Elektromobily přinesou omezení pracovních míst v Německu

elektromobil, nabíjení

Elektromobily přinesou omezení pracovních míst v Německu. Vyplývá to z nové studie Deutsche Bank. Výrobci jsou podle ní dobře připraveni na budoucnost, ale ne Německo jako takové. Bylo by obtížné udržet výrobu a pracovní místa.

Německo chce sice urychleně přejít na elektromobilitu, ale v zimě mu možná bude chybět energie pro obyvatelstvo. Důvodem je válka na Ukrajině a závislost na dodávkách zemního plynu z Ruska. Vzhledem k tomu, že německá vláda vyloučila další využívání jaderné energie, bude „náhradním zdrojem“ enrgie uhlí, nejfosilnější ze všech paliv.

Deutsche Bank si položila otázku, co bude znamenat tato situace pro pro strukturální transformaci německého automobilového průmyslu? Jeho cesta k elektromobilitě je údajně nezvratná. Zákaz prodeje nových spalovacích automobilů v roce 2035 tento vývoj urychlí.

Elektromobily přinesou omezení pracovních míst v Německu

Podíly elektromobilů (zkráceně BEV) na celkovém počtu nových registrací se v rámci EU a evropských zemí značně liší. „Například podíl BEV v Nizozemsku (15,8 %) a Velké Británii (15,4 %) byl v prvním čtvrtletí roku 2022 obzvláště vysoký. Naopak Itálie (3,3 %), Polsko (2,2 %) a Česká republika (1,7 %) byly výrazně pod průměrem. Německo překročilo průměr EU s 13,4 %,“ uvádí studie, kterou citoval magazín Focus. Existuje přímá souvislost mezi nákupním chováním a dotacemi. BEV se daří zejména tam, kde existují i vysoké dotace a další výhody, jako je například zákonné vyhnutí se placení některých daní u elektromobilů.

Elektromobilita vytváří pracovní místa prostřednictvím výstavby nových závodů, například ve společnostech Tesla, VW nebo BMW, a prostřednictvím nových oblastí podnikání od vývoje baterií až po recyklaci. Výsledek z hlediska zaměstnanosti je však negativní: „Trend elektromobility již vyvolal v Německu jako v automobilové lokalitě znatelnou strukturální změnu. Čistá bilance této strukturální změny pro tvorbu hodnot a zaměstnanost v Německu bude záporná,“ uzavírají analytici.

Výmluvy, bourané auto, žena, Pixabay
Čtete také

10 případů, kdy k nehodě volat policii

Podle zákona je potřeba k dopravním nehodám, při kterých odhad škody přesáhne 100 000 Kč, volat policii. Direct pojišťovna teď jako první…

Tohoto vývoje využívají mimo jiné investoři z Číny, kteří skupují upadající dodavatelské společnosti. Podle Deutsche Bank Research bylo v Německu od poloviny roku 2018 zrušeno téměř 13 % všech pracovních míst u dodavatelů automobilového průmyslu; naproti tomu u výrobců automobilů to bylo „jen“ sedm procent.

Analytici jasně uvádějí, že počínající úpadek dodavatelů může být pouze začátkem vývoje, který ohrožuje Německo jako místo pro podnikání. „V průběhu strukturálních změn bude pravděpodobně z nákladových důvodů stále obtížnější udržet v Německu sériovou výrobu osobních automobilů.

Negativním příkladem je závod Fordu v Saarlouis

Nedávný příklad montážního závodu Ford v Saarlouis to ilustruje. V něm bude do roku 2025 ukončena výroba modelu Ford Focus a další osud je nejasný. Šéf Ford of Europe Stuart Rowley médiím řekl, že po ukončení výroby Focusu není pro Saarlouis plánován žádný další model. Společnost zvažuje alternativní možnosti, které by mohly zahrnovat i prodej závodu jiné automobilce. Naopak závod ve španělské Valencii získal investici na budoucí výrobu elektromobilů.

Vedle emobility by mohla mít smysl výroba klimaticky neutrálních paliv, ale to by vyžadovalo, aby jejich cena prudce klesla. „Pokud v roce 2035 a později budou v EU v segmentu osobních a malých užitkových vozidel stále existovat niky, které nejsou pokryty čistě bateriovou mobilitou, mohla by být e-paliva rozumnou volbou. Pokud budou široce dostupné, mohly by také snížit emise stávajících vozidel se spalovacím motorem,“ říkají analytici Deutsche Bank.

Martin Šidlák