Soukromé používání firemních elektromobilů bude výhodnější

elektromobil, nabíjení

Až o několik tisíc za rok si polepší zaměstnanci, kterých se týká soukromé používání firemních elektromobilů a hybridů. Na začátku července totiž byla schválena novela zákona o daních z příjmů. Snížení výpočtu takzvaného nepeněžního příjmu pro nízkoemisní vozidla jim totiž zvedne čistý příjem.

Soukromé používání firemních elektromobilů bylo dosud spojeno s tím, že zaměstnavatel byl povinen tento „nepeněžní příjem“ zaměstnanci dodanit. Doposud tvořilo toto dodanění 1 % ze vstupní ceny vozidla včetně DPH pro všechna osobní vozidla bez rozdílu. Novela zákona o daních z příjmů však snižuje pro kategorii nízkoemisních vozidel tento podíl na polovinu – tedy 0,5 %. 

Za nízkoemisní vozidlo se budou považovat bateriová elektrická vozidla, vodíková vozidla s palivovým článkem a dále pak plug-in hybridy. Případně elektrická vozidla s prodlouženým dojezdem. Tedy za předpokladu, že splní environmentální parametry stanovené normou. 

Test Toyota Prius
Čtete také

Test Toyota Prius PHEV: Pojízdná solární elektrárna

Test Toyota Prius PHEV. Už dlouho se mi s nějakým autem nejezdilo tak dobře jako s pátou generací Toyoty Prius.

Soukromé používání firemních elektromobilů: Až o 1300 Kč na pásce víc

V praxi to tedy znamená, že nejoblíbenější český elektromobil Škoda ENYAQ iV, který by dokázala firma pořídit za milion korun s DPH, přinese od července zaměstnanci na jeho výplatní pásce o 1300 korun čistého navíc. Tedy za předpokladu, že podléhá jen 15 % sazbě daně (má příjem nižší než cca 155 tisíc měsíčně). 

„Jedná se de facto o paušální úlevu, protože je jedno, kolik soukromých kilometrů s tímto firemním vozem zaměstnanec najezdí. Za 6 měsíců bezplatného užívání i pro soukromé účely zaměstnanec ušetří nově skoro 8 tisíc korun,“ uvádí tax senior manager z poradenské společnosti RSM Jaroslav Sůsa. „To už může být pro některé firmy zajímavý zaměstnanecký benefit. A hezká motivace přecházet při obměně vozového parku na nízkoemisní vozidla.“ 

Využívat bezplatně firemní osobní automobil i pro soukromé účely přitom není v Česku nijak výjimečné. Z dat RSM vyplývá, že tuto možnost nabízí zaměstnancům naprostá většina českých firem. Nízkoemisní vozidla se však v českých firmách prosazují pomaleji než v západní Evropě. Důvodem je především nedostatečná nabíjecí nebo doplňovací infrastruktura i výrazně vyšší pořizovací náklady. 

Jak definuje nízkoemisní vozidlo zákon? 

Za nízkoemisní vozidlo se považuje silniční vozidlo kategorie M1, M2 nebo N1, které nepřesahuje emisní limit CO2 ve výši 50 g/km a 80 % emisních limitů pro látky znečišťující ovzduší v reálném provozu podle přílohy I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6), v platném znění.  

Zdroj: RSM