTI, kamufláž, facelift
Čtete také

Nový Volkswagen Golf se blíží. Dostane umělou inteligenci i silnější verzi GTI

Rok 2024 bude ve Wolfsburgu rokem modernizace aktuální osmé generace modelu Volkwagen Golf.

Telematické systémy šetří palivo a pomáhají při nehodách

Leasingová společnost Arval nabízí vlastní telematickou aplikaci Arval Connect. „Při jejím používání šetří naši klienti až 20 % paliva a emisí CO2. Klesají také náklady na údržbu vozidel ve fleetech a zvyšuje se bezpečnost řidičů. A v neposlední řadě se díky aktivnímu plánování trasy zvyšuje o pětinu využitelnost vozového parku. Právě kvůli zvýšení efektivity provozu firmy tyto aplikace nejčastěji používají, jak vyplývá z průzkumu,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek z Arvalu. 

Podobnou zkušenost má i UNIQA pojišťovna, která poskytuje desetitisícům svých klientů telematickou asistenci SafeLine. Ta například počítá pojistné podle počtu ujetých kilometrů nebo druhů používaných komunikací. Klient ušetří při nízkém nájezdu ročně až 25 % pojistného z povinného ručení i havarijního pojištění. Kromě toho je SafeLine určena k nouzové asistenci, jak přibližuje Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny. „V případě nehody registruje centrála díky nárazovému čidlu kolizi i její sílu a ihned se aktivně zapojí do řešení – telefonicky dohodne s řidičem potřebné kroky, a pokud se ho nedaří kontaktovat, pošle na přesně určené místo záchranné složky hned. Tato funkce se osvědčila každý rok ve stovkách případů. Kromě toho umí SafeLine vyhledat odcizený vůz díky signálu GPS (telematická „krabička“ se montuje skrytě do prostoru u řidiče). Registrujeme desítky úspěšných zásahů; u některých ukradených aut i za hranicemi ČR, kam byla auta neprodleně vyvezena,“ uzavírá Svobodová.  

Zdroj: Arval