Nová auta pořád nejsou. Na některá se čeká až rok a čtvrt

auta, mercedes, dodací lhůty, Canva

Dodací lhůty na nová auta se stále prodlužují. Na některé modely se čeští zákazníci počkají dokonce až rok a čtvrt.

Loni na jaře se psalo o tom, jak narostly dodací lhůty na nová auta. Průměrně se na ně čekalo 3-5 měsíců, existovaly i výjimky, třeba na novou Fabii byla lhůta až 8 měsíců. Rok se s rokem sešel, a situace se nejen nezlepšila, spíše naopak. Automobilky navíc kvůli nedostatku některých dílů, především čipů a kabelových svazků, opět pozastavují výrobu.

Jen od března letošního roku se se čekací lhůty prodloužily průměrně dva měsíce. Na nový Volkswagen budou řidiči u vybraných modelů čekat až deset měsíců. Hyundai má u některých modelů čekací dobu až rok a s vybranými konfiguracemi vozů Toyota budou moci zákazníci odjet až za rok a čtvrt. Zmenšila se i nabídka skladových vozů.

Dodací lhůty Volkswagenů se liší model od modelu. Automobilka nově pozastavila výrobu Touaregu s šestiválcovým motorem. „Na nové modely jako T-Roc a Taigo je čekací doba dva až tři měsíce, na Golf, Golf Variant a Touran může být až rok. Obecně se dodací lhůty pohybují mezi šesti a desíti měsíci. Navíc byla omezena zhruba do konce června výroba Touaregu s motorem TDI V6, a to z důvodu výpadku klíčového dodavatele na Ukrajině,“ popisuje současnou situaci mluvčí Volkswagenu Česká republika David Valenta. Největší problém přitom automobilce dělají chybějící komponenty. „Hledáme alternativní dodávky především kabelových svazků a čipů, u kterých se s nedostatkem a výpadky v dodavatelském řetězci potýkáme nejvážněji,“ dodává Valenta.

Dodání vozů Hyundai se liší podle lokace výrobního závodu. Modely z Turecka mohou Češi mít dříve, než modely z Koreje. Průměrně se u nich však čekací lhůty od března prodloužily o dva měsíce. „Nyní obecně platí, že modely značky Hyundai vyráběné v Turecku, tedy i 10, i20, i20 N a Bayon, mají dodací lhůtu šest až osm měsíců. U modelů z Koreje, Kony se spalovacími motory, Kony N, Santa Fe, Ioniqu 5 a Starie, je to spíše deset až dvanáct měsíců. Jde ale o hrubý odhad, vždy záleží na tom, jaká je momentální situace ve výrobě a jaká je konkrétní specifikace vozu. Podle toho se dodací lhůta může průběžně měnit,“ říká David Pavlíček z Hyundai Česká republika. Už dříve automobilka uvedla, že na domácí nošovické modely – tedy i30, i30 N, Kona Electric a Tucson – si zákazník počká zhruba tři až pět měsíců.

Na vozy Toyota čekají čeští řidiči také o přibližně dva měsíce déle než v březnu. V některých případech mohou mít nové auto až příští rok v srpnu. „Aktuálně je nejkratší čekací doba šest měsíců, na některé modely se čeká sedm až devět měsíců, nejdelší lhůty jsou pak dvanáct až patnáct měsíců. Situace je způsobena především obrovskou poptávkou po našich modelech v celé Evropě,“ uvádí Jitka Jechová z Toyota Česká republika. Kolem roku čekání se pohybují také dodací lhůty domácí automobilky Škoda Auto, která už dříve uvedla, že v závislosti na modelech a prvcích výbavy je čekací doba na novou škodovku šest až třináct měsíců.

[suvisiacie_clanky]

Údaje o dodacích lhůtách shromažďuje společnost Arval, která v tom vidí příležitost, jak dostat přes operativní leasing vozy k zákazníkům dřív. Arval stihl podle slov jejího generálního ředitele Aleše Poláka objednat nové vozy s  předstihem. „Aktuálně máme k dispozici přes tisíc vozů, které jsme schopni našim zákazníkům po podpisu smlouvy ihned předat. Auta jsme objednali v běžných skladových konfiguracích, máme ale také k dispozici nejvyšší specifikace modelů od různých automobilek. Dostupné jsou u nás také plug-in hybridy a elektromobily,“ vysvětluje Aleš Polák.

Rostoucí dodací lhůty budou mít podle Aleše Poláka z Arvalu vliv i na sekundární trh. Čeští řidiči budou své vozy obměňovat ještě méně častěji než doposud, a vozový park bude dále stárnout. „Zánovní ojeté vozy budou na českém trhu chybět, protože je po nich výrazná poptávka v zahraničí. V Česku naopak končí starší a na západě hůře prodejná auta. V důsledku toho bude vozový park dále stárnout. V porovnání s celkovými údaji o stáří českých vozů probíhá nejrychleji obměna vozových parků ve firmách, které auta provozují na operativní leasing. Průměrně je obměňují již po šesti letech,“ uzavírá Aleš Polák.  

Martin Šidlák, psáno pro IDNES, ilustrační foto: Canva