Test Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid: Malý velký vůz
Styl, praktičnost, pohon všech kol. Toyota Yaris Cross je mnohem víc než nafouknutý Yaris. Toyota v něm našla ideál „malého velkého“ auta, byť poněkud hlučný.
Malé crossovery, které vypadají svalnatě, ale přitom udělají největší parádu ve městě, jsou dnes v módě a pokouší se o ně řada automobilových značek. Toyota má v tomhle ohledu tradici delší než většina ostatních. Když jsem před 13 lety testoval Toyotu Urban Cruiser, konstatoval jsem, že je to takový malý městský Rambo. Je kompaktní, dobře se s ním parkuje, ale svým svalnatým vzhledem dává najevo, že není radno si s ním zahrávat. Umí se totiž naštvat a vyjet i mimo město do zasněžených serpentin.
Tehdy ale Urban Cruiser neuspěl. Prodaly se ho v podstatě jen nižší desítky tisíc kusů a jeho výroba skončila v roce 2012. Nyní přichází s podobným konceptem Yaris Cross a zdá se, že bude mít úspěch. Novinka vychází z modelu Yaris, který je velkým prodejním trhákem značky. Sázka na jeho popularitu je možná důvodem, proč výrobce nezvolil samostatné svébytné jméno modelu. Toyota ovšem zároveň nepodlehla lákadlu poskytnout vozu jen pár plastů navíc a vydávat ho za SUV. S Yarisem je novinka postavená na stejné podvozkové platformě Toyota GA-B pro kompaktní vozy. Sdílí s ní i designovou a konstrukční koncepci vozu s prostorným interiérem při zachování kompaktních vnějších rozměrů. Nechybí jí ostře řezané rysy a robustní vzhled.
Crossová verze přerůstá původní Yaris o 240 mm (4180 mm), naopak je o 210 mm kratší než C-HR. Světlá výška je o 30 mm větší. Cílí na zákazníky, kterým je sympatický Yaris, ale chtějí něco praktičtějšího, trochu většího, do čeho se lépe nasedá. Yaris Cross tohle všechno splňuje, když nabídne nejen vyšší posez za volantem, ale i větší zavazadlový prostor (konkrétně až 397 litrů proti 286). Velikostí kufru konkuruje Yaris Cross větší Toyotě C-HR, ta má být ale spíš zbožím pro zákazníky, kteří preferují design nad praktičností. Také může být vybavena pohonem všech kol, což ve třídě SUV-B umí nabídnout už pouze Dacia Duster, Suzuki S-Cross a Hyundai Kona.
Pozornému oku neujdou detaily, které prozradí, že Yaris Cross není úplně od začátku kompletně nově vyvinuté auto, ale přece jen vychází z klasického Yarisu. Znát je to hlavně v motorovém prostoru, kde je motor poněkud utopený, jak je auto nastavené do výšky.
Stejně tak palubní deska je v podstatě shodná s Yarisem s přístrojovou deskou kombinující analogové budíky s digitálním palubním počítačem. Vůz nepostrádá klasické ovládání klimatizace, což chválíme. Novinkou je multimediální systém Smart Connect s 9palcovou barevnou obrazovkou s řadou nových funkcí jako vzdáleným přístupem před mobilní aplikaci nebo na 4 roky předplacenou integrovanou SIM kartou, pomocí které auto z cloudu nahrává třeba aktuální data o dopravní situaci. Vytknul bych mu jednou podstatnou věc, a to absenci klasického kruhového ovladače hlasitosti – ta se zvyšuje nebo snižuje dvěma tlačítky vlevo od obrazovky, takže za jízdy nejde taková věc udělat popaměti, ale musíte uhnout očima ze silnice. Je ovšem možné ovládat zvuk i na volantu.
Dále je to balík asistenčních systému Toyota Safety Sens s rozpoznáváním vozidel, chodců i cyklistů nebo nejpokročilejší systém automatického parkování Toyota Teammate, který zvládá podélní i příčné zaparkování i vyparkování, přičemž řidič ovládá pouze řadicí páku a auto si umí zapamatovat i parkovací místo mimo bílé čáry třeba před rodinným domem, kam umí automaticky zaparkovat, ať k němu přijedete z jakéhokoli směru.
Čtěte také: První test Toyota Mirai: Prvních pár kilometrů s vodíkem
Kromě klasického benzinového tříválcového motoru 1.5 Dynamic Force o výkonu 92 kW sází Toyota logicky hlavně na hybridní pohon. Ten tvoří nový benzínový tříválec 1,5 litru s Atkinsonovým cyklem a malý elektromotor o celkovém výkonu 85 kW. Motor je živý, ochotně reaguje na plyn, byť zdaleka nepatří mezi nejdynamičtější SUV na trhu a Ford Puma nebo Škoda Kamiq ho ve zrychlení předčí. Hybrid bohužel nemá ani moc příjemný zvuk, zejména ve vyšších otáčkách, a to asi největší vadou na kráse vozu. Proti tomu však stojí jedna z největších předností, a tou je spotřeba, která se i v případě čtyřkolky pohybuje kolem pěti litrů na 100 km a patří suverénně mezi nejúspornější jednotky ve své třídě. Hodila by se ovšem větší než 36litrová nádrž.
Hybrid je vždy spojen s převodovkou e-CVT a pouze on může být spárován s pohonem všech kol AWD-i. Ten za normálních okolností posílá 100 procent výkonu na přední nápravu, může ale až 60 % poslat dozadu. Voličem na středovém tunelu je pak možné přepínat mezi režimu Normal, Snow a Trail, nechybí ani asistent pro kontrolované sjíždění svahů. Uživatel má ale s pohonem všech kol menší kufr, a to 320 litrů.
Naopak výhodou je víceprvková zadní náprava určená jen pro tuto verzi. Auto je s ní vyváženým univerzálem, který je přiměřeně komfortní na nerovnostech, v zatáčkách se nenaklání a neuskakuje a zvládne i lehčí terén, na kterém by si jiné módní crossovery vylámaly zuby.
Zájem o auto je zatím podle informací importéra obrovský, a tak si mohl dovolit zvolit hodně sebevědomé ceny. S cenou od 435 000 Kč patří Toyota Yaris Cross mezi ty malinko dražší SUV či crossover své třídy. Za hybrid dáte nejméně 525 000 Kč, za čtyřkolku 615 000 Kč, a to už jsou ceny větší než malé. Na druhou stranu, třeba takový Renault Captur rovněž s hybridním motorem, ale bez čtyřkolky, startuje dokonce na 638 000 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid
Délka/šířka/výška (mm): 4180/1765/1560
Rozvor (mm): 2560
Zavazadlový prostor (l): 320
Max. výkon: 85 kW
Max. točivý moment: neuvádí
Max. rychlost: 170 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 11,8 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,7-5,1 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,4 l /100 km
Cena od: 615 000 Kč