Test Lexus NX 350h 4×4 E-FOUR: Konečná, nevystupovat!
Snažil jsem se otevřít dveře a vystoupit. Nešlo to. Pak ale projelo kolem mě zezadu auto a dveře povolily. Dveře, co myslí za vás, tak to je druhá generace modelu Lexus NX.
Zajímá se někdo u nových aut o dveře? U Lexusu NX budete. Kliky zdánlivě vypadají normálně, ale neotvírají se mechanicky, tedy klika se nijak nevychýlí ze své pozice, jak jste zvyklí, ale dveře otevřete prostě tahem. Trochu jako když otevíráte ledničku, jen to klade větší odpor. Jiné je otevírání i zevnitř. Nejprve nadávám na titěrnou páčku, než zjistím, že se dveře opět uvolňují jinak, než je člověk zvyklý, a to nikoli tahem za páčku, ale naopak tlakem na ni, což uvolní elektronickou západku.
Pro uživatele to bude chtít trochu cviku, ale nejspíš se na to zvyknout dá. Systém má pro jistotu ještě mechanickou rezervní variantu – zvenčí je na spodku kliky malá páčka, zevnitř jdou dveře otevřít i tahem za ovladač. Tohle všechno samo o sobě by si asi zasloužilo lehce povýšenou kritiku, protože to na první pohled vypadá jako „změna pro změnu“, jen aby to bylo uděláno „jinak“.
Řešení má ale svůj účel. NX totiž jako první model značky Lexus používá tento systém elektronické západky pro otevírání dveří jako bezpečnostní prvek. Asistent pro bezpečné opuštění vozidla totiž zamezuje otevření dveří za situací, kdy se zezadu blíží jiné vozidlo. Funguje to pro přední i zadní dveře, takže by vám ani děti ze zadních sedadel neměly vběhnout pod kolemjedoucí auto. Fungovat by to mělo i na cyklisty, ty jsem ale na začátku března na testovací trase žádné nepotkal.
Není to ale jediná novinka, kterou si druhá generace modelu NX pro zákazníky připravila. V Česku jde o druhý nejprodávanější model značky, překonává ho větší a tradičnější RX. Prosadit se proti etablované prémiové trojici BMW 3, Audi Q5 a Mercedes GLC ale nebude snadné. NX k tomu má ovšem víc předpokladů než jen inovativní dveře.
I přes to, že nová generace NX narostla o 20 mm na 4660 mm a rozvor se zvětšil o 30 mm na 2690 mm, je pořád o něco menší než výše zmíněná německá trojka, zejména v rozvoru. Čistě v číslech jsou tyto hodnoty blíže autům typu Kia Sportage. Protože ale v Lexusu sedíte citelně výš než u zmíněných vozů, máte dojem, že jste se ocitli v mnohem větším SUV. Se zavazadlovým prostorem o velikosti 545 litrů se NX konkurentům vyrovná, Mercedes dokonce překonává. Oproti minulé generaci je kufr o 40 mm delší a skrývá další praktické úložné schránky pod podlahou.
Čtěte také: Ekologové: Nesnižujte daně za benzín, zaveďte clo a právo na práci doma
Vnějšímu vzhledu s obří dramaticky tvarovanou osmiúhelníkovou maskou chladiče osobně stále nemůžu přijít na chuť, ale na SUV tento designový směr přece jen vypadá o něco lépe než na sedanech. Mnohem lépe se mi kouká na zadní partie vozu, kde došlo k propojení zadních světel jednou dlouhou linkou, použitou už na modelu UX. Pohled na design je ale samozřejmě otázka vkusu.
Co však ocení snad všichni, je kompletní proměna interiéru. Kvalita sedadel a použitých materiálů zůstala na vysoké úrovni, byť je celkově provedení pořád trochu strohé oproti německým konkurentům. Definitivně pryč je ale starý infotainment s příšerným způsobem ovládání, který imitoval počítačovou myš. Teď se naopak Lexus NX dostal v provedení a ergonomii na špičku své třídy.
Viděli jsme jen vyšší úroveň se 14palcovým dotykovým displejem (ten standardní má 9,8 palce). Jemná grafika je příjemná na pohled a má rychlou odezvu. Výrobce dokonce tvrdí, že 3,6x rychlejší ve srovnání s předchozím systémem. Do jeho spodní části je elegantně integrován panel klimatizace, která má sice částečně digitální tlačítka, ale hlavní ovladače teploty jsou klasicky otočné. Tradiční tlačítka zůstala zachována i pro další důležité nebo častou používané funkce, jako je třeba přepínač jízdních režimů nebo deaktivaci asistenta pro udržování v jízdním pruhu.
Lexus, společně s Toyotou, to se automaticky rovná hybrid. A to je silná zbraň vůči protivníkům. Pod označením 350h se skrývá hybridní elektrický pohon Lexus čtvrté generace zahrnující benzinový 2,5litrový motor s Atkinsonovým cyklem. S maximálním výkonem 244 k/179 kW je o 24 % výkonnější než předchůdce NX 300h. Zejména v městském provozu funguje skvěle, je tichý, a jak zjistíte podle palubního ukazatele, jezdíte na elektřinu překvapivě mnoho času. Problém nastává po vyjetí z města, když šlápnete na plyn. Motor se vyžene do vysokých otáček a s tím spojený zvuk nejde tak úplně dohromady s prémiovým zážitkem, který byste měli v autě s cenovkou začínající na více než 1,3 milionu mít.
O něco lepší je to v plug-in hybridu 450h+, který jsme také měli možnost krátce projet. Jde o vůbec první plug-in hybrid ve voze této značky. Jeho základem je rovněž čtyřválec 2,5 litru, ale kombinovaný s předním elektromotorem o výkonu 134 kW a zadním 40kW elektromotorem. Z toho vplývá, že plug-in je vždy čtyřkolka, zatím u hybridu můžete mít i verzi s pohonem pouze předních kol. Lithium-iontová baterie o kapacitě 18,1 kWh slibuje elektrický dojezd 69 až 76 km v kombinovaném cyklu (podle WLTP), nebo dokonce 89 až 98 km v městském provozu, což už je rozumná vzdálenost, která se dá reálně využit. Plug-in tak přináší citelnou úsporu paliva pro ty, kteří se zdržují převážně v okolí své domácí nabíječky. Navíc po vybití baterie funguje systém jako klasický hybrid, takže slibuje, že nebude přehnaně žíznivý ani na delších cestách.
Kritéria prémiového segmentu splňuje Lexus NX v oblasti komfortu a jízdních vlastností. Nově použitý podvozek má nižší těžiště, vyšší rozchod kol a lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy. Auto se řídí příjemně a obratně v zatáčkách, kde se příliš nenaklání. Sportovní SUV to sice není a ani nechce být, ale dobře drží na silnici a dává řidiči jistotu, že pojede opravdu tam, kam chce. Zavěšení se vzpěrami McPherson na přední nápravě a dvojité lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny vzadu poskytuje cestujícím perfektní komfort na všech typech nerovností. Ladně překonává všechny díry, vlnky a dilatační spáry českých silnic.
Lexus NX 350h s pohonem předních kol startuje na částce 1 340 000 Kč, čtyřkolka je jen o 50 tisíc dražší. Plug-in hybrid je pak v ceníku od 1 850 000 Kč. Ceny to jsou poměrně vstřícné. Výkonově srovnatelní soupeři stojí vesměs kolem 1,5 milionu. K tomu bude určitě hrát roli i pověstná spolehlivost vozů značky Lexus.
Martin Šidlák
Technické údaje: Lexus NX 350h 4×4 E-FOUR
Délka/šířka/výška: 4660 / 1865 / 1640 mm
Rozvor: 2690 mm
Zavazadlový prostor: 545 l
Max. výkon: 179 kW
Max. rychlost: 200 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 7,7 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,7-6,4 l / 100 km
Základní cena: 1 340 000 Kč (NX 350h 2WD)
Cena testovaného modelu: 1 650 000 Kč