Elektrické BMW i4 na dálnici i na polygonu. Včetně ostré verze M50
BMW s elektromobilitou dlouho jen koketovalo. Čekání se ale vyplatilo. Elektrické BMW i4 jsme otestovali na dálnici i na uzavřeném polygonu, a to včetně ostré verze M50, prvního elektromobilu bavorské divize M.
Elektrifikované modely nabízí BMW samozřejmě už delší dobu. Plně elektrický model i3 stejně jako plug-in hybridní i8 měly premiéru už v roce 2013. První jmenovaný v nabídce stále je, ale jeho výroba v půlce letošního roku definitivně končí, ten druhý už se vyrábět přestal. Dokázaly na sebe upozornit, ale svým způsobem předběhly dobu.
Oba ale výrobce bere tak trochu jako zkušební, chtěl si na nich vyzkoušet různé technologie. Kudy se chce BMW vydat dál, ukazuje nejen nedávno představený iX nebo i4. Není nutné vždy stavět kompletně nové auto, které, aby se odlišilo, bude vypadat divoce a futuristicky. Elektřina může být plnohodnotnou alternativou benzínu či naftě v modelech, kde to dává smysl.
Nové BMW řady 4 Gran Coupé se začalo prodávat v polovině roku 2021. Čtyřdveřové kupé pro prémiový segment střední třídy je něco, co zákazníci od BMW očekávají a chtějí. Pomáhá udržovat sportovní image značky a představuje vůz, který na rozdíl od populárních SUV nemá příliš mnoho přímých konkurentů a zároveň není zaměnitelný ani s jinými modely BMW. Kromě benzinového a dieselového agregátu nenabízí plug-in hybrid, ale v podobě i4 rovnou ryze elektrickou variantu, která se výkony i cenou vyrovná spalovacím sourozencům.
Čtyřková řada se BMW designově velmi povedla. Dlouhá kapota slibuje velké sportovní výkony, svažující se linie střechy zase dává autu dostatek elegance. Dohromady je to velmi funkční celek, který je nejen pohledný, ale i aerodynamický. Elektrické čtyřdveřové kupé se vyznačuje hodnotou součinitele odporu vzduchu (cx) pouhých 0,24. Pro někoho kontroverzní budou snad jen gigantické ledvinky na přední částí vozu rozdělené SPZ. Ty jsou u elektromobilu zčásti zaslepené.
Pár čísel: délka vozu je 4785 milimetrů, šířka 1852 milimetrů, výška 1448 milimetrů, rozvor 2856 milimetrů, rozchod předních kol 1600 milimetrů, zadních 1630 milimetrů. Výjimečně tenké, 110 mm vysoké vysokonapěťové akumulátorové články umístěné nízko v podlaze výrazně snižují těžiště vozu.
Čtěte také: TEST BMW iX3 – Mnichovská cesta k elektromobilitě
Zatímco ve vnějších rozměrech a tvaru karoserie není mezi spalovací a elektrickou verzí řady 4 rozdíl, v interiéru už ano. Oproti původním plánům se podařilo prosadit, aby elektromobil dostal odlišný infotainment, stejný jako v modelu iX. Před řidičem je tedy dlouhý zakřivený displej, kombinovaný s nejnovějším systém iDrive a head-up displejem generace 3+.
Novinka je aktuálně dostupná ve dvou verzích. BMW i4 eDrive40 s jedním elektromotorem o výkonu 250 kW/340 k pohánějícím zadní kola a BMW i4 M50 s elektromotory na přední i zadní nápravě s kombinovaným maximálním výkonem 400 kW/544 k. Obě mají stejnou kapacitu baterie – 83,9 kWh, z čehož plyne, že slabší zadokolka nabídne delší dojezd na jedno nabití. Podle WLTP normy to má být 590 kilometrů proti 510 u verze M50. Maximální nabíjecí výkon baterií nejnovější generace narostl na 210 kW, takže na rychlodobíjecích stanicích by mělo být možné dobít z 10 na 80 % za 31 minut. V zimním období sice nejde v autě manuálně předehřát baterii, auto by to ovšem mělo umět samo, když se nabíjecí stanice zadá jako cíl do navigace.
Krátké otestování nás zatím vede k závěru, že slabší verze naprosto dostačuje. Zrychlení 5,7 sekundy je naprosto dostatečné. „Emko“ to zvládne za možná až zbytečně hříšných 3,9 sekundy, kolikrát to ale člověk v praxi využije. Delší dojezd je v tomto srovnání jednoznačně výhodou.
Ohromující akcelerace je něco, co u prémiového elektromobilu, který má konkurovat Tesle 3, tak nějak očekáváte. Příjemným překvapením ale je, že BMW i4 se jízdně vyrovná svým spalovacím sourozencům a o několik set kilogramů vyšší hmotnost dokáže dovedně maskovat. Zrychlení vás sice vmáčkne do sedadla, ale elektrický pohon je naprosto tichý, což s dokonalým celkovým odhlučněním kabiny nedává vůbec poznat, jakou rychlostí vlastně jedete. Nejen že tak snadno překročíte povolený limit, ale kilogramy navíc vás pak mohou trochu zradit při brzdění před zatáčkou.
Dovedné maskování rychlosti se ostatně projevilo i na uzavřeném polygonu, kdy jsme měli možnost vyzkoušet chování auta na mokré trati. „Hodiny“ v naší skupině dostali všichni. Hmotu a váhu ošidit nelze a ve spojení s obřím výkonem je třeba ovladatelnosti auta nejprve důkladně porozumět. Když se to naučíte, tak především se zadokolkou si můžete užít radostného driftování jako s každým správným sportovním BMW. Ale ani čtyřkolka v tomto směru nijak nezaostává.
Většinu času ale člověk s autem stráví na normální silnici a tam BMW i4 exceluje. Kromě dostatečné dynamiky nabídne příkladnou ovladatelnost spojenou s prémiovým komfortem. Necítíte žádné rázy od kol, přes každou nerovnost se auto plavně přenese. Pokud by vám nevyhovovalo výše zmíněné ticho v kabině, můžete si pustit uměle vytvořený zvuk „motoru“, jehož autorem je Hans Zimmer, německý autor filmové hudby, oceněný Oscarem, cenou Grammy a dvěma Zlatými Glóby, třeba za Rain Mana nebo Gladiátora.
Jak asi všichni čekají, BMW i4 není levné auto. Verze i4 eDrive40 stojí 1 453 400 Kč, i4 M50 pak 1 797 900 Kč. Jenže 430i je jen o 80 tisíc levnější, a to nabídne o 70 kW méně než základní i40. M440i xDrive se 400 kW je dokonce o 22 tisíc dražší než i4 M50 a má výkon 250 kW.
Martin Šidlák
Technické údaje: BMW i4 eDrive 40
Délka/šířka/výška: 4783 / 1 852 / 1 448 mm
Rozvor: 2856 mm
Zavazadlový prostor: 470 l
Max. výkon: 250 kW
Max. točivý moment: 430 Nm
Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 5,7 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 16-20 kWh / 100 km
Spotřeba v testu: 23 kWh / 100 km
Základní cena: 1 453 400 Kč