Emisní cíle v ohrožení: Výroba hybridů VW se omezuje, chybí díly
Výroba plug-in hybridních vozů značky Volkswagen je v ohrožení a už teď se citelně zpomalila. Chybí důležité díly pro řadu modelů. Na rozdíl od spalovacích aut mají snížené prodeje hybridů vliv nejen za zisk automobilky, ale i na plnění jejích emisních cílů.
Přetrvávající problémy s dodávkami čipů a dalších dílů nutí podle zdrojů německého magazínu Focus Volkswagen dočasně zastavit objednávky hned několika modelů s hybridním pohonem. Zmíněna je „současná dramatická situace na Ukrajině“ odkud odebírá VW i dalších výrobci například kabely a kabelové systémy.
Ústředí společnosti ve Wolfsburgu tento fakt potvrdilo. Zájem o plug-in hybridy kombinující elektrický a spalovací motor je podle ní velký a výrobní závody nestíhají pokrýt objem objednávek. „Plug-in hybridní vozy nyní čelí nedostatku dílů a jejich produkce se zpomalila, nikoliv zastavila,“ řekl nám mluvčí českého Volkswagenu David Valenta. „Vzhledem k relativně malému počtu objednaných PHEV modelů v ČR to však pro nás neznamená v podstatě žádný problém. Objednávat lze i nadále.“
Čtěte také: Test BMW 540i xDrive Touring: Křižník nejen dálniční
V Německu je situace o to komplikovanější, že kromě zpoždění dodávek zákazníci netuší, jestli kvůli tomu nepřijdou do dotace. Samotnému Volkswagen zase omezení výroby plug-in hybridů komplikuje jeho plány na plnění enámmisních cílů, které jsou momentálně na tomto typu aut citelně závislé. Podle statistik Spolkového úřadu pro motorovou dopravu (KBA) dosáhly v únoru 2022 v Německu elektromobily 28 000 nových registrací, plug-in hybridy 21 000.
Focus tvrdí, že zákazníci si nemůžou být jistí, že dostanou své plug-in hybridní auto ještě v letošním roce. Týká se to ale i dalších modelů. V Česku je průměrná čekací doba na vozy VW 6 až 10 měsíců. Nejdéle, až jeden rok, se čeká na modely Golf, Golf Variant a Touran, naopak T-Roc a Sharan jen 2-3 měsíce. Čím dál víc lidí proto bude muset sáhnout po skladovém voze místo toho, aby si nakonfigurovali přesně výbavu, kterou chtějí. „Dealeři mají aktuálně objednáno na sklad 1500 aut, která jsou již zaplánována do výroby a lze u nich garantovat dobu dodání,“ dodává David Valenta.
Výpadek dodávek kabelových svazků z Ukrajiny ohrožuje i výrobu ve Škoda Auto. Už stojí výroba modelu Enyaq iV, omezení výroby by se mohlo týkat i modelů Scala a Kamiq.
Martin Šidlák