Soukromé používání firemních elektromobilů bude výhodnější

elektromobil, nabíjení

Až o několik tisíc za rok si polepší zaměstnanci, kterých se týká soukromé používání firemních elektromobilů a hybridů. Na začátku července totiž byla schválena novela zákona o daních z příjmů. Snížení výpočtu takzvaného nepeněžního příjmu pro nízkoemisní vozidla jim totiž zvedne čistý příjem.

Soukromé používání firemních elektromobilů bylo dosud spojeno s tím, že zaměstnavatel byl povinen tento „nepeněžní příjem“ zaměstnanci dodanit. Doposud tvořilo toto dodanění 1 % ze vstupní ceny vozidla včetně DPH pro všechna osobní vozidla bez rozdílu. Novela zákona o daních z příjmů však snižuje pro kategorii nízkoemisních vozidel tento podíl na polovinu – tedy 0,5 %. 

Za nízkoemisní vozidlo se budou považovat bateriová elektrická vozidla, vodíková vozidla s palivovým článkem a dále pak plug-in hybridy. Případně elektrická vozidla s prodlouženým dojezdem. Tedy za předpokladu, že splní environmentální parametry stanovené normou. 

PRE dobíjecí stanice, elektromobil
Čtete také

Nový tarif PRE: Za 300 Kč měsíčně noční nabíjení bez poplatků za parkování

Pražská energetika (PRE) připravila nový tarif pro veřejné AC dobíjecí stanice. Za měsíční paušál 300 korun budou mít zákazníci sítě PRE POINT možnost dobíjet svá elektrická auta v době od 22 hodin do 6 hodin ráno bez toho, aby jim byl účtován čas strávený na dobíjecí stanici.

Soukromé používání firemních elektromobilů: Až o 1300 Kč na pásce víc

V praxi to tedy znamená, že nejoblíbenější český elektromobil Škoda ENYAQ iV, který by dokázala firma pořídit za milion korun s DPH, přinese od července zaměstnanci na jeho výplatní pásce o 1300 korun čistého navíc. Tedy za předpokladu, že podléhá jen 15 % sazbě daně (má příjem nižší než cca 155 tisíc měsíčně). 

„Jedná se de facto o paušální úlevu, protože je jedno, kolik soukromých kilometrů s tímto firemním vozem zaměstnanec najezdí. Za 6 měsíců bezplatného užívání i pro soukromé účely zaměstnanec ušetří nově skoro 8 tisíc korun,“ uvádí tax senior manager z poradenské společnosti RSM Jaroslav Sůsa. „To už může být pro některé firmy zajímavý zaměstnanecký benefit. A hezká motivace přecházet při obměně vozového parku na nízkoemisní vozidla.“ 

Využívat bezplatně firemní osobní automobil i pro soukromé účely přitom není v Česku nijak výjimečné. Z dat RSM vyplývá, že tuto možnost nabízí zaměstnancům naprostá většina českých firem. Nízkoemisní vozidla se však v českých firmách prosazují pomaleji než v západní Evropě. Důvodem je především nedostatečná nabíjecí nebo doplňovací infrastruktura i výrazně vyšší pořizovací náklady. 

Jak definuje nízkoemisní vozidlo zákon? 

Za nízkoemisní vozidlo se považuje silniční vozidlo kategorie M1, M2 nebo N1, které nepřesahuje emisní limit CO2 ve výši 50 g/km a 80 % emisních limitů pro látky znečišťující ovzduší v reálném provozu podle přílohy I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6), v platném znění.  

Zdroj: RSM