Jízdní dojmy BMW 2 Active Tourer: Zaslouží si přezdívku krtek?
Fanoušky značky bylo BMW 2 Active Tourer přijímáno s rozpaky. Rozporuplné sportovní MPV dostalo zelenou i v druhé generaci. Projeli jsme ho na českých silnicích, co na něj říkáme?
U pravověrných příznivců značky s modrobílou vrtulí ve znaku to BMW 2 Active Tourer nikdy nemělo lehké. Zatímco sportovní coupé řady 2 bylo přijato s nadšením, nad MPV mnozí ohrnovali nos. Dostalo dokonce nelichotivou přezdívku „krtek“, nejen proto, že pro BMW netypicky „hrabe předníma“, ale i kvůli jeho ne úplně sportovním proporcím.
Je pravda, že v žádné řadě BMW se od sebe dva modely neliší tolik jako Coupé a Active Tourer, ale od roku 2014 se pro druhý jmenovaný rozhodlo 430 tisíc zákazníků, a to byl důvod pokračovat i v další generaci. Podle BMW je Active Tourer pro mnohé lidi vstupenkou do světa bavorských vozů, často jde o jejich první koupené BMW v životě. A koho BMW chytne, už ho jen tak nepustí.
Druhá generace si sice zachovala proporce rodinného MPV, ale jinak je proti svému předchůdci jiná v podstatě ve všem včetně rozmístění ovladačů. Přišla ovšem o větší variantu Grand Tourer, se kterou se už nepočítá.
Novinka dostala obří masku chladiče, typickou pro aktuální designový styl mnichovských vozů. Na délku měří o 32 milimetrů (nyní 4386 mm), na šířku o 24 milimetrů (1824 mm) a na výšku o 21 milimetrů (1576 mm) více než dřív. Rozvor se nezměnil a činí 2670 milimetrů. Velikost zavazadlového prostoru se zvětšila o snadno přehlédnutelné 2 litry a činí 470 litrů (223i má 415 l, plug-in má 406). Zůstala příkladná variabilita zadních sedadel, která jsou sklopná v poměru 40:20:40 a jsou samostatně posuvná až o 13 centimetrů. Nastavitelný je rovněž i sklo opěradel.
I když jde o rodinné MPV, BMW si dalo dost práce s aerodynamikou. Proudění vzduchu kolem vozu je usměrňováno aktivním systémem vzduchových klapek v BMW masce chladiče ve tvaru ledvinek i v nasávacích otvorech ve spodní části předního nárazníku; vzduchovými clonami na krajích předního nárazníku; zapuštěnými klikami dveří; kombinací střešního spoileru a bočních aerodynamických lišt okolo zadního okna; velkým difuzorem ve spodní části zadního nárazníku; aerodynamicky optimalizovanými koly z lehké slitiny; téměř zcela zakrytým podvozkem a skrytými koncovkami výfuku.
Čtěte také: Test BMW 540i xDrive Touring: Křižník nejen dálniční
Kompletně nové je i pracoviště řidiče. Nové BMW řady 2 Active Tourer je standardně vybaveno BMW Operačním systémem 8 a novou generací ovládacího systému BMW iDrive s BMW Prohnutým displejem. Tato kombinace je v současné době dostupná pouze v čistě elektrických modelech BMW iX a BMW i4. Co naopak budou lidé hledat marně, to je otočný ovladač iDrive mezi předními sedadly. Výrobce to zdůvodňuje celkovým uspořádáním interiéru, kde by k ovladači nebyl dobrý přístup pravou rukou řidiče. Každopádně jde o krok zpět, protože iDrive patří k tomu nejlepšímu, co v ovládání infotainmentu dnes na trhu existuje. Na druhou stranu je ale férové říct, že kromě dotykového ovládání přes centrální obrazovku jde řada funkcí ovládat přes volant a existuje i hlasová volba, byť BMW aktuálně česky nerozumí a nemluví. Čtvrtá možnost ovládání přes iDrive by tak byla už trochu marnotratná.
Pro BMW řady 2 Active Tourer budou při uvedení na trh připraveny tři zážehové motory. Zatímco variantu BMW 223i Active Tourer bude pohánět dvoulitrový čtyřválcový motor, modely 218i a 220i budou vybaveny tříválcovými jednotkami se zdvihovým objemem 1,5 litru. Vše doplňuje e naftový čtyřválec 218d a v budoucnu ještě dvě plug-in hybridní varianty.
Krátce jsme se svezli s prozatím vrcholnou variantou 223i, benzinovým čtyřválcem o maximálním výkonu 150 kW. Mild-hybridní technologie k tomu přidává dodatečný výkon 14 kW. Na rodinný vůz možná až příliš výkonný motor dává autu působivé zrychlení z nuly na sto za rovných sedm sekund. Ochotně a hlavně plynule jde do otáček a je přitom příkladně tichý. Deklarovaná spotřeba je jen něco přes šest litrů, konkrétně 6,3 l/100 km.
Ve spojení s přesným řízením a působivou ovladatelností, která je vozům BMW vlastní, je jízda příjemným zážitkem, kombinující komfort se sportovní agilitou v momentě, kdy je to potřeba. Rozšířený rozchod přispěl ke stabilitě v zatáčkách, dobře naladěný podvozek se zase postará o komfort za každé situace.
BMW 2 Active Tourer určitě není typickým rodinným vozem, po kterém by sáhla průměrná česká rodina. Ale své místo v portfoliu značky si tento model jednoznačně zaslouží. Boduje prostorem, kvalitou i povedeným mildhybridním pohonem. Ceník startuje na částce 757 900 Kč za verzi 218i. Jeho jediný přímý konkurent, Mercedes B, nevypadá zvenku tak dynamicky a nenabídne tak zážitkové jízdní vlastnosti, ale moderností interiéru i zavazadlovým prostorem 455 litrů se mu vyrovná. Je ovšem levnější, výkonově srovnatelná varianta B180 stojí od 693 300 Kč.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES
Technické údaje: BMW 223i Active Tourer
Délka/šířka/výška: 4386 / 1824 / 1576 mm
Rozvor: 2679 mm
Zavazadlový prostor: 415 l
Max. výkon: 160 kW
Max. točivý moment: 360 Nm
Max. rychlost: 241 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 7,0 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,0-6,6 l / 100 km
Základní cena: 757 900 Kč (218i)
Cena testované verze: 928 200 Kč