5 na 5 – Kia EV6 a Hyundai Ioniq 5 drtí konkurenci
Máme tu finále našeho projektu 5 na 5 s elektrovozy. Výsledky hlasování veřejnosti se výjimečně zcela překrývají s hodnocením a zkušenostmi našich vybraných zástupců. Novinky od Kia a Hyundai smetly konkurenci včetně Škody Enyaq iV…
Tentokrát jsme pěti vybraným testerům zapůjčili pět rozdílných čistě elektrických aut a pátrali po tom, jestli by si dokázali soužití s takovým vozem při současných podmínkách představit. Zatímco v našich předchozích dílech jsme vždy srovnávali auta z jednoho segmentu, tentokrát navíc nešlo o přímé srovnání. Spíše o zamyšlení na tím, komu může elektromobil dávat smysl a případně za jakých podmínek. Hodnocení každého z testovaných aut se ale samozřejmě nevyhneme.
V dnešním srovnání se tak setkává malý městský elektromobil s relativně plnohodnotným vozem, ale také moderní Kia EV6 a typický zástupce koncernu VW. Uspěl elektromobil spíš jako městské poskakovadlo, nebo už může plně nahradit první vůz do rodiny? Svoje postřehy na každý z vozů nám postupně sdělí renomovaný ekonom Vladimír Pikora; režisér, redaktor a scénárista ČT Petr Pravoslav Švihovec; malý živnostník Jiří Jiroušek; vedoucí nákupu Penny Petr Chmelař a zástupce společnosti Veskom Jiří Rach.
Na začátek přinášíme rychlou charakteristiku každého z vozů a ukázkové financování vozidel od společnosti ALD Automotive. Uvedené ceny jsou platné v termínu publikování článku – duben 2022. Nakonec nesmí chybět hodnocení každého z vozů od našich testerů a konkrétní postřehy z průběhu testování.
Kia EV6
Výkon: 168 kW | Baterie: 77,4 kWh | Cena od: 1 280 980 Kč |
„Kia EV6 je příslibem inspirativní jízdy, ostatně jde o první elektromobil se specifickou konstrukcí vytvořené na základě nové, modulární platformy pro elektrovozy“ říká Karel Poloch z ALD Automotive. „Pokud se rozhodnete pořídit si Kiu EV6 s prodlouženým dojezdem, cena operativního leasingu u testovaného vozu činí 16 911 Kč měsíčně bez DPH, v případě Full service leasingu s přidanými službami navíc pak 18 367 Kč bez DPH. Kdybyste raději sáhli po modelu se standardním dojezdem, 58 kWH a 125 KW, tam by se měsíční splátka operativního leasingu ponížila na 15 499 Kč bez DPH a na 16 959 Kč u Full service leasingu“, doplňuje Poloch.
KIA EV6 – prodloužený dojezd (77 kWh Earth 168 kW 4×2)
Ceníková cena beze slev: 1 300 980 Kč s DPH
48 měsíců / 60 000 km
OL 16 911 Kč měsíčně bez DPH
FSL 18 367 Kč měsíčně bez DPH
Levnější verze:
KIA EV6 – standardní dojezd (58 kWh Earth 125 kW 4×2)
Ceníková cena: 1 200 980 Kč s DPH
48 měsíců / 60 000 km
OL 15 499 Kč měsíčně bez DPH
FSL 16 959 Kč měsíčně bez DPH
Hyundai Ioniq 5
Výkon: 225 kW | Baterie: 77,4 kWh | Cena od: 1 469 990 Kč |
„Toužíte-li po elegantním designu a současně se vám líbí chytré technologie i rychlé dobíjení, Hyundai Ioniq 5 je tou pravou volbou“, tvrdí Petr Pajer z ALD Automotive, která testovaný model pronajímá za cenu 18 929 Kč bez DPH měsíčně. „Pokud se nechcete starat o pojištění nebo o servis, určitě bych vám doporučil pořídit si Ioniq 5 ve variantě Full service leasing, kdy jedinou vaší starostí bude doplňování pohonných hmot. V takovém případě vůz nabízíme za 19 848 měsíčně bez DPH. Je-li pro Vás měsíční splátka podstatným faktorem, Ioniq 5 si můžete pořídit i ve verzi Eco 58 kWh Smart, a to za příjemnějších 13 788 Kč bez DPH měsíčně“, doplňuje Pajer.
Hyundai Ioniq 5 Power
73 kWh Style 4×4
Ceníková cena: 1 469 990 Kč vč. DPH
48 měsíců / 60 000 km
OL 18 929 Kč měsíčně bez DPH
FSL 19 848 Kč měsíčně bez DPH
Levnější verze:
Hyundai Ioniq 5 Eco
58 kWh Smart
Ceníková cena: 1 099 990 Kč vč. DPH
48 měsíců / 60 000 km
OL 13 788 Kč měsíčně bez DPH
Škoda Enyaq iV
Výkon: 150 kW | Baterie: 82 kWh | Cena od: 1 254 900 Kč |
„Za 17 903 Kč bez DPH měsíčně si můžete pronajmout testovaný vůz ŠKODA Enyaq iV80, za 18 721Kč měsíčně si pak už vůbec nemusíte dělat starosti o servis, pneuservis nebo pojištění díky variantě Full service leasing“ říká Petr Pajer ze společnosti ALD Automotive. “Stačí-li si Vám 62 kWH model, měsíční splátka se sníží na sympatických 16 080 Kč. Ať už zvolíte jakýkoliv model ŠKODY Enyaq, získáte z něj pocit nevšední výjimečnosti, pohodlné a šetrné jízdy plné pohodlí“, dodává.
Škoda Enyaq 82 kWH Loft
Ceníková cena beze slev: 1 254 899 s DPH
48 měsíců / 60 000 km
OL 17 903 Kč měsíčně bez DPH
FSL 18 721 Kč měsíčně bez DPH
Levnější verze
Škoda Enyaq ’22 5 dv. SUV loft 62 kWH
Ceníková cena: 1 124 899 Kč s DPH
48 měsíců / 60 000 km
OL 16 080 Kč měsíčně bez DPH
Volkswagen ID.4
Výkon: 150 kW | Baterie: 82 kWh | Cena od: 1 326 900 Kč |
„Světové auto roku 2021, takovým titulem se honosí VW ID.4“, říká Petr Pajer ze společnosti ALD Automotive. „U nás v ALD si můžete testovaný vůz pořídit za cenu 20 061 Kč bez DPH měsíčně formou klasického operativního leasingu. Zvolíte-li si Full service leasing, který v sobě zahrnuje dodatečné služby navíc, pak je VW ID.4 k dispozici za 21 300 Kč měsíčně bez DPH. Rozhodnout se ale můžete i pro levnější variantu s výkonem 128 kW, kde měsíční splátka leasingu spadá na 19 401 Kč bez DPH,” uzavírá Pajer.
VW ID.4 Pro Performance 150 kW 77 kWh
Ceníková cena beze slev: 1 326 900 s DPH
48 měsíců / 80 000 km
OL 20 061 Kč měsíčně bez DPH
FSL 21 300 Kč měsíčně bez DPH
Levnější verze:
VW ID.4 Pro Performance 128 kW 77 kWh
Ceníková cena: 1 284 900 Kč s DPH
48 měsíců / 60 000 km
OL 19 401 Kč měsíčně bez DPH
Citroën ë-C4
Výkon: 100 kW | Baterie: 50 kWh | Cena od: 814 900 Kč |
„100% elektrický, 100% efektivní, s nulovými emisemi CO2 a jednoduchým nabíjením, zkrátka odlišný, tak se prezentuje nový Citroen E C4“ vysvětluje Pavlína Machačová z ALD Automotive. „Model v úpravě E-C4 III 100 kW vám u nás můžeme nabídnout buď formou operativního leasingu za 10 965 Kč měsíčně, nebo za 12 299 Kč na Full service leasing“, dodává. „K dispozici pochopitelně máme i jiné varianty této dnes již ikonické francouzské značky“, uzavírá Machačová.
Citroën ë-C4 hatchback
100 kW/136 k (baterie 50 kWh) Feel
Ceníková cena: 925 000 Kč s DPH
48 měsíců / 60 000 km
OL 10 965 Kč měsíčně bez DPH
FSL 12 299 Kč měsíčně bez DPH
Kia EV6 těsně před Ioniqem
Po zveřejnění prvních postřehů z průběhu testování jsme na našem webu spustili i anketu mezi odbornou veřejností. V hlasování obsadil se ziskem 1305 hlasů první místo model Kia EV6, za ním se v hlasování umístil se ziskem 1023 hlasů model Hyundai Ioniq 5 a třetí místo obsadila s počtem 948 hlasů Škoda Enyaq iV. Čtvrté místo bral VW ID.4 a na posledním místě se ocitl Citroën ë-C4.
Je pozoruhodné, jak se hlasování veřejnosti shodovalo s postřehy a hodnocením našich testerů. I oni v rámci svého shrnutí hodnotili známkami od jedné do pěti jako ve škole. A i z jejich hodnocení ční nad všemi ostatním modely EV6 a Ioniq 5.
Novinka – eletromobilita na dvou kolech od ALD Automotive ALD Automotive přichází na trh jako první s unikátním produktem: leasingem elektrokol. Ocení ho každý, kdo fandí zdravému životnímu stylu, leží mu na srdci ochrana klimatu a udržitelný rozvoj, dbá na zdravou kondici svých zaměstnanců a zároveň chce čerpat mnoho skvělých benefitů. Každému zájemci o leasing elektrokol stačí vybrat si to své kolo na www.ALDkola.cz, poslat svou poptávku a o zbytek se už v ALD postarají. „Projekt ALDkola.cz reaguje na evropské trendy v mobilitě a umožňuje bezstarostnou jízdu na elektrokolech těch nejlepších českých i světových značek. Je zajímavou alternativou k vozovému parku, a to nejen ve městech se zvýšenou dopravní obslužností, ale i díky finančním úsporám v oblasti pohonných hmot, dálničních známek, pneuservisu či drahých výměn náhradních dílů,“ říká produktový manažer ALD Svatopluk Pražák. A dodává: „K pronájmu elektrokol od nás klienti automaticky získávají dva roky pojištění pro případ nehody či odcizení zdarma a kompletní servis. Zajišťujeme rovněž odbornou pomoc se zakoupením vhodného příslušenství jako jsou nabíjecí stanice, stojany, systém GPS, kniha jízd, E-bike škola. Elektrokola lze využít jako 100% služební kola s nárokem na odpočet DPH, v případě soukromého užívání je splátka leasingu osvobozena od daně. Po ukončení smlouvy o pronájmu mají naši klienti možnost elektrokola odkoupit do majetku.“ |
Hodnocení profesionálů:
Do projektu Flotila 5 na 5 jsem se pustil s obrovskou chutí. Přes deset let jezdím výhradně spolehlivými japonskými hybridy. Svůj šetrný jízdní styl jsem tak mohl vyzkoušet přímo na elektrických vozech. U všech aut se mi podařilo přiblížit jejich papírovým hodnotám. Tedy až na jedno.
Auta jsem využíval jak pracovně, tak na výlety s rodinou. Mým úkolem nebylo porovnávat jednotlivá auta mezi sebou. Tomu se ale člověk stejně nevyhne. Cenové rozdíly testovaných aut totiž nebyly zase tak závratné. Během testování jsem zjistil, že u vozů s větší baterií není nutné domácí nabíjení. Chce to však cesty plánovat dopředu. Naprosto chápu, že tohle nikdy nemůže vyhovovat většině řidičům. Svůj život s elektromobilem si dokážu představit. Elektrická auta ale čeká ještě dlouhá cesta. Podle mého se výrobci musí poprat s jejich hmotností. Baterie jsou už dnes dostatečně výkonné, ale jejich hodnoty kazí více než dvoutunová monstra na kolech. Elektromobil by měl být lehký a bez jakýchkoliv omezení dojet 1000 kilometrů. O jeho cenové dostupnosti ani nemluvě.
V testu Flotila 5 na 5 jsem naštěstí začal elektrickou Škoda Enyaq iV. Proč naštěstí? Bez větších zkušeností jsem nasedl do elektromobilu. Všechno jsem pochopil a všechno se naučil až jeho používáním. A hned na začátek Enyaq nasadil laťku hodně, ale opravdu hodně vysoko. Z celé pětice aut mě tohle auto bavilo nejvíc. Při jeho výrobě škodováci opravdu hodně přemýšleli. Musím vyzvednout vnitřní prostor, příjemné pohodlí a skvělý výhled. Designérům posílám velkou pochvalu za vzhled auta. Enyag má skvělé jízdní vlastnosti. Otočí se doslova na pětikoruně. Užíval jsem si jeho podvozek a neskutečné ticho. To auto nemá žádný aerodynamický hluk. Ještě před pár dny bych si klepal na čelo, kdyby mi někdo řekl, že mým nejoblíbenějším autem se stane jeden model od škodovky. A ještě k tomu elektrický. Ano, s tímhle autem si dokážu představit žít. Škodu Enyaq iV 80 hodnotím známkou 1!
Citroën ë-C4 je na pohled pěkné moderní auto. Ale to je tak vše. Celkově elektromobilu uškodila platforma, která se používá i pro klasické spalováky. Na auto do města tím postrádá rejd, kterým se chlubí konkurence s podstatně většími vozy. Samotné svezení je příjemné do doby, než přijde nějaká příčná nerovnost. Z auta není dobrý výhled. Vůbec mi nesedly jeho zakulacené tvary. Měl jsem kvůli nim problém při parkování. Trošku jsem se v autě cítil jako v zorbingové kouli. Na startování tlačítkem jsem se musel více soustředit, protože ne vždy se mi to povedlo napoprvé. Středový panel postrádal osvětlení, a tak jsem po tmě šátral po voliči automatické převodovky. Baterie je žalostně malá a rychle se vybíjí. Na udávaný dojezd 350 kilometrů jsem, bohužel, ani jednou nedosáhl. Auto je vhodné spíš jako druhé do rodiny a do města. Bez domácího nabíjení se neobejde. Citroën ë-C4 hodnotím známkou 4.
Hyundai Ioniq 5 je poklonou italskému designu osmdesátých let. Však někomu připomíná nafouknutý Fiat 127, jinému legendární závoďák Lancia Delta. Mám rád auta, za kterými se lidi otáčejí. A to Ioniq splňuje na jedničku. V interiéru je přebytek místa. Možná až moc. Podvozek má raději perfektní silnice. A těch u nás zas tak moc není. Co mně ale nejvíc zlobilo, byla absence zadního stěrače. Když nepodlehnete úžasnému výkonu elektrické Ioniq 5, tak se vám odmění dostatečným dojezdem. Ve dvou lidech a s plným kufrem filmové techniky nebyl problém atakovat dojezdy 400 kilometrů. Na závěr bych napsal, že bych Hyundai Ioniq 5 chtěl. Ale jako hybrid. Předchozí generace ho nabízela. Bohužel, je jiná doba. Model Ioniq 5 hodnotím známkou 2.
Na Volkswagen ID.4 jsem se těšil. Čekal jsem, že bude stejný jako Enyaq. Ale nebyl. Překvapila mě jeho vysoká spotřeba. Například s 80 % baterie jsem se vydal z Prahy do Mariánských Lázní. Do cíle jsem dorazil s pouhými 12 %. Následovalo zrovna nehodících se 90 minut večerního nabíjení u veřejné nabíječky. Na cestu zpět jsem se musel autu zcela přizpůsobit. Pomalou jízdou ze 100 % nabití zůstalo po 180 kilometrech v baterii 48 %. Utvrdil jsem se v názoru, že elektromobil by měl být lehčí. Volkswagen auto sice prezentuje jako městské SUV, pak ale nechápu jeho rozměry a ani nepraktická kola, na kterých se podepíše každý obrubník. VW ID.4 je tak trochu drahý špás. Známku dávám 3. Čekal jsem víc.
Před deseti lety jsem se těšil na elektromobil, který zvládne dojet z Prahy do Mariánských Lázní. Kia EV6 to na jedno nabití dokáže i nazpět. Překvapivě jsem se autu nemusel tolik přizpůsobovat, ale zároveň nepodlehnout jeho úžasnému výkonu. Přece jen 229 koní, zrychlení z 0 na 100 kilometrů za 7,3 sekundy a pohon zadních kol k sportovnější jízdě lákají. EV6 je pohodlné luxusní auto, ale jeho příjemná jízda končí mimo perfektní silnice. Výtku mám k obří velikosti auta, která se projeví při parkování. Kia EV6 hodnotím známkou 2.
Než jsem začal testovat elektroauta, byl jsem k nim velmi skeptický. Slyšel jsem řadu příhod o tom, jak řidič musí šetřit energii, nemůže si pustit klimatizaci a raději ani stěrače apod. Nicméně když mi časopis Flotila půjčil na testování Škodu Enyaq, rychle jsem změnil názor.
Vyjel jsem v zimě a za deště do Budějovic. Po všech těch vyprávění o tom, jak řidič s elektroautem nedojel, jsem se fakt bál o baterii. Bylo to ale zbytečné, protože když jsem dojel do Budějovic, měl jsem ještě půl kapacity k dobru. Navíc od kamaráda jsem věděl, že u Globusu mají rychlonabíječky a nabití na plnou baterku trvá 20 minut. Takže pohoda. Bohužel to nebyla pravda. Půl baterky jsem dobíjel hodinu. A stát v té zimě venku fakt není žádný med. Takže kámošům nevěřte. Elektroauto je třeba zažít.
K samotnému autu: Enyaq je moc příjemné auto. Snad jen navigaci má slabší, ale jinak je auto nadupané moderní a příjemnou technologií. Velmi rychle jsem si na Enyaq zvykl. Ta baterie je ale průšvih. Při plném nabití auto udává dojezd jen 380 km.
Vždy, když jsem přijížděl ke stojanu, modlil jsem se, aby tam už někdo nestál. Těch stojanů je prostě málo. Tohle auto mi dává smysl, když má člověk nabíječku doma a nejezdí daleko. Jenže to pak není auto, ale přibližovadlo za hodně peněz. Prostě chce to ještě počkat na novou generaci, kde bude lepší baterie. Kdybych měl auto známkovat jako ve škole, dal bych mu 2.
Mým dalším testovaným vozem byl elektrický Citroën. Těžko se to dá porovnat se Škodou Enyaq. Ta byla ve všem lepší. Tento model má hodně malou baterii a hodí se spíše do města. Nevím, jestli to je zimou nebo větším nájezdem (21000 km), ale ta baterka je po přejetí Prahy z jednoho konce na druhy na polovině. Zaparkuji auto a ráno mám o 30 km kratší dojezd. U mě neuspělo, dávám známku 5.
Následoval test modelu Volkswagen ID.4. Příjemné auto. Dost podobné Škoda Enyaq, ale přesto bych si raději vybral škodovku. Nicméně až s tímto autem jsem si uvědomil, jak nepohodlné je mít elektrické auto v centru Prahy. Tady nejsou moc nabíječky. Většinou jsou nabíječky totiž u velkých nákupních center, kde jsou rozlehlá parkoviště. A tak s poslední šťávou razíte na okraj města, aby vám napsali, že je nabíječka mimo provoz. Nakonec tedy dorazíte až k tomu Kauflandu na úplném konci Prahy a tam musíte čekat, až se někdo nabije a pak čekáte, až nabijete sebe. To je hodina až dvě v pytli. S větším odstupem času si uvědomuji, že ID.4 ve mně ze všech aut nechalo nejmenší vzpomínku. Ničím mě neoslnilo a ničím mě neurazilo. Dávám známku 3.
Čtvrtým v řadě byl Hyundai Ionic 5. To je šílené označení. Mám pocit, že se automobilky předhánějí v tom, kdo pojmenuje auto výstředněji. Nicméně i přes strašné jméno je to báječné auto. Skvělé jízdní vlastnosti, plné technologií, ale chybí mu duše. Za tu absenci duše mu ale dávám dvojku.
Po tom, co jste si přečetli mou kritiku elektroaut, budete asi překvapeni, ale já vážně začínám uvažovat o tom, že moje příští auto bude elektrické. Zamiloval jsem se totiž do Kia EV6. Zajímavé na tom bylo to, že jsem od této značky vůbec nic nečekal. Předpokládal jsem, že to bude o řád slabší než Volkswagen, ale to nebyla pravda. To auto je nadupané vším, co má moderní auto mít a navíc je velmi pohodlné a schopné sportovní jízdy. Řeknete si, ale je tam přece ta proklínaná baterka. Jasně, je to elektrické auto, ale vůči svým konkurentům je baterka o stupeň lepší. Možná méně mrzlo, možná je novější, ale hravě se nabije nad 300 km dojezdu a fakt těch 300 km ujede. Když člověk neplánuje velké dálky, ale jen pojíždění není problémem auta to, že je elektrické, ale to, že je málo rychlonabíječek. Vážně Kiu jsem si zamiloval. Jedinou chybou auta je, že stojí hodně přes milion. Přece jen za Kiu tolik peněz platit nechci. Dávám proto známku 1-.
Sečteno a podtrženo, elektrické auto bude dávat větší smysl, až bude mít lepší baterku a až bude více nabíječek. To je jejich jediná chyba. Samotná auta jsou už dnes nadupaná a jsou skvělá. A pak je tu ještě jedna zásadní věc. S elektroautem můžete všude parkovat. To je velká výhoda.
Citroën ë-C4
U Citroenu vás na první pohled zaujme futuristický design. Zejména zvenku je vůz nepřehlédnutelný. Zevnitř design lehce ztrácí díky použití levněji působícího plastu. Také interiér je menší, než bych u tak robustního vozu čekal. Zajímavý je pokus o lehce hranatý volant. Středový tablet a display za volantem působily spíše minimalisticky. Nicméně jsem v tomto směru našel po menším hledání vše, co jsem potřeboval. Pokud byste chtěli elektromobil, který se jízdně chová jako spalovací vůz, jste na správné adrese. Chvíli mi trvalo uvědomit si, že jde o elektromobil. Jízda mi připadala hlučnější, než bych čekal. Velký problém je ale dojezd. Při 100 % nabití deklaroval vůz dojezd asi 250 km. Nicméně jízda ve městě v prosinci po ujetí asi 30 km odebrala z dojezdu téměř 100 km. Pro mě toto znamená jasné k.o. a velkou nespolehlivost, pokud hodláte za den ujet více než 100 km… Hodnotím za čtyři.
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq je ve všech směrech skvělé auto. Trochu paradoxně je jeho jediné mínus elektromotor, což je ale u elektroauta poměrně důležitá součást. Deklaruje-li vůz při 100 % nabití dojezd až 400 km, tak cestu Praha Uherské Hradiště (na D1 max. 130 km/h), tedy ani ne 300 km v zimě neujede. Pokud nemáte štěstí na supercharger po trase, vězte, že za 30 minut dobijete cca. 10 %. Pro mě to znamenalo hodinové zdržení na čerpací stanici na D1… Jak jsem ale naznačil, vše ostatní je v tomto autě výtečné. Hranatý moderní design v kombinaci s konzervativnějšími jízdními vlastnostmi tak typickými pro Škodu jsou dle mého názoru sázkou na jistotu pro širokou skupinu zákazníků. Výkonný elektromotor nabízí ve všech směrech svižnou a spolehlivou jízdu. Tu garantuje též množství systémových funkcionalit, jejichž ovládání bylo pro mě dlouhodobého klienta Škody velmi intuitivní. Nadstandardní je i provedení interiéru. Ergonomická polstrovaná sedadla, velmi moderní pojetí palubní desky, prakticky řešený odkládací prostor, jehož jedinou chybou v mých očích je nelogické a hlavně nepraktické umístění nabíjení mobilu, na jehož display během jízdy bohužel nevidíte. Za mne známka 2.
VW ID.4
Volkswagen je v mnohém velmi podobný svému koncernovému sourozenci Enyaqu. Vnější vzhled SUV ID.4 je velmi moderní, více zaoblený. Luxusním detailem je prosklená střecha vozu. Opravdovou lahůdkou byla podsvícená madla u dveří. Celkově považuji světla, a to jak ta vnější, tak řešení vnitřního prostoru, za silnou stránku tohoto elektromobilu. Velmi praktické a uživatelsky příjemné mi připadlo digitální řešení přístrojové desky. Displej není nikterak velký, ale našel jsem v něm vše potřebné. Zároveň je doplněn množstvím tlačítek (pod displejem, na volantu, ve dveřích), takže ovládání jednotlivých prvků je vždy po ruce. Prakticky je vyřešeno i nabíjecí odložiště pro mobil, s jehož displejem máte i během jízdy oční kontakt. Při 100 % nabití avizoval vůz dojezd 370 km. Nepodrobil jsem jej žádnému testu jízdy na 200+ km. Ve městě vykazovala spotřeba v lednu víceméně realitu. Hrubý odhad reálného městského dojezdu v zimě bych viděl na cca 330 km. Za mne známka 2.
Hyundai Ioniq 5
Novinka mezi elektromobily od jihokorejské značky Hyundai vás na první pohled zaujme svým nevšedním až extravagantním designem. Jedná se o zajímavou kombinaci futuristického a retro designu. Vzhled moderního obrněného transportéru velikosti SUV (opravdu velké rodinné auto) umocňují zapuštěné dveřní kliky do karoserie vozu. Ty se samozřejmě při příchodu k vozu automaticky vysunou. To, co získává v mém pohledu vůz zvenku, bohužel ztrácí v interiéru. Na první pohled velký displej jsou ve skutečnosti displeje dva s tím, že ten za volantem má natolik nevhodnou velikost, že jsem měl volant v zorném poli displeje. Proto například jinak zajímavý bezpečnostní prvek boční kamery aktivované při zmáčknutí blinkru, je vizuálně rušen volantem. Celkově mi řešení interiéru (palubní deska a středový odkládací prostor) připadají velmi průměrné. Jízdní vlastnosti vozu hodnotím jako velmi dobré. Auto je tiché a ani deklarovaný dojezd se od reality příliš nelišil. Více než 300 km ale nečekejte. Známka 3.
Kia EV 6
Tak na tuto kosmickou loď můžu říct pouze samé superlativy. Již při prvním pohledu jsem nevěděl, zda se dívám na velké SUV či sportovní sci-fi limuzínu. Nová Kia je ale vším. Trochu jsem se obával zklamání z toho, že interiér vozu nebude stíhat vysoké očekávání z vnějšího pohledu. Opak je ale pravdou. Interiér je dle mého názoru neméně povedený. Sportovnímu luxusu vévodí dokonalá sedadla a obrovský prohnutý monitor. Naprosto úchvatný a velkorysý je též středový odkládací panel. Vyzvednul bych umístění nabíjecího odkládacího prostoru pro mobil, který máte celou dobu na očích a doslova po ruce. Tak, jak auto vypadá, tak také jezdí. Vůz je na kolech velmi sportovní, dobře reaguje a sada čidel dělá z jízdy luxusní a hlavně bezpečný zážitek. Deklarovaný dojezd 500 km ale ani zde nečekejte. Zejména, když chcete v zimě ujet po dálnicích a v kopcích více než 300 km, byl bych spíše opatrný. Kia se ale může pochlubit velmi rychlým dobíjením. Dobití více než 50 % u správně zvoleného chargeru by nemělo trvat více než 20-30 minut. Už dlouho se mi nestalo, abych se každé ráno těšil, až se nějakým vozem projedu. Kia je pro mě jasný vítěz. Jednoznačná jednička s hvězdičkou.
Umím si po pěti testech elektromobilů představit soužití s elektromobilem? Odpověď zní ano, on to nebude zase až takový problém…V případě, kdy se člověk snaží držet krok s trendy – vyzkoušet si pokrok techniky a jiný zdroj paliva. Jako technicky vzdělaný člověk mám však problém právě s tím „ trendy“ řešením a tlakem na výhradní užívání této technologie. Uvítal bych více svobody v rozhodování. Víme, že jde o rozvoj další zaměstnanosti a zdrojů pro ekonomiky EU. Dnes víme, že „life time cost„ u elektromobilů není ani menší, ani extra výhodnější = pokud bychom dále srovnávali produkci prachových částic, je horší.
Zpět k elektromobilům – viděl bych využití elektromobilu, jako druhého vozu v rodině. Zejména pro zajištění chodu rodiny = v rámci bydliště využití pro nákupy, dostupnost služeb, rozvoz dětí, starání se o rodinu, tedy běžný provoz. Ve firmě vidím pak využití jako referentské vozidlo v rámci sídla společnosti – u nás zejména pro operativu mezi sklady, projekční materiály, atd..
Dobíjecí síť je v ČR a potažmo v Evropě podle mého názoru opravdu mizerná, neumím si představit cestovat elektro-vozem z Prahy do Žiliny a zpět se zastávkou v Ostravě v rámci jednoho dne, jak to praktikuji doposud. Tedy v plánu mám čtyři jednání, cca 980 km, celkem vše za 12 hodin. Soukromě by se pak stala cesta k moři s rodinou v elektromobilu noční můrou. Kde budu dobíjet – v kolik budu na daném stanovišti – jak dlouhé bude naše zdržení – budeme na dobíjení čekat? Ale jistě se i toto začne měnit k lepšímu… Za dobu tohoto rozvoje bych ale rád osobně ještě otočil jedno či dvě standardní vozidla.
Citroën ë-C4
Musím napsat, že mne Citroën příjemně překvapil. Jízda v tomto modelu je plynulá, pohodlná, vozidlo reaguje obratem na řidičovi potřeby. Do městského provozu vskutku vhodný a pohodlný dopravní prostředek. Řidič není za jízdy rušen blikajícím infotainmentem. Myslím, že nelze očekávat jiný než městský provoz. Celkový dojem z ovládání a umístění intainmentu je dobrý. Žádné zbytečnosti a kudrlinky navíc – jasný a snadno intuitivně dostupný obsah. Velmi příjemně odpružený podvozek.
Provoz pokrývá běžnou potřebu přemísťování se v rámci městské aglomerace jako je Praha tzn. do 200 km/den. Kapacita, kterou měl zapůjčený model cca 250-270 km/nabití, byla námi využita v denním nájezdu… znamená to tedy disponovat nabíjecí soustavou v blízkosti bydliště nebo mít přímo wallbox doma, ve firmě. Bez pravidelného denního dobíjení nelze toto vozidlo provozovat. U mne poslední v pořadí a známka 5.
Škody Enyaq 80 iV
Zapůjčený model byl ve velmi slušné výbavě a první dojem při předávání byl velmi příjemný. Materiálově a vzhledem si myslím, že tento čistý elektromobil je pěkně zpracovaný, což souzní s mým názorem, že tradiční automobilky se svými možnostmi mají větší potenciál tyto vozy tzv. vymazlit. Jízda v něm je precizní, je cítit vyváženost podvozku, vůz přesně reaguje na řidiče, pěkně zrychluje. Cítil jsem i robustnost a váhu vozu, která není běžná … Řízení bylo tužší než jsem zvyklí z tradičních modelů = nízkoprofilové pneumatiky dávaly vozu spíše sportovní pocit jízdy. Ovládání, infotainment by zasloužil trochu vylepšit = celkem zdlouhavě jsem se dostával k jednotlivým nastavením, což odvádí pozornost řidiče. Co se týče kapličky řidiče, tam jsem postrádal některé informace. Vím, že vše řeší velký display infotainmentu, nicméně v nočním provozu jsem jeho umístění v zorném poli řidiče viděl spíše jako problematické. Enyaq u mne končí na čtvrtém místě s příslušným hodnocením 4.
Kia EV6
Zde se musím poněkud rozepsat, to auto si to zaslouží. Je pohodlné, zajímavé, dravé a rychlé. Jde o prostorný elektromobil, který má určitě každému co nabídnout. Kia z vnějšku působí jako opravdový závodní vůz, ale uvnitř se cítíte jako v autě kategorie SUV, což na vás působí příjemným pocitem bezpečí, ke kterému ještě přispívá líbivě obložený interiér. Zároveň si ale nepřipadáte jako v jakési oplechované futuristické krabici, ale tak, jak by se v autě měl každý cítit i chovat, a to bezpečně. Jak jsem již v úvodu zmínil, auto přímo oplývá moderními vychytávkami a designem, ale ani zde to v Kie nepřehnali a auto tak nepůsobí jako by přilétlo z jiného světa. A teď k moderním vychytávkám auta, kterými jej vybavili opravdu dostatečně. Najdeme zde adaptivní tempomat i světlomety, asistenta udržování jízdních pruhů či nouzového brždění, nechybí samozřejmě parkovací kamera s asistenty a takhle bych určitě mohl pokračovat dál. I přes tyto moderní systémy zde zůstaly byť v jiné podobě tradiční věci, které bychom dříve našli v každém autě, ale dnes už od tohoto mnoho výrobců ustoupilo. Mám na mysli přístrojovou desku, na které je vpravo zobrazen dojezd a graficky znázorněna aktuální spotřeba elektřiny motorem respektive množství energie, které se podaří při brždění zrekuperovat. Vlevo poté najdeme ukazatel rychlosti. V horní části jsou uvedeny další informace, především pak upozornění jízdních asistentů. Vedle od přístrojové desky se nachází velký dotykový displej, který působí jako přehledný, ale ve skutečnosti je právě toto místo největším nedostatkem tohoto vozu. Ikonky jsou sice dobře navrženy a zobrazení informací jimi nabízené také, ale některé důležité věci se zde opravdu těžce hledají. Například okamžité využití energie vozidlem, jsem hledal asi pět minut. A dle mého názoru je toto jedna z těch informací, které jsou poměrně důležité. Teď ale již opustíme hlavní displej a budeme se věnovat tomu pod ním – ovládacímu panelu klimatizace, který je možno stisknutím jednoho tlačítka změnit na základní menu s ovladačem médií. To je další z věcí, které zůstala zde v tomto autě zachována, protože ve většině nových automobilů se musíte složitěji dostávat k těmto nastavením, které v EV6 máte hned po ruce. Dalším plusem je množství různých odkládacích prostor. Mezi nimi i bezdrátová nabíječka mobilního telefonu. Tento elektromobil také z menší části snížil i hlavní rozbol mezi klasickými auto se spalovacím motorem a právě elektroauty. Tímto rozdílem není nic jiného než dojezd a také nabíjení. Klasický vůz se spalovacím motorem natankujete či naplníte do pěti minut, tuto loď je prý možné rychlonabíječkou nabít z deseti na osmdesát procent během osmnácti minut, což není už tak velký rozdíl, ale s plně natankovaným či naplněným autem ujedete průměrně 600 km. Kia EV6 má sice na elektromobil úctyhodný dojezd, až 500 km, jenže pokud jedete v létě na dovolenou do Chorvatska k moři kamsi k Zadaru což je asi 970 km. Pokud vyjedete s plně nabitou baterií, měli byste během cesty strávit oněch 18 minut u rychlobabíječky, zde se ale objevuje další problém elektro automobilů a to spotřeba klimatizace. Ta je zde opravdu vysoká, auto jsme testovali v zimě, takže se spotřeba klimatizace může oproti cestě do Chorvatska mírně lišit. Jenže klimatizace není jediná, kdo vám sní kus dojezdu. Dále vám z něj ještě velkou část ukrojí rychlejší jízda po dálnici. Pokud se ale místo opalování na březích středozemního moře rozhodnete vyrazit raději na lyže do Alp, objevíte další problém tohoto skoro dokonalého auta. Ten souvisí opět s klimatizací, která nebyla schopna ani při nastavení ,,auto‘‘ odmlžit přední sklo, takže bylo nutné vždy na půl minuty zapnout manuálně ofuk předního skla, aby se odmlžilo. Dalším malým nedostatkem byl volant. Ten byl příjemně vyhřívaný i ergonomicky tvarovaný, ale nacházelo se na něm až příliš mnoho tlačítek, to by bylo dobré zredukovat. U mne třetí místo s hezkým hodnocením 3.
VW ID.4
Volkswagen přišel s velmi pohodlným tichým a svižným automobilem. Ačkoli papírově hodnota výkonu není závratná a hmotnost je vyšší, než u obdobně velkého SUV, tak speciálně ve městě mnoho přemožitelů nenajde. V zatáčkách je auto také sebejisté a nenaklání se. Reakce na akcelerační pedál se mi zdá trochu pomalejší a výkon nastupuje s drobným časovým odstupem. Ve vyšších rychlostech, se výhoda elektrického pohonu smazává. A dynamika je obdobná jako u konvenčních vozů, ale pohodlí zůstává. Co se tyká dílenského zpracovaní, tak se automobil drží osvědčeného uspořádání, které je i u spalovacích podobné výbavy. To je velmi dobře, protože většina lidi ví, kde co hledat. Novinkou je použití haptických tlačítek na volantu a tlačítek bez haptické odezvy ve středové konzoli. Na tyto prvky si musí řidič chvilku zvykat. Designové prvky interiéru v podobě lesklého černého plastu vnímám jako nepraktické, protože je na nich vidět veškeré nečistoty, otisky prstů a pravděpodobně se i snadněji poškrábou. Velmi příjemný je i HUD s prvky rozšířené reality.
Horši je to s navigací. Takto velký a pohodlný vůz zastane většinu práce pro běžného uživatele, nebo rodinu. Při delší cestě je ID.4 schopné využít ultrarychlé nabíjení až 125 kW, tak (teoreticky) dobije 300 km za 30 min. Podmínkou je možnost nabíjení v práci, nebo doma. Spoléhat pouze na veřejné nabíjecí stanice na cestách by bylo z pohledu rychlosti delších přejezdů krok zpět. Za mne velmi slušná dvojka.
Hyundai Ioniq 5
Jde vzhledově o velmi hezké auto, překvapily mě 20” kola. Podvozek je tvrdší, ale příjemný. Vnitřek vozu je prostorný, posez parádní, sedačka tvarovaná, pohodlná, dobře nastavitelná. Palubní deska přehledná, intuitivní, ale dost daleko – nedosáhnu na středový display, abych ho mohl pohodlně ovládat. Head-up display dobrý, ale vzhledem ke své výšce a posezu vidím pouze jeho spodní třetinu. Ozvučení prostě paráda – BOSE. Při vysedání z auta jsem vždycky zavadil o tlačítko pamatování pozice sedačky a ta začala přisouvat, ale to je mojí nešikovností. Kapacita a výdrž baterie u mě za jedna. Hned na začátek testu jsem s autem ujel cca 150 km (dálnice, okresky, vesnice), nijak jsem auto nešetřil a ubylo mi jen 30 % z akumulátoru. Další cesty to jenom potvrdily. U mne jednička a zasloužené vítězství v testu.
Pět elektromobilů a pět testů, které přinesli pro mojí osobu hodně poznatků a radosti, ale i zklamání. Škoda Enyaq, Kia EV6, Hundai Ioniq 5, VW ID.4 a Citroën ë-C4 jsou auta, která si dokážu představit na každodenní ježdění do práce, do města a některá z nich na kratší vzdálenosti okolo komína. Škoda Enyaq, Kia EV6 a Hundai Ioniq 5 i ID.4 jsou pro mě auta, se kterýma si umím představit i hezkou dovolenou na delší vzdálenost. Citroën ë-C4 je podle mého názoru auto určené výhradně pro městský provoz s nákupy a dětmi do školy a cesty do zaměstnání.
Hyundai Ioniq 5
Tohle auto se dotklo mého srdce. Má velmi povedený design, který kombinuje jakousi extravagantnost s prvky budoucnosti i odkazem na historii. Zpracování detailů je na vysoké úrovni a to jak venkovní karosérie tak i vnitřek. Výhled z vozu je super a nebrání nic zásadního k výhledu řidiče. Celkový krásný pohled na auto je i díky dvacetipalcovým kolům.
Vnitřní prostor je opravdu nadčasový a zpracováni det.palubní desky a lcd panelu s ovládáním utváří celkový designový pohled do budoucna. V přední části je velké místo na pohyb nohou a to i díky absenci středového tunelu. Dobře je vyřešen úložný prostor pod centrální opěrkou a to i na nápoje. Velmi praktický je úložný systém u spolujezdce, který neobvykle vyjíždí jako šuple v kuchyni a je osvícené led osvětlením. Celkově vnitřek vozu je hezky osvětlen na různých místech a i části jako madla dveří uvnitř. Co chybí je osvětlení venkovních klik na dveřích. Ve tmě je nenajdete. Chytrá vychytávka je koncovka do které můžete zapojit např. elektrický gril nebo varnou konvici a rázem se z auta stává naopak zdroj energie pro vás. Hlavní panel je přehledný a velký, ovládání intuitivní, navigace nic moc ,ale chválím možnost hledání nabíjecích stanic. Nemusíte ani do navigace, ale stačí do grafiky vozu a stavu nabití a hned se dostanete k nejbližším možnostem nabití kde jen potvrdíte navádění k cíli.
Zajímavá je funkce na hlavním panelu při odbočování se zapnou kamery na pohled do mrtvého úhlu, takže nejen upozornění na zrcátkách, ale kamerovým systémem se podíváte do míst kam nevidíte. V dosahu ruky netradičně vpravo u volantu řazení rychl. stupňů a musím říct, že je to velmi praktické i z hlediska rychlé reakce jak řidiče tak hlavně systému….reaguje okamžitě. Moje radost se ještě zvětšila, že konečně řazení probíhá v logickém sledu dopředu „D“ a dozadu „R“. Absolutně špička je audio systém od fa BOSE. Krásný čistý zvuk a poslech je už jen třešnička na dortu v krásném prostoru.
Tento model disponuje největším výkonem 300 koňských sil a nejsilnějším akumulátorem 73 kWh.Udávaný dojez ve všech dokumentech je 480km . V období testu bylo cca 3st.pod nulou. Za komfortu topení, vyhřívání sedaček, volantu jste schopni ujet cca 350 km, ale v režimu jízdy víkendového řidiče. Já jezdil tak jako s benzínem a moje vzdálenost by se pohybovala okolo 280 km. Udávaných 480 km se dle mého nedá dosáhnout ani v období letních měsíců. V případě, že si za dalších 35.000 Kč dokoupíte solární panely na střechu, ale ty se dají objednat jen v s paketem Premium za dalších 80.000 Kč tak se můžete přiblížit k číslům nad 450 km dojezdu. Jde o velmi povedené auto, zamiloval jsem se do něho a i designem mi absolutně sedělo v ruce. Hodnotím jedničkou.
Kia EV6
EV6 je na stejné platformě jako HUNDAI IONIQ 5. Obě auta mají hodně společného, ale každý z nich má svou vlastní linii k dokonalosti….. I design modelu od Kia se povedl. Přední a boční část nemá chybu, zadní linie se nemusí všem líbit. Kliky dveří jsou srovnány do roviny a vyklopením se dají uchopit. Po pár dnech jsem si na to zvykl a bavilo mně to. Zavazadlový prostor není veliký, ale dostačující. V přední části, pod kapotou, která má plynové vzpěry je box pro veškeré potřebné věci k nabíjení vozu. Vnitřní design a ergonomie je super. Hlavní ovládací panel je mírně prohnutý a to je perfektní z důvodu zorného pole řidiče. Ovládání intuitivní, navigace a veškeré systémy se velmi dobře ovládají.
Prostor v předu je dostačující a vzadu taky, ale není tak velký jako u konkurenta IONIQ 5 a to i možná z důvodu, že EV6 nemá posouvací zadní sedačky a tím se variabilita nedá upravit. Sedačky jsou velmi příjemné a to i velikostí. Ve dveřích je bohužel málo místa a nevejde se tam velká pet lahev. Jinak, ale zpracování materiálu na dveřích a vůbec v celém autě je na vysoké úrovni. Výkon motoru je pružný a zrychlení je velmi pěkné. Vyzkoušel jsem i rychlost na dálnici 190 km/h a auto je celkem stabilní i při této rychlosti a vnitřní hluk je minimální. Ovladatelnost auta je velmi dobrá a s autem jsem srostl a to i díky kompaktnosti celkového designu.
Spotřeba je udávaná kolem 16 až 21 kWh… Jezdil jsem v teplotách kolem -3 až + 5 a k této spotřebě se nedostanete pokud nebudete jezdit tzv.na spotřebu. Při běžném komfortu vyhřívání sedaček, volantu, topení na 22st atd. se spotřeba pohybovala 23 až 25,5 KWh. Dojezd je reálně 250 – 280 km dle podmínek. V teplejších měsících si myslím, že se dá dojezd zvýšit cca na 350 km a to je už dostačující pro auto do města a na kratší vzdálenosti. Rekuperace auta je velmi dobrá a to i díky funkci “ I.pedálu“ kdy rekuperace je největší a po chvíli ježdění se naučíte skoro nepoužívat brzdový pedál. Auto umožňuje připojení např.motorové elektrické pily nebo jakéhokoliv el.přístroje a to přímo ze zásuvky pro nabíjení a přes speciální koncovku, která je součástí auta. Tím dostáváte přidanou hodnotu využití auta kdekoliv v přírodě i na chalupě. To auto je prostě super. Značka Kia mě velmi překvapila jak daleko jsou s vývojem, designem a zpracováním. Auto mi padlo do ruky a srostl jsem s ním a to se málo kdy stane, že vám vše sedne. Ano najde se vždy něco, ale jsou to drobnosti.
Škoda Enyaq iV
Design auta je povedený a venkovní tvary jsou nadčasové. Velká kola jen dotváří celkový krásný design. Venkovní optika světel je velmi citlivě zasazena do karoserie a mají hezký vzhled. Venkovní zrcátka jsou velká a je z nich dobře vidět. Přední motorový prostor je mé zklamání, že pro otevření kapoty nejsou namontovány plynové vzpěry a u této kategorie vozu bych to očekával.
Vnitřní prostor je velmi pěkně zpracovaný, detaily vnitřního designu jsou dotažené a materiály jsou použité kvalitní a odpovídá to i kategorii modelu. Místo pro řidiče má velmi slušný prostor s přehledným ovládáním všech prvků. Volant je krásně padnoucí do rukou. Sedadla v předu mají příjemný posed, jen postrádám možnost prodloužení sedáku. Celkově v předu je dostatek místa. Zadní sedačky mají dostatek místa pro 2 cestující a to i při snižující se střeše na výšku. Příjemné je v dané specifikaci samostatné ovládání klimatizace a vyhřívání sedaček v zadní části vozu.
Jízda s autem je velmi příjemná, velmi brzy jsem si zvykl na možnosti např. rekuperace a její nastavení a obsluha řazení rychl.stupňů, které je velmi minimalisticky super vyřešeno. Velmi „nakažlivé“ myšleno jako perfektní je systém startu a odchodu z auta bez „startování a vypínání“ vozu. Je to funkce ,která usnadňuje obsluhu vozu.
Trochu horší bylo pro mě obsluha hlavního „tabletu“ kde jsem čekal více jednoduchosti a ovladatelnosti. Velikost dostačující. Odezvy pomalé a při rychlém startu. Během testu došlo i k „zamrznutí“ systému a nešlo nic ovládat. Proběhl restart a vše začalo fungovat.
Dojezd tak trochu zklamání. Udávaný dojezd je cca 540 km. Najel jsem cca 450 km a při jízdě jak ve městě, kde je dojezd dostačující tak i mimo město, tak ukazatel byl na hodnotě cca 350 km reálného dojezdu. Ano, topil jsem si, občas vyhříval přední sedačky a nejel jsem občas podle předpisů. Dálnice z celého nájezdu byla cca 5 %. Asi při hospodárné jízdě bych se dostal cca k 450 km. Hodně vliv má a to je jasné venkovní teplota, v testu jsem měl rozpětí cca 7 až 14 stupňů.
Celkově je ale jízda se Škoda Enyaq velmi příjemná. Jízdní vlastnosti jsou velmi slušné. Neumím si ho sice představit pro jízdu s karavanem na dovolenou, ale jinak se dá brát jako člen do rodiny. Cena je relativně vysoká, ale v poměru s jiným modelem např. Škoda Kodiaq RS je zhruba na stejné cenové úrovni. Zůstávají otázky prodejnosti na hranici životnosti baterek, ale to nejsme zatím schopni odhadnout a další je ekonomičnost provozu při celkových nákladech spojené s nabitím a výrobou vozu, ale to je celkový problém elektromobility.
VW ID.4
Koncepce tohoto elektromobilu je na stejné platformě jako Škoda Enyaq a velmi jsem se těšil na srovnání těchto vozů. Vzhledově se mi ID.4 líbí. Podtrženo to bylo i zvolenou atraktivní zlatou barvou. Použitá kola o velikosti 21 palců dodají šmrnc a ucelení celkového pohledu. Jen chybou je podle mého názoru, že tento typ designu kol nemají žádný přesah z pneumatiky a tím dochází k velmi častému poškození hliníkových disků.
Vnitřní prostor je dostatečný jak pro řidiče tak i pro spolujezdce i v zadní části vozu. Pohodlně pro 4 cestující osoby. Přední sedačky jsou pohodlné, ale mají malé boční vedení a nastavení prodloužení sedáku je manuální. Ovládání systému je na hlavním panelu, který je v lesklém černém provedení, jako madla na dveřích a to beru jako velmi nepraktické. Jinak velikost lcd panelu je dostatečný. Přístrojová kaplička uprostřed je zase moc malá a tak se na ni nevejde moc informací a ani nemá hodiny a ani stupně venkovního vzduchu. Není možno mít ani navigaci, máte jen grafické ukazatele odbočení atd…
Systém ovládání na lcd hlavním panelu mi přijde chaotický, velmi pomalý a přepínání mezi úkoly je až nepříjemné když potřebujete během jízdy něco najít. Hlasové ovládání mi několikrát nerozumělo tak jsem to vzdal…Ovládací prvky-tlačítka na volantu, tak i ovládání klima, nebo světel tak to je opravdu výplod špatného designového snu. Nejen, že jsou zase v černém lesku, ale ovládání asi myšleno napůl dotykové a napůl stisknutím vede k tomu že např.u tempomatu kde si chcete přidat po jednom kilometru tak se velmi rychle přemáčknete a ejhle máte to po desítkách kilometrů v hodině.
Velmi povedené je, že při dosednutí na sedačku řidiče můžete okamžitě, po sešlápnutí brzdového pedálu zařadit a odjet. To platí i při odchodu z auta. Prostě zabrzdíte a odejdete. Zavazadlový prostor je dostačující i když čekal bych vetší. Co je smutné a zase v takovém autě, je tzv. zvedací „plato“. Čekal bych standart u značky a to roletku, která při zmačknutí odjede…..tak ne. Plato je jako ze staré Felicie a má i ty dva provázky, které musíte odháknout. Bohužel nepovedený je i otvor pro lyže, který se vyklápí směrem do prostoru zadních sedaček. Záměr je myšlen dobře, ale jakmile dáte autosedačku na systém isofix tak se otvor nedá bez zatlačení autosedačky ani vyklopit.
ID4 má velmi slušný výkon a akceleraci. Nečekejte, ale tak velké zrychlení na dálnici např. pří rychlosti 120 km/h. Zrychlení už pak nemá tak velký nástup a nejvyšší rychlost je omezena na 160 km/h. Udávaná spotřeba 18 kWh. Dojezd cca 500 km. Realita je taková, že jsem jezdil za cca 25 kwh/100 km a to se i potvrdilo v počítači jako i dlouhodobá spotřeba. Dojezdová vzdálenost v kombinaci hlavně město a občas spojka přes město je dle mé zkušenosti a počasí cca 330 až 370 km. Jde o povedené auto, možná za několik nedostatků bych očekával jinou cenu. ID 4 je ikonické auto v designu a nejezdilo se mi s ním špatně. Sedí jak přibité a to ukazuje na slušný podvozek. Odpružení je na slušné úrovni. Kvalita zpracování ok jen ty materiály trochu doladit.
Citroën ë-C4
Design auta je k zamyšlení a nebude se líbit každému. Je ale v zásadě povedený a zaujmou jeho netradiční tvary a zaoblení. Vnitřní prostor není moc povedený a to hlavně v ergonomické rovině. Přední sedačky jsou velmi úzké a mají malé boční vedení. Krátký sedák už jen dotváří, bohužel celkově nepovedená sedadla. Ovládací prvky vlevo od volantu nejsou vůbec vidět a to z důvodu zakrytí volantem, vpravo zase jsou schovány pod tmavou lištou a ani za dne nejsou moc vidět natož ve tmě. V zorném poli je velký Head-up display, který zabírá velkou plochu v zorném poli řidiče a to i z důvodu, že není použito promítání na přední sklo, ale vyjíždí před vás zatmavené plexi. Ovládací dotykový panel je na dnešní trend relativně malý a ukazuje se, že se nejenom špatně ovládá dotykem, ale i se hůře čte. Dotykové ovl.prvky na LCD jsou malé a není chvilka, že se nepřeklepnete např. při navigaci, která má malé ikony klávesnice.
Karoserie se chce zavděčit zvýšenému trendu světlé výšky, ale zapomnělo se trochu zvednout střechu. Pokaždé jsem se uhodil do hlavy a to mám jen 185 cm. Kamarád se 195 cm se nedokázal nasoukat pod střechu. V zadní části se posadí děti cca do věku 15 let. Při přední sedačce řidiče nastavené na mojí osobu jsem se už za „sebe“ nevešel.
Ani výkonem auto nijak neoslní, ale na městské auto dostačující. Znepokojivá je ale spotřeba po městě za zimního počasí a ztráta cca 40 km z celkového dojezdu na vzdálenosti 13 km ujetých je opravdu dost. Spotřeba se v těchto podmínkách pohybovala okolo 30 kW na 100 Km. Udávaný dojezd 350 km je dle mého názoru nereálný a to i v letních měsících. Malá kapacita baterie je známka častého dobíjení. Má ale velmi dobrou rychlost nabíjení jen ze zásuvky 220V což vám hodně usnadní provozovat tento vůz.
Toto auto bych si nekoupil. Nejen že cenová hladina tohoto modelu je od 850.000 Kč, ale myslím si, že koncepce celého vozu by stála za zamyšlení zda má tento automobil své místo mezi dalšími a lepšími typy aut.