Test Cupra Born: Horší nebo lepší alternativa k Volkswagenu ID.3?
Cupra Born je další z řady elektromobilů koncernu Volkswagen, které pod různými značkami a jmény sdílejí tu stejnou techniku. Cupra ale našla recept, jak se odlišit. A není to jen tím, že sedíte na plastech.
Pokud budu podobně jako Miloš Zeman jednou psát paměti „Jak jsem se v automobilismu mýlil“, bude se asi první kapitola jmenovat „Cupra“. Přiznávám, že jsem nápadu zakládat v dnešní době novou sportovní a prémiovou značky založenou na technice jiných modelů koncernových sourozenců příliš nevěřil. Před 20 lety snad, ale ne dnes, když se kvůli snižování nákladů a zpřísňujícím se emisním předpisům sune automobilový svět k ukončování výroby spalovacích motorů a jejich náhradě elektrickými pohony.
Reálně hrozí, že elektromobily budou vzrušující podobně jako ledničky. Cupra Born se zdá být toho dobrým příkladem: Baterie o využitelné kapacitě 77 kWh, maximální výkon elektromotoru 150 kW, na palubní desce jeden velký a jeden malý displej, startování pouhým pootočením voliče za volantem do polohy D… kde já jsem to jen viděl? Jasně! Při nedávném testování elektrických modelů Volkswagen ID!
Navíc elektrický rybník, ze kterého „tahají kabely“ zájemci o koupi elektromobilů, začíná být přeplněný. Ale Cupra možná našla recept, jak na sebe upozornit. A radost z toho nejspíš nebudou mít hlavně u Volkswagenu. Pokud se budete rozhodovat mezi deseti auty se stejným pohonným ústrojím, bude tím, co rozhodne, především design. Samozřejmě spolu s cenou. A Cupra Born vítězí nad ID.3 v obojím.
Sedíte na odpadu
Cupra loni v Česku předala zákazníkům přes 600 aut, což je víc než třeba podobně prémiově zacílená značka DS nebo Mini, ale šlape na paty i tak zavedeným matadorům jako Fiat či Subaru. A hlavní ingredience v receptu na úspěch je u všech jejích nejnovějších modelů stejná – atraktivní design. Už na první pohled působí Cupra Born atraktivněji než jiné koncernové modely. Přitom jen stačilo dát si záležet na přední masce i zadní partii vozu a všude decentně přidat doplňky v barvě mědi.
Ty našly svoje místo i v interiéru, který dělají opět vzhledově lákavější než je tomu u Volkswagenu ID.3. Základní koncepce je přitom téměř stejná. Centrální 12“ dotykový displej, který je natočen mírně k řidiči, doplňuje před volantem malá digitalizovaná přístrojová deska s otočným voličem provozních režimů pohonu a parkovací brzdy.
Zmizela v podstatě všechna tlačítka, takže pro jakékoli ovládání musíte stočit zrak k obrazovce. Minimalistický design, který u VW působí trochu stroze, ale Cupra doplnila několika doplňky v barvě mědi a sportovně tvarovanými sedadly. A hned to vypadá jinak! Mimochodem, prostřední část sedacích ploch standardních, anatomicky tvarovaných sedadel je čalouněna tkaninou z příze SEAQUAL vyráběné z recyklovaných plastů vylovených z moře… Příjemné posezení přejeme.
Výhodou elektrické platformy je nadprůměrně prostorný interiér pro pasažéry vpředu i vzadu (rozvor je o 8 centimetrů delší než třeba u Seatu Leon) a rozumný zavazadlový prostor. Jeho objem 385 litrů je na kapku stejný jako u VW ID.3. Má pravidelný tvar, dvojité dno s přihrádkou na nabíjecí kabely a opěradla zadních sedadel dělená v poměru 60:40. Snad jen nakládací hrana je poněkud vysoko.
Spíš do města než na dálnici
Cupra Born se vyrábí ve dvou výkonových variantách 150 k (110 kW) /310 N.m a 204 k (150 kW) /310N.m a se dvěma verzemi baterie 58 a 77 kWh. Slabší motor dorazí do Česka až v průběhu léta. Zatím se dováží jen ten silnější, u kterého je možné si připlatit za sportovní paket e-Boost, který krátkodobě zvýší maximální výkon až na 170 kW. S menší baterií pak auto zrychlí na stovku za 6,6 s. Kombinován ale může být i s větší ( těžší) baterií, pak má zrychlení hodnotu rovných 7 sekund.
V našem případě bylo vozidlo v základní verzi, tedy s baterií 58 kWh a výkonem 150 kW. Zrychlení se v tomto případě prodlužuje na pořád velmi atraktivních 7,3 s. Dojezd automobilka udává na 401 km při průměrné spotřebě 16,2 kWh/100 km. A pro běžné denní popojíždění to jsou reálné hodnoty, dokonce není problém jezdit i úsporněji. Samozřejmě po výjezdu mimo město a testování schopností elektrického systému s pohonem zadních kol spotřeba stoupá.
A Cupra Born k těmto experimentům svádí. Reakce na plyn je ochotná a plynulá, jak od elektromobilu čekáte. Baterie v podvozku dodávají autu příkladnou stabilitu, víceprvková zadní náprava zase jistotu v zatáčkách i komfort na nerovnostech. Připlácet si za adaptivní DCC podvozek tak asi není třeba. Lepší je investovat peníze navíc do tepelného čerpadla, které vyjde na 27 900 Kč.
Řidič bude mít asi velké dilema, jak auto používat. Dynamika zrychlení i naturel vozu láká ke sportovní jízdě, jakkoli maximální rychlost 160 km/h asi někoho zklame. Ale možná víc než na německé dálnice se Cupra Born hodí do města, kde potěší nízkou spotřebou, výbornou manévrovatelností a pozorností, kterou vzbudí i kolemjdoucích.
Cena samozřejmě není lidová, pod milion se nedostanete ani v té nejzákladnější konfiguraci bez příplatků – 1 094 900 Kč. Zákazníky ale bude auto krást asi především v bratrském autosalonu. Méně emotivní Volkswagen ID.3 totiž aktuálně v době testu stojí se stejným pohonem o víc než sto tisíc víc – 1 199 900 Kč. A to Cupra nabízí navíc třeba dvouzónovou klimatizaci místo jednozónové nebo litá kola oproti ocelovým.
Martin Šidlák
Technické údaje: Cupra Born 58 kWh
Délka/šířka/výška: 4322 / 1809 / 1537mm
Rozvor: 2767 mm
Zavazadlový prostor: 385 l
Max. výkon: 150 kW (204 k ) / 4900-8000 ot.
Max. točivý moment: 310 Nm / 0-4200 ot.
Max. rychlost: 160 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 7,3 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 16,2 kWh / 100 km
Základní cena: 1 094 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 289 200 Kč