Jednou a dost! Lidé nechtějí platit za dodatečné služby v autech
Automobilky očekávají, že do budoucna bude velká část jejich příjmů pocházet z dodatečného prodeje softwaru a služeb. Lidé by podle automobilek měli platit předplatné za některé dodatečné funkce, služby a upgrady. Podobně jako to u mobilů. Ale zákazníci na to nejsou ochotni přistoupit.
Tři čtvrtiny spotřebitelů, kteří se zúčastnili průzkumu americké společnosti Cox Automotive, uvedly, že nejsou ochotni platit roční nebo měsíční předplatné za služby ve svém příštím vozidle. Spíše očekávají, že většina funkcí bude zahrnuta už v prodejní ceně.
Bezpečnostní a komfortní prvky by měly být součástí kupní ceny, uvedli v drtivé většině. Konkrétně 92 % respondentů uvedlo, že součástí kupní ceny by měla být vyhřívaná a ventilovaná sedadla. Některé automobilky přitom právě o tom uvažují jako o předplacené funkci. Co se týče bezpečnostních prvků, odpověď byla téměř stejně drtivá: 89 % respondentů uvedlo, že součástí ceny by měl být asistent pro udržování jízdního pruhu, a 87 % respondentů uvedlo, že by mělo být zahrnuto i automatické nouzové brzdění.
Zatímco u služeb, jako je Wi-Fi ve vozidle a sledování odcizených vozidel, jsou zákazníci sice většinově pro jejich zahrnutí do pořizovací ceny, ale už se zvyšuje procento těch, kteří jsou ochotni za ně dodatečně platit. Zhruba 25 % kupujících by bylo ochotno platit za něco z následujích tři hlavních skupin:
1) Bezpečnostní prvky, jako je asistent pro jízdu v jízdním pruhu a automatické nouzové brzdění, se s velkým náskokem dostaly na první místo v žebříčku toho, za co by byli spotřebitelé ochotni si připlatit – více než 80 %. A za tyto funkce by zaplatili nejvíce – 30 až 35 dolarů měsíčně navíc.
2) Funkce související s výkonem a provozem. Patří mezi ně zvýšený výkon a točivý moment, aktualizace softwaru over-the-air, sledování odcizených vozidel a funkce, které sledují provozní výkon a servis vozidla. Připlatili by si 20 až 25 dolarů měsíčně. Respondenti průzkumu byli nakloněni příplatkům za dodatečné zvýšení dojezdu u elektromobilů. Pouze 39 % respondentů uvedlo, že by si za zvýšený dojezd rozhodně připlatili.
3) Komfortní vybavení, jako jsou vyhřívaná/chlazená sedadla a dálkové startování, získalo určitý souhlas s příplatkem, a to v rozmezí 15 až 31 dolarů měsíčně. Méně nadšení však byli spotřebitelé z toho, že by měli platit více za Wi-Fi ve vozidle. Někteří uvedli, že by si připlatili za přístrojovou desku, kterou by si mohli přizpůsobit.
Martin Šidlák, ilustrační foto Volkswagen