S Konou Electric do Valencie a zpět jako nic

S modelem Hyundai Kona Electric jsme se po ose vydali na první závod letošní série FIA ecoRally Cup 2022. Během sedmi dnů jsme ujeli více jak 5000 km. Se slušnou cenou za nabíjení a bez jediného zaváhání…

První zastávkou evropské série byla jako vždy španělská Eco Rallye de la Comunitat Valenciana s centrem v Castellonu nedaleko Valencie. Loni jsme se na tato místa vydali s modelem VW ID.3, který jsme letos a zároveň pro celou sezónu vyměnili za elektrickou Konu, která tímto namotala první solidní porci kilometrů do našeho dlouhodobého testu. A vedla si náramně.

Křest ohněm

Model Huyndai Kona Electric k nám dorazil těsně před závodem přímo z továrny v Nošovicích a sotva jsme stihli ve shonu pořešit základní polep, už jsme nasedali do vozu a mířili směr Španělsko. Cestu jsme po mnoha loňských zkušenostech ani neplánovali. Auto ujede bez problémů na jedno nabití 400 km a maximální nabíjecí výkon sahá k 77 kW. V kombinaci se slušnou infrastrukturou nabíjecích stanic podél hlavních tahů v Německu, Francii a vlastně i ve Španělsku by taková příprava byla vcelku zbytečná a kontraproduktivní. Během našich loňských cest jsme si ověřili, že stačí vyrazit, v průběhu cesty mrknout na stav baterie, dojezd, kouknout do mapy a namířit si to přímo k cíli s nějakým hyperchargerem.

Za tímto účelem běžně využíváme aplikaci Chargemap, kterou jsme nově kombinovali s aplikací Charge myHyundai. Ta nejenže spolehlivě ukazuje všechny dostupné nabíjecí stanice, ale především zvyšuje váš komfort možností odeslání vybraného bodu přímo do navigace. Do Valencie – respektive do cílového místa ve Španělsku, kterým je kouzelná vesnička Morella vysoko v horách, kde soutěž pravidelně začíná, jsme to měli nějakých 2000 km. Cestu jsme tak rozdělili do dvou dnů a vzhledem k optimalizaci času sázeli výhradně na nabíjecí stanice s výkonem od 100 kW, které autu s jeho možnostmi zcela dostačují.

Velkým pomocníkem nám byly i služby Charge myHyundai. Ty nejenže umožňují zprovoznit všechny hlavní poskytovatele nabíjení v ČR, ale umožňují pomocí jedné platformy snadno využívat nabíječky všech významných provozovatelů v zahraničí. Konkrétně napříč 29 evropskými zeměmi, kde je zákazníkovi k dispozici 300 000 nabíjecích bodů. A světe div se, jedna kartička nám zpřístupnila opravdu vše od našich oblíbených hnízd Ionity, až po opuštěné nabíjecí stanice zapadlé hluboko v utajovaných malých vesnicích španělského vnitrozemí.

Cestování bez nástrah

Když kdekoliv zmíním cestu elektromobilem dlouhou přes 2000 km, okolí se chytá za hlavu. My jsme se už loni ale přesvědčili, že to není žádný problém. Zatímco ještě před pár lety bylo třeba mít k takové cestě vyjednáno přes 30 RFID karet, nyní vám stačí jediná. Navíc jedeme po nabíjecích stanicích, kde není jeden stojan, ale většinou pět či šest, leckdy i s více nabíjecími body. Nečekali jsme nikde. Ani zastávkami nestrávíte věčnost. My jsme cestu na místo zvládli s osmi zastávkami. Nabíjení trvalo v průměru 35 minut. Optimalizovali jsme čas, 2000 km na místo by šlo ujet i s výrazně nižším počtem zastávek, ale nabíjeli jsme více mně v optimálním cyklu 20 – 80 %. Nejkratší zastávky měli kolem 25 minut, nejdelší 50. V dálničním rytmu jsme hltali vzdálenosti oscilující kolem 220 km rychlostmi 130 km/, jindy 120 km/h dle aktuální dopravní situace. Někdy jsme mezi nabíjením ujeli 320, jindy 150 km. Dle nálady a potřeby. Klidná tichá jízda bez vibrací spalovacího motoru v kombinaci s občasnými pauzami k občerstvení řidiče neunavuje, a tak je denní porce 1000, ale třeba i 1300 km jako v našem případě při zpáteční cestě za volantem elektromobilu spíše relax, než utrpení.

Nízké náklady

Cestu do Valencie jsme zvládli v součtu za 24 hodin s jízdním průměrem pohybujícím se mezi 100 a 110 km/h. Dálniční rytmus znamenal průměrnou spotřebu 20 kWh/100 km, při zpáteční cestě jsme se včetně dálnic dostali i na 19 kWh/100 km. O spotřebě při vypuštění dálnice a o extrémní šetrnosti kony se rozepíšeme za chvilku, pokud jde ale o data z jízdy na dlouhou vzdálenost, musíme znovu chválit. Jak už bylo řečeno, při cestě jsme vsadili primárně na dražší hyperchargery a v drtivé většině případů sázeli především na síť Ionity. Výhodou je cenový tarif služby Charge myHyundai, který v našem případě znamenal v cenovku 7,70 Kč za kWh, čímž nás vyšly celkové náklady na kilometr výrazně lépe nejen než při naší loňské cestě s VW ID.3 (tehdy přes 3 Kč/1 km), ale i v porovnání s  benzinovým či dieselovým autem.

Během naší cesty mimo samotnou soutěž jsme spotřebovali celkem 782 kWh, za které jsme zaplatili 6500 Kč, což značí náklady 1,6 Kč/1 km. Při běžné spotřebě, která se nám aktuálně s výrazným zastoupením městského ježdění pohybuje kolem 15,2 kWh/100 km se při hojnějším využívání nabíjení doma či ve firmě dostáváme na náklady kolem 0,50 Kč/1 km. Velkou zásluhu na nákladech při jízdě do zahraničí má poskytovaný paket IONITY. Ten mají zákazníci Hyundai k dispozici v úrovni Premium či Lite. U prvního je cena za kWh jako v našem případě 7,70 Kč, u verze Lite pak 14,35 Kč/kWh.

Co může zákazníky značky Hyundai a uživatele služby Charge myHyundai hřát u srdce ještě víc je fakt, že automobilka zajišťuje v tomto případě nabíjení zelenou elektrickou energií. Automobilka se takto zavázala, že společně s poskytovatelem služeb pro elektromobilitu Digital Charging Solutions za každé nabíjení bude do elektrické sítě dodáno ekvivalentní množství energie z větrných elektráren.

Vydařená a náročná soutěž

Samotná soutěž měřila 436 km, zahrnovala tři etapy a nabídla celkem 8 RS – regularity stages, tedy měřených zkoušek pravidelnosti. Ty čítali dohromady 384 měřících bodů. Soutěže se zúčastnilo téměř 50 posádek, z nichž hned šest vsadilo na model Hyundai Kona Electric. Startovní listina zahrnovala kromě domácích španělských posádek týmy z Francie, Itálie, Polska, Slovinska, Belgie a včetně nás i tři české posádky. Kolegové Timura-Timura (VW ID.3) a Peterka-Beneš (též s modelem Hyundai Kona Electric) se umístili na 20. a 21. místě.

Nám se náramně vedlo ve spotřebě. Právě v této disciplíně jsme obsadili dokonce první místo s řidičským koeficientem (tzv. performance index) 0,828 znamenajícím, že i včetně ztrát v průběhu nabíjení jsme dokázali odjet celou soutěž výrazně pod normovanou spotřebou vozu. Soutěž jsme absolvovali se spotřebou 9,9 kWh/100 km, přičemž první 130 km dlouhou etapu jsme zvládli se spotřebou 7,1 kWh/100 km. Po plném dobití akumulátoru po konci soutěže jsme tak sahali na teoretický dojezd až 612 km!

V součtu hodnocení regularity a spotřeby jsme tak z Valencie odvezli celkové druhé místo a šampionát jsme po loňské nule zahájili v podstatě nejlépe, jak bylo možné. Automobilce Hyundai jsme připsali důležitých 18 bodů v hodnocení značek a už se nemůžeme dočkat dalšího závodu, kterým bude v polovině května náš oblíbený „domácí“ podnik Czech New Energies Rallye v Českém Krumlově, kam v tomto roce přijedeme obhajovat loňské vítězství.

Michal Žďárský

FOTOGALERIE