Norové otestovali 31 elektroaut. Jen 10 má dojezd, jak slibuje
Norský automobilový server Motor prověřil dojezd 31 elektromobilů a porovnal výsledky s oficiálními údaji WLTP. jen deset dojelo tak daleko, jak výrobci slibují, ale pár papírové údaje WLTP překonalo.
Letní počasí v Norsku není jako léto u nás. Proměnlivé počasí, občasné doešťové přeháňky a teploty mezi 7 a 15 stupni – v takových podmínkách otestoval server Motor.no reálný dojezd 31 elektromobilů. Pravidelný test tentokrát dopadl mnohem hůře než dřív. Za poslední dva roky takto server otestoval 50 elektromobilů a jen tři nedosáhly slibovaných hodnot. Tentokrát co byla celá třetina. Zklamaly zejména vozy značky Mercedes, naopak nadprůměrných výsledků dosáhly modely BMW a Tesla, dobře si vedla i Škoda Enyaq Coupé RS.
Mercedes EQS 450+ a EQS 580 4MATIC mají mít podle WLTP dojezd 711 a 645 km, ale těmto číslům se v testu nepřibližovaly. Norští novináři naměřili 620 km pro EQS 450+ a 596 km pro EQS 580 4MATIC. Procentuálně největší odchylku zaznamenal čínský vůz Hongqi EHS-9. Přestože průměrná spotřeba odpovídala oficiálním údajům 22 kWh/100 km, výsledný dojezd byl o 20 procent horší než je udávaný.
Dobře si nevedly ani modely Ford Mustang Mach-E, Nio ES8 a Cupra Born. Příjemně naopak překvapila Tesla Model Y, která překonala hodnoty WLTP o více než 7 procent, nad papírovými hodnotami byly i modely BMW i4 M50 a i4 eDrive40, Maxus Euniq6 a Škoda Enyaq Coupé RS.
Test probíhal v běžném provozu na cestách mezi Oslem a Lillehammerem, při maximálně možném stejném jízdním stylu. Vozy vyjížděly plně nabité a jelo se až do úplného vybití, kdy elektromobily musela vyzvednou dohodnutá asistenční služba.
Model | WLTP (dojezd/spotřeba) | Reálný dojezd/spotřeba | Odchylka |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 711 km/neudává | 620 km/17,5 | –12,80 % |
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC | 647 km/neudává | 596 km/18,5 | –7,88 % |
BMW iX xDrive50 | 591 km/21,4 kWh | 568,5 km/19,0 | –3,81 % |
BMW i4 eDrive40 | 565 km/16,9 kWh | 583,6 km/14,3 | 3,29 % |
Kia EV6 RWD | 528 km/16,5 kWh | 500,2 km/14,8 | –5,27 % |
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | 518 km/neudává | 443 km/20,7 | –14,48 % |
Polestar 2 LR Single Motor | 517 km/17,8 kWh | 520,6 km/14,7 | 0,70 % |
Tesla Model Y LR Dual Motor | 507 km/16.9 kWh | 545 km/13,2 | 7,50 % |
Ford Mustang Mach-E GT | 500 km/20,0 kWh | 436,6 km/21,1 | –12,68 % |
NIO ES8 | 500 km/21,5 kWh | 443,6 km/17,7 | –11,28 % |
Audi e-tron Q4 40 | 498 km/18,1 kWh | 460,9 km/16,1 | –7,45 % |
BMW i4 M50 | 497 km/19,0 kWh | 521,1 km/16,1 | 4,85 % |
Škoda Enyaq Coupe RS | 491 km/17,8 kWh | 497 km/14,9 | 1,22 % |
Kia EV6 4WD | 484 km/18.0 kWh | 459,2 km/17,0 | –5,12 % |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 481 km/16,8 kWh | 446 km/14,9 | –7,28 % |
Škoda Enyaq iV80X | 481 km/18,2 kWh | 446 km/16,8 | –7,28 % |
Polestar 2 LR Dual Motor | 477 km/19,8 kWh | 446,6 km/17,1 | –6,37 % |
VW ID.5 GTX | 473 km/18,7 kWh | 453 km/16,9 | –4,23 % |
Xpeng P7 | 470 km/19,4 kWh | 436 km/16,6 | –7,23 % |
VW ID.4 GTX | 466 km/18,9 kWh | 428 km/17,5 | –8,15 % |
Hongqi EHS-9 | 465 km/22,0 kWh | 371 km/nezjištěno | –20,22 % |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km/19,3 kWh | 459,6 km/16,6 | 0,13 % |
MG ZS Long Range | 440 km/17,8 kWh | 443 km/15,0 | 0,68 % |
Volvo C40 Recharge | 437 km/21,1 kWh | 418,7 km/18,1 | –4,19 % |
Renault Mégane E-tech | 428 km/17,1 kWh | 413 km/14,0 | –3,50 % |
Cupra Born | 424 km/15,5 kWh | 376,0 km/14,8 | –11,32 % |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 412 km/25,0 kWh | 403 km/21,7 | –2,18 % |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 407 km/neuvádí | 411 km/16,3 | 0,98 % |
BMW iX xDrive40 | 400 km/20,8 kWh | 399,4 km/17,6 | –0,15 % |
BYD Tang | 400 km/21,6 kWh | 407,6 km/nezjištěno | 1,90 % |
Maxus Euniq6 | 354 km/21,0 kWh | 388,4 km/17,6 | 9,72 % |
Martin Šidlák