Test: DS 4 Cross Rivoli 1.2 PureTech 130 EAT8: Miss auto
Extravagantní, elegantní i praktický. Čtvrtý model francouzské značky DS je tím nejlepším, co zatím uvedla na trh. A DS 4 toho umí víc než jen doprovodit dámu na nákupy do Pařížské.
Volba Miss ČR bývala před mnoha lety událostí mimořádného významu a vítězku znal skoro každý. Dnes už naopak loňskou Miss nezná skoro nikdo, ať už za to můžou spory o značku, degradace soutěže obskurními disciplínami jako pózování s exotickými zvířaty v roce 2008 nebo inflace desítek podobných soutěží od Miss mažoretka po Miss hasička.
A svou soutěž krásy mají i auta. Mezinárodní automobilový festival, který byl založen v roce 2006, každoročně vyhlašuje Nejkrásnější auto roku .Naposledy ji vyhrál automobil DS 4. Přiznávám, že jsem o této soutěži nikdy dřív neslyšel, ale asi bude známá, když ani tisková zpráva neuvádí, kde se vlastně koná. Jen ze jmen porotců odhaduji, že to je ve Francii.
Promenáda v plavkách
Jako u žen, tak i u aut platí, že vnímání krásy je subjektivní a každému se může líbit něco jiného. DS4 každopádně přináší nový svěží vítr do designu klasických hatchbacků. V době, kdy se většina automobilek soustředila především na SUV a crossovery a mnohdy působí tak, že jejich interní porady na téma nových modelů se nesou v duchu „když nevíme, co dál, co zkusit SUV coupé“, je to chvályhodná výjimka.
DS 4 sice inspiraci světem crossoverů tak úplně nezapře, zejména v testované verzi Cross s plastovými doplňky karoserie, ale v základu je to pořád hatchback segmentu nižší střední třídy, který chce a umí upoutat pozornost. Impozantně působí jak svým ostře řezaným designem, tak tím, že při délce jen 440 centimetrů disponuje šířkou 183 cm a výškou 147 cm, působí tak robustně a „širokorozchodně“. Dramatický vzhled mu dodávají hlavně zajímavě tvarovaná světla, byť „klikyhák“ LED denního svícení je možná až trochu moc divoký. Mimochodem, těch LED světel je celých 98. Poškozen nárazníku tak asi nebude levné.
Velmi dynamicky vypadá auto zboku, a to díky dlouhé kapotě, dozadu posunuté kabině a velkým kolům o průměru 72 cm (ráfky až 20 palců, sériově 19 palců od úrovní výbavy Trocadéro a Performance Line). Za takovou siluetu by se nemusely stydět ani prémiové značky jako BMW. Efektní je pak systém otevírání dveří, který sice zahrnuje klasické kliky, které ale za jízdy nebo po zamčení zajíždějí do dveří. Jako automobilová miss by tak DS4 při „promenádě v plavkách“ uspěla.
Volná disciplína
Další součástí volby miss obvykle bývá tzv. volná disciplína. A auta bychom za ni mohli považovat interiér, protože tam se můžou jednotlivé automobilky nejvíc vyřádit. Do DS4 se pohodlně usadí čtyři cestující a s sebou si můžou vzít 430 litrů zavazadel. Pozorné oko samozřejmě najde řadu věcí shodnou i s neprémiovými sourozenci z koncernu Stellantis, ale celkový design i zpracování překračuje běžné vozy nižší střední třídy a v něčem se minimálně vyrovná prémiovým německým soupeřům.
Nejpovedenější je centrální displej infotainmentu, který má nejen perfektní grafiku, ale i logické uspořádání a rychlé reakce. Spíš na efekt je pak malá dotyková obrazovka na středovém tunelu před řidičovou pravou rukou. Můžou se na ni třeba prstem psát cíle pro navigaci, ale moc intuitivně to na rozdíl třeba od podobného systému v Audi nefunguje. Slovo „Malé“ se mi nepodařilo napsat ani jednou, systém četl moje pokusy většinou jako „Lidl“. Skvělá byla naopak příplatková masážní sedadla, kterými byl vybaven testovací vůz. Nabízí dlouhý seznam funkcí, takže si po zádech můžete nechat „šlapat“ kočku nebo plazit hada.
Možná jen škoda, že výrobce na pár místech přehnal svoji snahu odlišit se od příbuzného Peugeotu 308 nebo Opelu Astra a některé změny jdou proti logice užívání. Nejvíc mi vadilo umístění páčky na otevírání dveří, která je nízko na úrovni kolene, se kterým nejde kvůli volantu uhnout moc do strany, takže se rukou musíte trefit do úzké mezery mezi kolenem a dveřmi. Podobně mi logiku nedává umístit vlevo od volantu vedle sebe seřizování zrcátek, tlačítko systému pro sjíždění svahů a otevírání pátých dveří. Je v tom nějaká skrytá logika nebo už jinde nebylo místo?
Rozhovor s moderátorem
Tahle disciplína bývá na soutěži krásy obvykle první, v hodnocení auta jsme si ji ale nechali na závěr, protože to, jak si modelka rozumí s moderátorem, má v našem srovnání nejblíž tomu, jak si auto rozumí s řidičem.
Pod kapotou jsme měli nejslabší tříválcový benzinový turbomotor 1.2 PureTech s výkonem 130 koní, točivým momentem 230 Nm a zrychlením na stovku kousek nad 10 vteřin (jde o odhad, v technických datech tato položka chybí). K dispozici je jinak ještě stejně výkonný diesel, benzinové agregáty 180 a 225 koní a plug-in hybrid 225 koní, vše pouze s automatickou převodovkou.
Hlas, kterým základní motorizace „promlouvá“, asi nebude všem úplně příjemný. Je dost hlasitý, člověk by asi u prémiově vypadajícího auta čekal poněkud větší klid. Ovšem někdo naopak může tento zvuk vnímat jako sportovní. Pokud člověk ale přijme fakt, že dnešní době je nakloněna spíš tříválcům než šestiválcům, není agregátu samotnému moc co vytknout. Jeho chod je hladký, spolupráce s automatem výrazně lepší než u starších koncernových aut, je pružný v širokém spektru otáček a ani dosažená výsledná průměrná spotřeba 7,3 litru není špatná.
Závěrečnou pochvalu zaslouží jízdní vlastnosti. Komfort je skutečně příkladný. Není to jen vliv nové podvozkové platformy EMP2, ale také systému řízeného odpružení DS Active Scan Suspension. Ten využívá kameru umístěnou v horní části čelního skla, jež sleduje a předvídá nepravidelnosti povrchu vozovky a přenáší údaje do počítače. Díky čtyřem čidlům světlé výšky a třem akcelerometrům ovládá systém každé kolo samostatně a nastavuje mu sílu odpružení. Jízda s DS4 je tam absolutně skvělá, a to včetně odhlučnění podvozku a kol.
DS 4 je za mě dosud nejpovedenější model značky, který může být pro určitou část zákazníků alternativou k vozům jako je Audi A3 nebo BMW X2, kterým se ale rovná i cenou, startující na částce 720 000 Kč. Mimochodem, vybírat můžete z originálně pojmenovaných stupňů výbavy – Bastille, Trocadero nebo Rivoli. S lepším motorem a výbavou ale překročíte i milion. Na druhou stranu, masážní sedadla nebo systém řízeného odpružení této cenové hladině odpovídá.
Martin Šidlák
Technické údaje: DS 4 Cross Rivoli 1.2 PureTech 130 EAT8
Délka/šířka/výška: 4400 / 1866 / 1470 mm
Rozvor: 2675 mm
Zavazadlový prostor: 430 l
Max. výkon: 96 kW (130 k) / 5500 ot.
Max. točivý moment: 230 Nm / 1750 ot.
Max. rychlost: 210 km/h
Zrychlení na 100 km/h: neuvádí
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,9-6,0 l / 100 km
Základní cena: 720 000 Kč (1.2 PureTech 130 Bastille)
Cena testovaného vozu: 1 136 000 Kč