Test Kia Sportage 1.6 T-GDI 4×4 HEV 6AT: Pětka s hvězdičkou
Pětka může být důležitá i nenáviděná. Muslimové se pětkrát denně modlí, ale ve školství není číslo pět zrovna oblíbené. Pátá generace modelu Kia Sportage si ale pětku určitě nezaslouží. Jedině tu s hvězdičkou.
Sportage je pro značku Kia velmi důležitý vůz. Vyrobeno bylo už 5 milionů exemplářů, z toho 830 tisíc se prodalo v Evropě. Aktuální pátá generace má verzi speciálně upravenou pro starý kontinent. Je o 15 centimetrů kratší než globální verze, aby se vešla do kategorie populárních městských SUV. První generace z roku 1994 byla jedním z vůbec prvních modelů značky Kia, který se prodával v České republice.
Zatímco většina značek jde u svých modelů většinou spíš cestou evoluce vnějšího designu a jednotlivé generace se od sebe vzhledově dramaticky neliší (nejkřiklavějším příkladem budiž třeba Volkswagen Golf), Kia šla u Sportage cestou revoluce. Když si dáte všech pět generací vedle sebe, každá je designově úplně jiná. Kia se zkrátka nebojí riskovat.
Nová Sportage dostala velmi výrazný vzhled přední masky. Typický prvek „tygřího nosu“ uprostřed čelní partie rozvíjí černá mřížka chladiče, roztažená napříč celou přídí vozidla. Na stranách to doplňují výrazná futuristická LED světla denního svícení ve tvaru bumerangu. Tohle řešení bude určitě budit emoce.
Kia označuje design termínem „spojené protiklady“ a celkové ztvárnění pak „okamžitým efektem pro oko“. Výrobce určitě zaslouží pochvalu za odvahu úplně zahodit tvary předchozí generace, která si v prodejích vedla velmi dobře, a začít úplně znovu. Výrazný design se dnes nosí a věřím, že řadě zákazníků se aktuální styl bude líbit. Já přiznávám, že na mě je to trochu moc a z designu jsem měl trochu noční můry a divoké sci-fi sny, protože mi vůz ze všeho nejvíc připomínal helmu vojáků z Hvězdných válek.
Praktickou změnou je návrat zadních směrových světel do hlavních světlometů. Předchozí generace je měla dole v nárazníku, kde je nikdo moc nečekal a ostatní účastníci silničního provozu si jich často nevšimli. Zákaznicky vstřícná je pak barevná paleta laků. Těch je rovných 13, což je nejvíc mezi konkurenty ve třídě kompaktních SUV.
Čtěte také: DLOUHODOBÝ TEST – HYUNDAI KONA ELECTRIC – Důkladná prověrka
Pátá generace modelu Kia Sportage je s délkou 4 515 mm druhým nejdelším modelem ve své třídě a má také druhý největší zavazadlový prostor mezi konkurenčními vozy dané kategorie – 591 litrů. Předchozí generace měla 503 litrů. Velikost kufru se mírně liší podle motorizace, ovšem jen v části pod podlahou zavazadlového prostoru. Maximální objem mají vozy poháněné klasickým benzinovým motorem. Naopak nejmenší (526 litrů) má mild-hybridní diesel. Tomu ubírají litry baterie hybridu a nádržka na AdBlue. Naopak u klasického hybridu jsou baterie umístěné pod zadními sedadly, takže jsou sice větší, ale nezabírají místo pro cestující ani náklad.
Důležité jsou praktické detaily. Například opěradla zadních sedadel jsou vždy sklopná v poměru 40:20:40. Pro cestující vzadu mají přední sedadla připravené dva vstupy USB-C. Na zadní straně hlavových opěrek předních sedadel jsou háčky na zavěšení bund.
Jen základní úroveň výbavy má víceméně tradiční přístrojovou desku s 8palcovou centrální obrazovkou. Vyšší úrovně výbavy pak vedle sebe staví plně digitální 12,3 palcový přístrojový štít a rovněž 12,3palcovou dotykovou středovou obrazovku s vysokým rozlišením po vzoru elektromobilu EV6. Nevím, jestli to na konzervativnější klienty nebude už trochu moc. Samotné řešení palubní desky je ale funkční. Grafika je přehledná a obrazovky rychle reagující. Infotainment má digitální tlačítka pro přímé volby hlavních funkcí a klasický ovladač hlasitosti. Po stisknutí jednoho z tlačítek se panel pod obrazovkou změní v panel klimatizace, takže se stejným ovladačem hlasitosti řídí teplota.
Pokud platí rčení, že možnost výběru zabíjí, bude k dealerům Kia vyrážet koroner každou chvíli. Nabídka pohonů totiž kromě klasického benzinového a naftového pohonu 110 a 85 kW obsahuje i mild-hybrid, klasický hybrid a plug-in hybrid. Kromě toho existuje i varianta pohonu předních nebo všech kol a manuální či automatická převodovka. Šíře nabídky se liší i podle stupně výbavy. Variant je tak v ceníku hned 25.
My jsme otestovali klasický hybrid, který představuje benzinový motor 1.6 T-GDI a synchronní motor s permanentním magnetem, pohonem 4×4 a 6stupňovou automatickou převodovkou. Celkový výkon soustavy je 169 kW. Hybridní systém je povedený, mimořádně kultivovaný, s plynulým chodem a poskytuje dostatek točivého momentu pro snadný rozjezd i předjíždění. Nejlépe se cítí při klidné jízdě, kdy s lehkou nohou může řidič dosáhnout spotřeby kolem 6,5 litru na sto kilometrů. Motor není ani příliš hlučný a svezení s ním je celkově velmi příjemné a v případě potřeby i dynamické. Masivnějším prodejům bude ale nejspíš bránit cena. Oproti mild-hybridu nabídne hybrid spotřebu jen o něco málo přes půl litru nižší, ovšem za cenu o více než sto tisíc korun vyšší (ve stejné výbavě). Dobíjecí plug-in hybrid je sice o naopak o 150 tisíc dražší než hybrid, ale má mnohem výraznější potenciál úspor při pravidelném nabíjení.
Kromě motoru je dobře odhlučněný i podvozek a jeho celkové naladění svědčí spíš rodinné než sportovní jízdě, což je spíš dobře. Komfortem nás nová Sportage rozhodně potěšila. I na 18palcových hliníkových kolech žehlilo auto rozbité okresky na výbornou. Tuhá podvozková platforma v kombinaci se skvěle naladěnými tlumiči odvádí dokonalou práci. Naopak v zatáčkách je komfortní nastavení znát v tom, že se auto citelněji naklání, ale své stopy se drží dobře a řízení je přesné, takže máte jistotu, že pojedete opravdu tam, kam chcete. Zájemce o sportovní řezání zatáček ale odkážeme k jinému výrobci.
V přeplněném světě rodinných SUV se Kia Sportage rozhodně neztratí. Sedmiletá záruka má stále svůj dobrý zvuk. Ceny, začínající na 599 980 Kč (1.6 T-GDI GPF 4×2 6MT 150 k / 110 kW) jsou plně konkurenceschopné s většinou soupeřů. Dokonce i vozy typu Škoda Karoq nebo Seat Ateca, které mají v základu slabší litrové motory startují zhruba o 40 tisíc korun výš.
Martin Šidlák
Technické údaje: Kia Sportage 1.6 T-GDI 4×4 HEV 6AT
Délka/šířka/výška: 4515 / 1865 / 1650 mm
Rozvor: 2680 mm
Zavazadlový prostor: 587 l
Max. výkon: 169 kW
Max. točivý moment: 350 Nm
Max. rychlost: 193 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 8,3 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,2-6,6 l / 100 km
Spořeba v testu: 6,8 l / 100 km
Základní cena: 599 980 Kč (1.6 T-GDI GPF 4×2 6MT 150 k / 110 kW)
Cena testovaného modelu: 1 129 980 Kč