Elektrické dodávky jako zbraň v boji proti Putinovi
Jako jednu z cest pro snížení závislosti dodávek ruské ropy do Evropy vidí ekologické organizace zpřísnění emisních limitů pro prodej dodávkových vozů. Přechod na bezemisní mobilitu je podle nich třeba urychlit.
Organizace Transport & Environment, která sdružuje evropské ekologické organizace v oblasti dopravy, zveřejnila výzvu, kterou koalice několika evropských měst, společností a aktivistů za životní prostředí odeslal zákonodárcům EU. Podle ní je třeba zvýšit klimatické cíle pro výrobce dodávek, aby se zvýšila nabídka vozů s nulovými emisemi. Skupina, do níž patří města Paříž, Dublin, Rotterdam, Göteborg, Palermo, Haarlem, Tilburg a Wałbrzych, rovněž plně podporuje plán na ukončení prodeje dodávek se spalovacími motory v roce 2035.
Aktuální legislativa v současné podobě nevyžaduje, aby výrobci do konce desetiletí zvýšili prodej elektrických dodávek nad 10% podíl. Autoři výzvy tvrdí, že dodávky musí přejít na nulové emise mnohem rychleji, aby se vyčistilo toxické ovzduší a řešil se rostoucí dopad dodávek do domácností na klima.
David Belliard, náměstek pařížského primátora zodpovědný za dopravu a veřejný prostor, řekl: „Města potřebují dodávky s nulovými emisemi a potřebují je rychle. Návrh Evropské komise, že všechny nové dodávky musí mít do roku 2035 nulové emise, je důležitý – a vítaný. Žádáme však zákonodárce z Evropského parlamentu a členských států, aby návrh posílili a zlepšili dostupnost elektrických dodávek.“
Stanovení přísnějších cílů pro dodávky je také velkou příležitostí ke zlepšení kvality ovzduší, uvedly skupiny zabývající se veřejným zdravím, včetně Evropské aliance pro veřejné zdraví (HEAL). Dodávky jsou významným zdrojem znečištění ovzduší, včetně 14 % emisí NOx z vozidel ve městech. Emise dodávek, jejichž prodej výrazně podpořil trend posledních let doručování nákupů do domácností, vykazují podle Transport & Environment růst emisí CO2 od roku 1990 o 58 %.
Čtěte také: Elektrické dodávky Peugeot, Citroën a Opel na českých silnicích
Do ekologických cílů se ovšem také přimíchala politika. Lucien Mathieu, úřadující ředitel nákladní dopravy ve společnosti Transport & Environment (T&E), dodal: „Evropa se nyní více než kdy jindy musí zbavit svého návyku na ropu, který pomáhá financovat Putinovu válku.“
Martin Šidlák, psáno pro IDNES