Lexus RX: Pátá generace přijede až příští rok, už bez šestiválce

auto, modré, Lexus RX

Lexus RX tvoří podstatnou část prodejů značky nejen v České republice. Naživo jsme se mohli seznámit už s jeho pátou generací, která k prvním zákazníkům dorazí až příští rok v březnu. Šestiválec už pod kapotou chybí, hybrid ho ale výkonově slibuje nahradit.

První Lexus RX si v roce 1998 nárokoval titul prvního prémiového SUV. Ve druhé generaci v roce 2005 zase šlo o první hybridní model mezi prémiovými značkami. Nyní byla představena už pátá generace, která se ale teprve začne na podzim vyrábět. My jsme se mohli seznámit s předprodukčním kusem.

Na první pohled je vidět, že došlo k citelnému zjemnění předchozí hodně agresivní masky chladiče. Ta je nově hladce začleněna do křivek karoserie. Nové jednotky světlometů společně se zvětšením rozchodu předních kol o 15 mm zdůrazňují nižší těžiště vozu. Boční profil definuje přizvednutí přední část kapoty a snížení spodní hrany zadního okna oproti současnému RX. Opticky se tak stlačila plocha nad koly ve prospěch pevného a stabilního postoje.

Zatímco nové RX má stejnou celkovou délku jako současný model, prodloužila se jeho kapota. Přední A-sloupek se posunul o něco více dozadu a rozvor se protáhl o 60 mm. Byl zachován pro RX typický efekt „plovoucí střechy“, postavený na začerněném zadním sloupku, nyní však má výraznější trojrozměrný vzhled. Vzadu pak vůz o své dynamice přesvědčuje kratším převisem, širším rozchodem kol (+50 mm) a rozmáchlým přechodem od blatníků až po zadní světla. Zadní skupinové svítilny jsou zasazeny do světelné lišty protažené napříč celým vozidlem až přes boky karoserie. Zavazadlový prostor má základní velikost 612 litrů.

Interiér: Ořech i bambus

Uvnitř pak najdete nový multimediální systém s opravdu velkou 14″ dotykovou obrazovkou s fyzickými tlačítky pro často používané funkce. Samozřejmostí jsou prémiové použité materiály. Barevné varianty hladké kůže zahrnují nový odstín Dark Sepia (tmavá sépiová), Frommage (krémová), Black (černá) a Hazel (lískový ořech) v kombinaci s černými prvky. Uvedené odstíny jsou kromě varianty Hazel rovněž k dispozici pro čalounění semi-anilinovou kůží u výbavové linie Luxury včetně dekorů se strukturou dřeva. Konkrétně v odstínu Ash Sumi Black (popelavě černý odstín japonského inkoustu sumi) a novém Dark Bamboo (tmavý bambus).

Novinka stojí na podvozkové platformě Lexus GA-K, která slibuje dosažení nižšího těžiště, lepších parametrů setrvačnosti, snížení hmotnosti (až o 90 kg oproti současnému modelu) a vyšší tuhosti karoserie. Provedení RX 500h F SPORT Performance používá systém dynamického řízení kol zadní nápravy (DRS). Ten automaticky vypočítává optimální úhel natočení zadních kol v závislosti na rychlosti vozidla a směru jízdy.

test Škoda Superb liftback 2024
Čtete také

První jízda / Test Škoda Superb liftback: Pyrrhovo vítězství?

První jízda / Test Škoda Superb liftback. Dlouholetý boj, jestli je lepší Škoda Superb nebo Volkswagen Passat letos nejspíš definitivně vyhrál Superb.

Tři motory, tři hybridy

Pro nový Lexus RX jsou v Evropě připraveny tři různé elektrifikované systémy pohonu. Klíčovým provedením RX pro západoevropské trhy bude RX 450h+ s plug-in hybridní technologií. Hybridní elektrické provedení RX 350h je zajímavou hospodárnou alternativou k naftovým a benzínovým ústrojím o nižším zdvihovém objemu. A pro zákazníky toužící po opojnějších jízdních schopnostech má Lexus připraven první dynamicky zaměřený hybrid s přeplňovaným ústrojím. Jde o RX 500h se systémem regulace hnací síly DIRECT4.

Provedení RX 500h využívá zcela novou architekturu paralelního hybridního pohonu s přeplňovaným benzínovým motorem 2,4 litru a šestistupňovou převodovkou. Součástí je dále integrovaný přední elektromotor a jednotka řízení energie, hybridní baterie a kompaktní zadní náprava s elektrickým pohonem (76 kW). Celkový systémový výkon činí 371 k (273 kW) s maximem točivého momentu 550 Nm. To vozu umožňuje akcelerovat na 100 km/h za 6,2 sekundy.

Plug-in hybridní systém pro RX 450h+ používá čtyřválcovou hybridní jednotku 2,5 litru pracující s Atkinsonovým cyklem v kombinaci s trakční lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kWh. Permanentní pohon všech kol E-Four zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě. Maximální výkon je srovnatelný s končícím provedením RX 450h, avšak jednotka produkuje vyšší točivý moment a pomáhá k lepší akceleraci. Celkový výkon činí 309 k při očekávané akceleraci z místa na 100 km/h za 6,5 sekundy.

Nové RX 350h charakterizuje hladší chod a vyšší hospodárnost hybridního elektrického pohonu čtvrté generace s autonomním dobíjením. Benzínový čtyřválec 2,5 litru zprostředkuje 250 koní a akceleraci z místa na 100 km/h za 7,9 sekundy. To je je srovnatelné s aktuálním provedením RX 450h, avšak při současném snížení emisí.

Vozy pro Českou republiku se budou vyrábět v Japonsku, linky se spustí v říjnu letošního roku. K prvním českým zákazníkům by se vozy měly dostat v březnu 2023. Základní cena pro model 350h je stanovena na 1 790 000 Kč, pro 450h+ na 2 090 000 Kč a pro 500h na 2 530 000 Kč. Pro začátek jsou připraveny akční slevy 10% na hybridní variantu a 8% na plug-in hybridní.

Martin Šidlák