Ojetý elektromobil hledá svého kupce déle než spalovák

elektromobil, nabíjení, bmw

S tím, jak roste počet nově prodávaných elektromobilů, roste i počet těch ojetých. Data z českého trhu ukazují, že k mání jich jsou během roku nižší tisícovky kusů s cenou od 140 tisíc do více než dvou milionů. Zajímavé ale je, že ojetý elektromobil svého kupce hledá výrazně déle než vozy se spalovacími motory, naopak hybridy mizí skoro okamžitě.

Ještě před sedmi lety, v roce 2016, byly elektromobily prakticky výsadou fanoušků nových technologií. Podle analýzy vydané společností Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto a Mototechna, jich v Česku tehdy v nabídce za celý rok bylo lehce přes 300 a mediánová cena byla okolo 280 000 korun. V loňském roce už to bylo 2400 elektrických aut, jejichž cena se nejčastěji pohybovala okolo 630 tisíc korun. Letos cena stoupla ještě víc, a to na 799 000 korun.

Elektrické vozy, které se v nabídce společnosti AAA Auto na trhu objevují, se pohybují do tří let stáří. Do začátku covidové pandemie se jejich věk pohyboval okolo 4,5 let a hodně jich bylo ze zahraničí, dnes jsou to vyloženě zánovní ojetiny do tří let stáří a tuzemského původu. Často se jedná o předváděcí vozy, případně vozy z firemních fleetů firem.

Podobné zkušenosti má i online prodejní platforma ojetých vozů Carvago. „V absolutních číslech je český trh s ojetými elektromobily stále velmi malý. Většina těchto modelů je totiž na trhu velmi krátce a pokud už jsou nabízeny k prodeji jako „ojeté“, jedná se zejména o různé předváděcí vozy,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.

MG ZS
Čtete také

Nové hybridní MG ZS se poprvé představuje veřejnosti v Česku

Produktová ofenziva značky MG v Česku pokračuje a veřejnosti se oficiálně naživo ukazuje další model. Na e-Salonu v Letňanech ukázala značka nové hybridní MG ZS.

Ojetý elektromobil prodaný v České republice má podle Carvaga v průměru velmi málo najeto (11 107 km), je ale také o tři čtvrtiny (76,89 %) dražší než konvenční auta srovnatelného stáří a nájezdu. „Procentuálně největší rozdíl mezi mediánovými cenami EV a mediánem trhu pozorujeme u vozů s nájezdem 100-150 tisíc km – 155,39 %. To je dáno tím, že naprostou většinu nabídky EV s takto vysokým nájezdem tvoří vozy značky Tesla, Model X, S a 3 v uvedeném pořadí,“ říká Jakub Šulta a dodává zajímavou věc: „V absolutních číslech se měsíčně prodá přibližně 150 aut s tímto typem pohonu. Pokud se elektromobil v nabídce objeví, na zákazníka čeká poměrně dlouho. Střední doba od zveřejnění inzerátu do prodeje činí v případě EV 81 dní, zatímco medián trhu je 43.“

Potvrzuje to i Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny Aures Holdings. Zatímco hybridní auta z nabídky mizí prakticky okamžitě, elektromobily hledají majitele výrazně déle. Z velké části je to dáno tím, že skupina technologických fanoušků není nekonečná a lidé, kteří si kupují ojeté auta, výrazně hledí na cenu. „Větší problém než dojezd, jsou cenovky elektromobilů, které jsou stále vysoké. V nabídce také chybí elektrické kombíky klasického střihu – elektromobily jsou většinou buď hatchbacky nebo SUV,“ dodává.

Pro zajímavost, nejvíce ojetý elektromobil, který se prodal v AAA Auto, byl Nissan Leaf z roku 2016 se 129 tisíci km, prodáno v prosinci 2020 za cena 230 tisíc Kč. Nejstarší a zároveň nejlevnější elektromobil byl Peugeot iOn z roku 2011, se stářím 10,2 roku. Ten měl najeto 113 tisíc km a prodán byl v září 2021 za 139 tisíc Kč. Naopak nejdražším elektromobilem byla Tesla Model X Long Range z roku 2020 s 20 tisíci najetými kilometry, prodáno v lednu 2022 za cenu 2,2 milionu Kč.

TOP 10 nejprodávanějších modelů podle AAA Auto (leden-duben 2022):

1. Škoda Citigo-e
2. Nissan Leaf
3. BMW i3
4. Škoda Enyaq
5. VW e-up!
6. Hyundai Ioniq
7. VW e-Golf
8. Citroen C-Zero
9. Tesla Model 3
10. Hyundai Kona

TOP 10 nejprodávanějších modelů podle Carvago (ledna – květen 2022)

1. BMW i3
2. Škoda Enyaq iV
3. Hyundai Kona
4. Nissan Leaf
5. Renault Zoe
6. VW ID3
7. Audi e-tron
8. Tesla Model 3
9. Peugeot e-2008
10. Volkswagen e-up!

Martin Šidlák, psáno pro IDNES