Test Suzuki Vitara strong hybrid: Nová cesta k úsporám

auto, červené, suzuki, vitara, strong hybrid

Hybrid není dnes tak populární slovo jako elektromobil, ale stále je to rozumná cesta ke snížení spotřeby i emisí. Nový „strong hybrid“ proto vyvinulo i Suzuki. Vyzkoušeli jsme ho v SUV Vitara. Dá se s ním jezdit za necelých šest litrů.

Suzuki sice uzavřelo technické partnerství s Toyotou a přebralo do svého portfolia kombi Corolla Touring a SUV RAV4 pod jmény Swace, respektive Across, ale v případě modelu Vitara se nevzdalo vlastního vývoje. K 12V a 48V mild-hybridům a plug-in hybridu používaným napříč modelovou řadou teď přidává i vlastní hybridní ústrojí zvané Strong hybrid. Jako první ho dostala Vitara, následovat bude S-Cross.

Vitara už má za sebou více než 30letou historii, tím se může pochlubit jen málokterý model. Poprvé se představila už v květnu 1988. Aktuálně je na trhu čtvrtá generace a na českém trhu jde o nejprodávanější model značky. Kompaktních SUV jsou dnes v nabídce desítky, takže Vitara ztratila svou dřívější ojedinělost, stále se ale může spolehnout na to, že aut s pohonem všech kol v této třídě moc není, ve spojení s hybridním pohonem pak ještě méně. Jedním z mála konkurentů je tak Toyota Yaris Cross.

Tři baterie

Při délce 4175 mm nabídne Vitara zavazadlový prostor 362 litrů, hybridní baterie ho ale zmenšuje na 289 litrů. Ty baterie jsou v novém strong hybridu vlastně celkem tři. Hlavní trakční baterie sloužící pro ukládání elektřiny, je pod podlahou kufru. Další 48V baterie je pod sedadlem řidiče a má na starosti pohon posilovače řízení a dalších jízdních systémů v momentě, kdy neběží spalovací motor. A konečně klasická 12V baterie pro palubní elektroniku je vpředu v motorovém prostoru.

Nový hybridní pohon dále tvoří benzinový motor 1.5 DualJet, elektrický motor-generátorem MGU a samočinná převodovka AGS. Benzinový motor dosahuje výkonu 75 kW, elektromotor MGU 24,5 kW. Zejména pro elektromotor to nejsou nijak oslnivá čísla, na druhou stranu proti dřívějšímu mild-hybridu 1.4 narostla provozní hmotnost s bateriemi jen o 45 kilogramů.

auto, červené, suzuki vitara, strong hybrid

Z pohledu uživatele funguje spolupráce všech částí systému bez problémů a elektronika sama rozhoduje, kdy bude pracovat který pohon a jakým směrem „poteče“ elektrická energie. Většinu času jde o spolupráci obou pohonů. Jízda čistě na elektřinu je možná, ale pouze při popojíždění a na krátkou dobu.

Samočinná robotizovaná převodovka by mohla na první dojem působit jako závan starých časů, protože proti ryze automatické převodovce má své limity, zejména při změně rychlostních stupňů, kdy dochází k citelnému poklesu výkonu. Ale právě tyhle „díry“ vyhlazuje elektrický pohon ve Vitaře, takže zrychlování je z tohoto pohledu plynulé. „Hudebně“ to sice není žádný velký zážitek (motor patří zvukovým projevem mezi ty hlučnější), ale nehrozí vám ztráta výkonu v okamžiku, kdy to nečekáte.

Nižší spotřeba

Strong hybrid nahrazuje dosavadní mild-hybrid 1.4 s automatickou převodovkou a daří se mu srazit průměrnou spotřebu o 0,3 l/100 km – na 5,4, resp. 5,9 l/100 km podle toho, zda zvolíte pohon předních nebo všech kol. Není to mnoho, ale každé deci a gram CO2 se dnes počítají. Zhoršila se ale bohužel dynamika – tím, že jde o kilowattově slabší pohon, se Strong hybrid dostane na stovku za 12,7, resp. až za 13,5 sekundy, opět v závislosti na tom, pohon kolika náprav zvolíte.

Vitara ale není duší sportovec, nikdy nebyla, její přednosti byly jinde. Vždy zasloužila pochvalu za svůj neotřelý vzhled, vnitřní prostor, který nabízí dostatek místa vpředu i vzadu a možnost zvolit skvěle fungující pohon všech kol. Díky přijatelné hmotnosti je obratná ve venkovských zatáčkách i v městském provozu. K tomu nabídne i obstojný komfort a zejména bohatou výbavu. Už v základu je armáda asistenčních systému od nouzového brždění přes systém udržování v jízdním pruhu až po systém rozpoznávání dopravních značek. Nechybí automatická klimatizace, dešťový senzor či adaptivní tempomat.

PRE dobíjecí stanice, elektromobil
Čtete také

Kolik stojí dobíjení elektromobilu? 1 kilometr ujedete za korunu, ale také za násobně víc

Kolik stojí dobíjení elektromobilu? Někteří elektromobilisté řeknou, že jezdí zadarmo, protože nabíjejí z domácí fotovoltaiky, náklady na jejíž pořízení do ceny dobíjení nepočítají.

Nový strong hybrid startuje na částce 615 000 Kč s pohonem předních kol, a to ve výbavě Premium, která zahrnuje navíc sledování mrtvého úhlu a prostoru za vozidlem, zadní parkovací kameru, bezklíčové startování, vyhřívání předních sedadel nebo 17palcová kola. Za čtyřkolku je třeba připlatit 65 000 Kč. Komu by nevadilo manuální řazení, může si stále pořídit i původní mild-hybridní verzi, která jako předokolka vyjde na velmi konkurenceschopnou cenu od 511 900 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: Suzuki Vitara 1.5 DualJet Hybrid 6AGS 4×4 AllGrip

Délka/šířka/výška: 4175 / 1775 / 1595 mm
Rozvor: 2500 mm
Zavazadlový prostor: 289 l
Max. výkon:  75 kW (130 k) / 6000 ot.
Max. točivý moment: 138 Nm / 4400 ot.
Max. rychlost: 180 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 13,5 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,9 l / 100 km
Základní cena: 511 900 Kč (1.4 BoosterJet 6MT)
Cena testovaného vozu: 731 900 Kč