Brusel schválil zákaz spalovacích motorů od roku 2035, ale definitivní to ještě není

Evropský parlament (EP) schválil ve středu návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Stanovil i zpřísnění emisních limitů před tímto datem. Je to ale jen začátek dlouhého schvalovacího kolečka.
Přelomové rozhodnutí, které by mělo změnit svět automobilů a proti kterému paradoxně stojí i řadě příznivců elektromobility. Evropský parlament nevyslyšel volání o zmírnění navržených opatření ohledně emisí osobních a lehkých užitkových vozů a přijal ta nejpřísnější opatření. Od roku 2035 by se na území Evropské unie měly prodávat jen vozy s nulovými emisemi. Odhlasovali rovněž návrh, aby výrobci automobilů snížili průměrné emise svého vozového parku v roce 2025 o 15 % oproti roku 2021 a v roce 2030 o 55 %.
I fanoušci elektromobility vidí problém v tom, že opatření se netýká prodeje ojetých vozů, takže je velmi pravděpodobné, že lidé budou prodlužovat životnost současných spalovacích aut a místo toho, aby vyměnili svá 10 i více let stará auta za novější plnící třeba normu Euro 6, budou jezdit méně ekologickými vozy.
Schválení Evropským parlamentem ale ještě samo o sobě neznamená konec spalovacích motorů. Aby opatření začalo platit, musí ho schválit ještě také členské státy včetně České republiky. Další jednání mezi unijními institucemi a s členskými státy připadne nejspíš i na české předsednictví v Radě EU. To začne 1. července.
V jiných opatřeních, přijímaných evropskými státy na ochranu klimatu, naopak poslanci Evropského parlamentu shodu nenašli. Konkrétně se nedohodli na zpřísnění a zpoplatnění emisí z vytápění budov a dopravy. Frakce evropských lidovců (EPP) prosazovala zmírnění pravidel, původně (ještě před začátkem války na Ukrajině) navržených Evropskou komisí. Takto upravená podoba ale nenašla v parlamentu dost velkou podporu. Návrh se proto vrací k projednání do výboru pro životní prostředí. Česko v něm zastupují europoslanci Stanislav Polčák (STAN) a Alexandr Vondra (ODS).
„Zpřísnění CO2 limitů pro osobní a lehká užitková auta je v rozporu s tím, co by si nejspíše přála česká vláda,“ uvedl Michal Hrubý, analytik think tanku Europeum. „V Evropském parlamentu se našla jasná podpora pro zpřísnění limitů „výfukových“ emisí aut v roce 2030 a 2035 – postupně tak dojde k odklonu od prodeje nových aut, která by spalovala a vypouštěla tyto emise do ovzduší. Ale to až za necelých 13 let. A za předpokladu, že tento návrh podpoří Rada EU a uspěje v následných jednáních s členskými státy.“
Martin Šidlák, psáno pro IDNES, ilustrační foto: Pixabay