První jízda Peugeot 308 SW: Designový fešák dostal pořádný kufr
Peugeot 308 vsadil jako hatchback na výrazný designový styl spojený s nadprůměrným komfortem. Jeho kombi přidává ještě pořádnou dávku prostoru. Pozitivní zprávou je, že na výběr bude z celé řady motorů.
Občas se zdá, jakoby tradiční auta už nikoho nezajímala a má smysl uvádět na trh jen elektromobily nebo různé extravagantní experimenty. Přitom poctivé auto v nižší střední třídě je věc, kterou v praxi ocení dlouhá řada privátních i firemních zákazníků. Jeden takový model vyvinul koncern Stellantis a uvedl ho s různými úpravami na trh jako Peugeot 308 a Opel Astra. Již představený hatchback nyní doplnila i verze kombi.
Peugeot 308 se na trhu zatím uvedl dobře. Kromě toho, že se jako jediný neelektrický model vklínil mezi finalisty evropského Auta roku si ho v Evropě od konce března objednalo už 65 tisíc zákazníků. Zajímavé je, že skoro čtvrtina (23%) zvolila plug-in hybrid. V České republice se přijímají objednávky jak na hatchback, tak na kombi a v polovině května vedlo kombi v poměru 250:200, a to ho ještě nikdo naživo neviděl.
Výrazný design
Peugeot 308 vsadil na tři hlavní věci, které kombíková karosářská varianta jen zdůraznila (design, komfort, nabídku úsporných motorů), a přidala k tomu ještě čtvrtou, a to prostornost. Tou první je ale design, protože to je to první, čím může vůz potenciálního zákazníka zaujmout nebo odradit. Franouzská novinka je od pohledu výrazná. Dramaticky modelovanou přední masku známou z hatchbacku doplňuje u kombíku rovněž výrazně nadesignovaná záď se světly, kde LED diody imitují tradiční trojici „drápů“ vlevo i vpravo. Při pohledu zezadu ale novinka na první pohled trochu připomíná Hyundai i30. Dynamickému vzhledu zboku pomáhá oproti minulé generací víc dozadu posunuté čelní sklo, aby se opticky prodloužila kapota.
Nový Peugeot 308 SW má oproti hatchbacku prodloužený rozvor (o 55 mm), a dosahuje celkové délky 273,2 cm. Ve druhé řadě sedadel je tak o 129 mm více místa pro kolena. S celkovou délkou 464 cm je novinka o 6 centimetrů delší než minulá generace.
Zatímco hatchback disponuje zavazadlovým prostorem 412 litrů, u kombíku tato hodnota narostla až na nadprůměrných 608 litrů, u plug-in hybridní verze pak na 548 litrů. Pro lepší využitelnost je vůz standardně vybaven dělenou zadní lavicí (40/20/40), která zvětšuje prostor pro náklad až na 1634 litrů. Na délku se vede i předmět s největším rozměrem 185 centimetrů. Pro sklápění opěradel se využívá systém dvou ovladačů snadno přístupných z bočních stran zavazadlového prostoru.
Kosmická loď
Téměř beze změny přebírá kombík od hatchbacku provedení palubní desky, novinkou je v praxi asi trochu nadbytečná novinka v podobě doplňků typu držák na telefon vyráběných metodou 3D tisku, ovšem bez možnosti individualizace. Malý volant doplňuje přístrojový štít až nad ním. Doplňuje ho 10″ středový dotykový displej. Každý je ale umístěný v jiné výškové úrovni a mezitím a kolem je spousta linií a plošek v různém provedení od klasického černého plastu po lesklé povrchy.
Peugeot 308 přišel s řadou technologických novinek v oblasti infotainmentu, připomeňme například, že telefony Android i Apple jdou zrcadlit bezdrátově nebo kabelem, přes bluetooth je možné připojit dva telefony současně. Obrazovka během jízdy výrazně lépe reagovala na dotyk, než jak jsem zvyklý z jiných současných vozů koncernu Stellantis, kde je často nutné volbu opakovat nebo provedení pokynu trvá citelně dlouho. I grafika mapy je mnohem povedenější.
Opravdová hitparáda se ale jmenuje i-toggles. Od úrovně výbavy Allure se pod centrální obrazovkou objevují plně konfigurovatelné virtuální přepínače. Je možné tam snadno nastavit virtuální tlačítka pro přímou volbu, ale nikoli jen těch základních funkcí, ale přímo konkrétních voleb. Například pokud často telefonujete, můžete sem umístit ovladač pro přístup k telefonu, ale také třeba jen předvolbu na jedno konkrétní číslo.
„Obchoďák“ s motory
V nabídce pohonů by si měl U Peugeotu 308 vybrat snad každý, nabídka na dnešní dobu připomíná „obchoďák“ s motory. Nabídka zahrnuje dvě výkonové verze benzinového agregátu 1,2 1 (110 a 130 koní), jeden diesel 1,5 (130 koní) a dva plug-in hybridy o výkonech 180 nebo 225 koní. V příštím roce by měl nabídku doplnit i plně elektrický pohon a rovněž mild-hybridní motorizace.
Krátké svezení nám ukázalo především to, že i přesto, že zadní náprava není v žádném provedení víceprvková, ale jen jednoduchá s torzní příčkou, jsou jízdní vlastnosti velmi dobré, u kombi ještě o malinko lepší než u hatchbacku. Naladění je sice komfortní, ale nikoli rozevláté. I s velkými koly výborně tlumí nerovnosti, což spolu s odhlučněním kabiny dělá jízdu pohodovým zážitkem.
Pro firemní zákazníky bude jistě zajímavou informací i to, že si Peugeot hodně věří v oblasti TCO. Cílem je v konečném důsledku zajistit u vozů se spalovacím motorem stejně tak jako u vozů s plug-in hybridním motorem podobné celkové náklady spojené s vlastnictvím vozu. Model 308 jako takový si zatím také drží výborné zůstatkové hodnoty.
Zatímco hatchback odstartoval s cenovkou pod půl milionu (490 000 Kč), kombík začíná na snadno zapamatovatelných 555 000 Kč (458 677 Kč bez DPH) za verzi 1.2 PureTech 110 s 6stupňovým manuálem. Diesel pak koupíte v kombíku od 528 925 Kč bez DPH, plug-in hybrid od 735 537 Kč bez DPH.
Martin Šidlák