Mezi firmami stoupá zájem o elektromobily, potřebují ale služby

elektromobily, služby, nabíjení, LeasePlan

V tuzemských firmách roste zájem o elektromobily. Důležité ale je, aby spolu s vozy dostaly také profesionální služby ve všech souvisejících oblastech, například při budování nabíjecí infrastruktury, při rozúčtování nákladů na spotřebovanou elektřinu a podobně.

Vyplývá to ze zkušeností českého zastoupení nadnárodní leasingové společnosti LeasePlan. „Trend je jednoznačný – podíl elektrických vozidel ve flotilách našich klientů stoupá a dynamika tohoto růstu nabírá na síle,“ říká generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika Martin Brix. Firmy ale chtějí nejen elektromobily, ale i služby s nimi spojené.

Pro většinu zákazníků je podle Martina Brixe velmi důležitým argumentem pro výběr elektrického pohonu komplexní servis spojený s přechodem na čistou mobilitu. V prvé řadě jde o odborné konzultace, při nichž klienti obdrží aktuální informace o nabídce jednolitých automobilek, ale třeba i o hustotě nabíjecí infrastruktury v regionu, v němž poskytují své služby. Flotilové manažery zajímají také zkušenosti s provozem elektromobilů ze zemí, kde je jejich podíl mnohem vyšší než u nás.

Mezi firmami stoupá zájem o elektromobily, potřebují ale služby

„Vzhledem k našemu globálnímu záběru disponujeme množstvím dat o jednotlivých modelech a ta jsou pro klienty velmi cenná. Ptají se například na to, jestli výrobcem deklarovaný dojezd odpovídá skutečnosti a jak se mění v závislosti na počasí, stylu jízdy, dopravní situaci a podobně. Vůbec nejžádanějším parametrem jsou ale celkové náklady na provoz, tzv. TCO, které zahrnují reálné výdaje nejen na pořízení vozu, ale také na pojištění, servis, údržbu a samozřejmě na palivo, respektive spotřebovanou elektrickou energii,“ dodává Martin Brix.

Pro firemní zákazníky je podstatné, aby poskytovatel operativního leasingu rozšířil reportingové a účetní systémy o kategorie, které se vztahují výlučně k automobilům s elektrickým pohonem. Může jít o výkazy ušetřených emisí anebo o výpočty skutečné spotřeby.

Elektromobily ale potřebují i další služby. Samostatnou kapitolu tvoří nabíjení. Podniky vyžadují součinnost a odbornou pomoc při instalaci wallboxů, a to nejenom u svých sídel, ale i v bydlišti zaměstnanců. „Dnes už víme, které dodavatele wallboxů můžeme svým klientům s klidným srdcem doporučit, protože s nimi máme dlouhodobou dobrou zkušenost,“ konstatuje Jana Faltová, která má v zákaznickém portfoliu LeasePlanu na starost právě uživatele elektromobilů.

Podle Jany Faltové na trhu přibývá sofistikovaných řešení, která řidičům elektrických vozidel dokážou v mnoha ohledech usnadnit život. Typickým příkladem jsou takzvané chytré kabely, které řidičům zpřístupní nabíjecí stanice různých výrobců. Další možností je telematická jednotka zabudovaná ve vozidle, která navíc umožňuje přesně rozlišit soukromé kilometry, a tedy spotřebované kilowatthodiny, od těch služebních. Pro podnikové účtárny jde o velký přínos.

Citroën, nová auta, modelová řada
Čtete také

Nová auta zlevňují, je jich víc, ale na výběr je méně výbav než dřív

Nová auta jsou, ale výběr se zužuje. Zkrátily se dodací lhůty, ale některé výbavové modely mizí z nabídky. Automobilky zjednodušují svoje…

Technické vychytávky zvyšují komfort

Stále více řidičů služebních elektromobilů využívá nabíjecí kartu LeasePlanu, jejímž prostřednictvím lze platit za dobíjení vozu v několika konkurenčních sítích. „Funguje na podobném principu jako klasická palivová karta. V oblasti elektromobilů v současnosti spolupracujeme se sítěmi PRE, ČEZ, E.ON i Ionity, ale také s řadou zahraničních sítí v Rakousku, Německu, na Slovensku, v Itálii, ve Slovinsku anebo v Chorvatsku. Počítáme s tím, že počet partnerů, u kterých půjde naši kartu využít, bude růst,“ konstatuje Jana Faltová.

„Jak se trh s elektromobily rozvíjí, přibývá i technických vychytávek, které zvyšují komfort při využívání vozidel. Zvláště u nás je to jedna z důležitých podmínek pro to, aby se čistá mobilita stala přitažlivější pro více zákazníků. V porovnání s většinou evropských zemí jim totiž Česká republika zatím nedokáže nabídnout atraktivní cenová zvýhodnění. Jakmile se tento přístup změní, můžeme očekávat ještě razantnější vzestup elektromobilů, a to nejen ve firemní sféře,“ dodává Martin Brix.

Nejvyšší náklady na provoz elektromobilů jsou v Česku

Odvolává se přitom na celoevropský průzkum Car Cost Index, který pravidelně jednou za rok zveřejňuje centrála LeasePlanu. V posledním vydání z podzimu loňského roku figuruje Česká republika jako země s vůbec nejvyššími celkovými náklady na provoz elektromobilů.

Studie se soustředila na prémiové vozy střední třídy. Zatímco u nás musí řidič takového elektrického vozidla počítat s průměrnými měsíčními výdaji ve výši 1222 eur (30 100 korun), v Rakousku je to 832 eur (20 500 korun), v Německu 760 eur (18 700 korun) a třeba ve Francii 899 eur (22 100 korun). Na rozdíl od České republiky už ve většině západoevropských států vyjde podle průzkumu Car Cost Index provoz elektromobilu levněji než provoz stejného modelu se spalovacím motorem. Tyto země podporují elektromobilitu dotacemi či daňovými výhodami.

Zdroj: LeasePlan