Zakázali jste prodej spalováků? Tak zdaňte elektromobily, vyzývá Focus

nabíjení, elektromobil

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se spalovacím motorem, které schválil Evropský parlament (EP). Německý magazín Focus v této souvislosti přišel s řadou návrhů pro politiky, kterým dominuje sdělení: „elektromobily není důvod dotovat, ale naopak zdanit“. 

Rozhodnutí Evropského parlamentu, které musí ještě posvětit vlády národních států, je přelomové. Mezi ekologickými aktivisty se už dokonce objevily nápady, že schválený zákaz je málo a je potřeba přitvrdit a rovnou od nějakého data zakázat i provoz aut se spalovacími motory, nejen prodej těch nových. Například v Paříži se uvažuje o zákazu vjezdu všech aut se spalovacím motorem od roku 2030. Podobné nápady padají i ve Španělsku nebo Velké Británii.

Na evropské úrovni se o tom ale údajně zatím oficiálně neuvažuje. „Žádné vážné debaty nad plošným zákazem či výrazným omezením již provozovaných aut se spalovacím motorem jsme nezaznamenali,“ říká třeba Žiga Faktor, vedoucí bruselské kanceláře nezávislého think-tanku Europeum a jeho kolega Michal Hrubý dodává: „Možnost omezovat již provozovaná auta se spalovacím motorem je v rukou členských států delší dobu – např. omezením určitých skupin vozidel dle EURO normy při vjezdu do měst/vybraných zón. Z pohledu sociálního si jakékoliv celoplošné omezení již provozovaných spalovacích motorů nyní neumím představit. Maximálně bych pochopil úvahu nad urychleným rozšířením nízkoemisních zón nebo významnějším zdražením provozu aut splňujících pouze první normy EURO 0, 1 nebo 2. I tam by byla potřebná důsledná diskuze.“

Vlivný německý magazín Focus ve své analýze napsal, že když už byl návrh na úrovni EP schválen, je třeba se dívat dopředu, a navrhuje několik kroků, které by měly následovat. Tím hlavním je, že „když neexistuje žádná legální alternativa k elektromobilitě, není důvod utrácet za ni miliardy z peněz daňových poplatníků“ a navrhuje okamžitě zastavit dotace na elektromobily. Ty si teď převážně kupují bohatí lidé a v podobě dotací k nim proudí peníze od všech daňových poplatníků, tedy i od těch chudých.

Renault přestavby
Čtete také

Přestavbou projde každé druhé užitkové auto Renault

Chladicí vůz, jeřáb, valník nebo auto pro záchranáře. Český trh lehkých užitkových automobilů v posledních třech letech roste a jeho základem jsou přestavby pro různé účely. Jedničkou na trhu lehkých užitkových aut je Renault. Pozici mu má upevnit nejen nový Renault Master, ale i rozsáhlý program přestaveb.

Podle Focusu je také nutné donutit majitele těchto aut platit daně. Dvoutunové elektrické SUV sice neprodukuje žádné lokální emise, ale opotřebovává silnice, potřebuje parkoviště apod. Státy s elektromobily přicházejí i o příjmy ze spotřebních daní z paliv. Analytik a manažer strategických projektů Miroslav Lopour ze společnosti Delloite k tomu říká: „Spotřební daň v ČR z prodeje pohonných hmot činí přibližně 80 miliard korun. Při kompletním přechodu na elektrické pohony je tento výpadek daňových příjmů daný. Ovšem vzhledem k relativně vysokému zatížení elektřiny daněmi a poplatky bych nečekal, že stát ještě dál na této komoditě zvýší daně. Navíc je nutné si uvědomit, že minimálně v rodinných domech bude snaha dobíjet z domácí fotovoltaiky a pak se daň ztrácí plně. Odpověď bude třeba hledat v celkovém přenastavení daňového systému, těžko budou spotřebitelé při volbě vozu brát ohled na daňový systém.“

Dalším návrhem je přestat budovat pomalé nabíjecí stanice (typicky 22 kW) a stavět jen ty opravdu rychlonabíjecí od 150 kW výš. Většina elektromobilů se stejně bude muset nabíjet z domácích nebo firemních wallboxů. Zároveň by všem provozovatelům čerpacích stanic měla být zákonem dána povinnost do určité doby instalovat i rychlonabíjecí stanici.

I když se nový zákaz týká jen prodeje nových aut, Focus se domnívá, že výrobci aut by za současné situace podpořili i zákaz provozu těch starých, protože by jim nemuseli poskytovat servis a vyrábět náhradní díly. Zástupci automobilek, které jsme oslovili, se k tomu celkem logicky odmítli vyjádřit, Focus ale doporučuje dát lidem zákonnou záruku, že své spalovací auto budou moct provozovat a opravovat i po roce 2035.

A jako poslední bod Focus radí upřímnost: „V neposlední řadě by politici ani automobilový průmysl neměli lidem prodávat iluze, že s elektromobilitou se stávající vozový park jednoduše obmění v poměru 1:1 a všichni budou jezdit jako dosud. To není možné, už proto, že výkonnost elektrických sítí se v jednotlivých regionech značně liší a „snese“ někdy více, jindy méně e-aut. Někteří odborníci na rozvodné sítě předpokládají, že by bylo možné využít maximálně 30 % současného vozového parku jako elektromobily. Ve Velké Británii jsou majitelé elektromobilů již připraveni na to, že jim bude nabíjecí proud vypínán po hodinách.“

Analytik společnosti Delloite Miroslav Lopour, který se právě na energetiku specializuje, k poslednímu bodu dodává: „Rozvodná síť jako celek by na masivní rozvoj elektromobility připravena jako celek byla, nicméně je nutné vzít do úvahy přesun velkého objemu spotřeby energie do elektřiny v průmyslu a teplárenství. V součtu už se pak posilování sítě nevyhneme, elektromobily budou z tohoto pohledu stále ale spíše menší faktor. Kde ale problém může nastat jsou koncové body, při vysoké koncentraci vozidel, tyto problémy jsou ale řešitelné a velké potíže s elektromobilitou nečekám.“

Martin Šidlák, psáno pro IDNES