Ford Bronco míří do Evropy. Ale spěchejte, nabídka je omezená
Ford oznámil, že na evropský trh uvede další americkou legendu – off-road Ford Bronco. Vyznačuje se extrémní průchodností terénem a bude se dodávat výhradně s pohonem 4×4.
Čtyřdveřové Bronco bude na vybraných evropských trzích k dispozici v přísně omezeném počtu kusů od konce roku 2023. Pohon všech kol a inovativní terénní technologie včetně systému Trail Control™ a až sedmi přepínatelných jízdních režimů vynesly Broncu přídomek „G.O.A.T“. Tj. anglicky koza, tedy zvíře proslulé schopností suverénního pohybu v příkrém terénu), složený ze slov „Goes Over Any Type of Terrain“ (zvládne terén jakéhokoliv druhu).
Všestranný model Ford Bronco byl od počátku vyvíjen s ohledem na dobrodružství. Proto již v sériové výbavě nabízí unikátní prvky jako odnímatelné díly karoserie, integrované body pro montáž příslušenství nebo snadno čistitelné materiály. Zákazníci mohou také vybírat ze široké nabídky příslušenství schváleného Fordem, které umožňuje přizpůsobit jej různým aktivitám.
Ford Bronco: Znovuzrození legendy
Již od roku 1966, kdy byl představen první model, ztělesňuje Bronco dokonalou svobodu, zábavu a schopnost jízdy ve volné přírodě. Když Ford v roce 2020 po 25 letech znovu představil kultovní model Bronco v Severní Americe. Nyní Bronco přichází také do Evropy, a to v přísně omezeném počtu pro outdoorové nadšence.
Ford Bronco má mnoho jednoduchých, ale důmyslných detailů. Například nacvakávací plastové lemy blatníků nebo terénní „mířidla“ – vyvýšené části na horní straně předních blatníků, které lze zároveň použít jako vázací body s nosností až 68 kg. To usnadňuje přepravu větších předmětů, například kánoí.
Bronco má odnímatelnou pevnou střechu s odhlučněným stropem, aby se v něm cestovalo pohodlněji. Pevná střecha je rozdělená na čtyři samostatné díly, z nichž dva lze uložit do speciálních vaků přímo ve voze. Všechny dveře lze s použitím jediného nástroje zcela demontovat za pouhých osm minut.
Ford Bronco má i několik dalších demontovatelných prvků, umožňujících přizpůsobit vůz pro ještě lepší výkony v terénu. Přední masku i nárazník lze sejmout a vyměnit za alternativní verze. Plastové lemy blatníků se v případě nárazu v terénu oddělí bez poškození a lze je snadno a rychle vyměnit.
Technologie, které přinášejí svobodu
Základem off-road technologií Bronca je Terrain Management System™, který řidiči usnadňuje výběr nejvhodnějšího režimu pro aktuální podmínky. Vedle silničních režimů Normal, Eco, Sport a Slippery (kluzko) jsou zde také speciální G.O.A.T. režimy Mud/Ruts (bláto/vyjeté koleje), Sand (písek). V některých specifikacích ještě režim Baja, inspirovaný pouštními závody. V závislosti na zvoleném režimu se mění odezva motoru, převodovky i řízení.
Bronco může být vybaveno dvoustupňovou elektronickou rozvodovkou s možností řazení za jízdy nebo dvoustupňovou mechanickou rozvodovkou se samočinným režimem. V něm systém přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol podle potřeby. Uzávěrka zadního diferenciálu se dodává standardně. Na přání je k dispozici také uzávěrka předního diferenciálu a systém umožňující rozpojení předního stabilizátoru, který umožní dosáhnout maximální zkřižitelnosti náprav.
Nejmodernější asistenční systémy
Dále Bronco nabízí Trail Toolbox, sadu sofistikovaných terénních technologií, které řidiče podporují a umožňují mu bez obav vyzkoušet možnosti vozu. Trail Control™ funguje podobně jako tempomat; řidič může zvolit rychlost až do 31 km/h a vozidlo automaticky řídí akceleraci a brzdění tak, aby udržovalo zvolenou rychlost. Řidič se soustředí na směrové vedení vozu v obtížném terénu.
Systém Trail Turn Assist zmenšuje poloměr zatáčení při manévrování v terénu až o 40 %. Využívá k tomu vektorování hnací síly pomocí brzdové soustavy. Systém Trail One-Pedal Drive umožňuje zrychlovat a zpomalovat pouze prostřednictvím plynového pedálu. To řidiči při jízdě v náročných podmínkách usnadňuje přesnou regulaci rychlosti. Součástí stabilizačního systému AdvanceTrac™ jsou také funkce ochrany před převrácením a stabilizace přívěsu.
Stvořen k odvaze
Bronco stojí na ocelovém žebřinovém rámu se sedmi příčníky. Tato koncepce tvoří robustní základ. Současně umožňuje použít velmi dlouhé zdvihy pérování, jimž Bronco částečně vděčí za fenomenální průchodnost terénem.
Přední náprava sestává z nezávislého zavěšení trojúhelníkovými rameny a z dlouhozdvihového odpružení vinutými pružinami. Zvolené řešení přináší oproti tuhé nápravě o 20 procent nižší neodpruženou hmotnost, lepší komfort odpružení a konzistentní kontakt pneumatik s povrchem. Vzadu se objevuje tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením a progresivními dlouhozdvihovými pružinami. Kola z lehké slitiny mají průměr 17 nebo 18 palců. Jsou obuta do pneumatik typu All-terrain, jež vozu zajišťují dobré vlastnosti na silnici i jisté ovládání v terénu.
Zákazníci požadující maximální odolnost v terénu si mohou objednat robustní zakrytování spodních partií vozu. Na přání dodávané boční nástupní lišty jsou natolik odolné, že se o ně může vůz při překonávání extrémních překážek opřít. Tažná oka vpředu i vzadu jsou dobře přístupná. Do střešního rámu z vysokopevnostní bórové oceli jsou integrované okenní airbagy.
Zdroj: Ford