Test Dacia Duster 1.5 dCi 4×4: Dvojitý milionář

Dacia Duster

Drsně vyhlížející čtyřkolka navržená ale s ohledem na rodiny slaví dva miliony prodaných kusů. Dacia Duster drží i 12 letech od premiéry jedinečný poměr ceny a užitné hodnoty.

Dacia Duster se prodává v 60 zemích a podařilo se jí najít obří díru na trhu. Velká skupina lidí zkrátka chce auto, které je robustní, jednoduché, poradí si i s horší cestou a nestojí moc peněz. Za to klidně oželí nejmodernější elektronické asistenty a stačí jim jen ty základní moderní vymoženosti jako klimatizace, parkovací kamera nebo navigace.

U příležitosti vyrobení dvoumiliontého vozu vydala Dacia pár zajímavých statistických dat o zákaznících modelu Duster:

– Ve Spojeném království je vyšší podíl žen kupujících tento model ve srovnání s muži.

– Turecko má nejmladší skupinu kupujících modely Duster (v průměru 42 let), zároveň má převážná většina z nich rodiny (62 % žije s dětmi).

– Ve Francii, Německu, Spojeném království, Španělsku a Itálii zákazníci milují přírodu: 23 % miluje procházky a pěší turistiku, 12 % jízdu na kole a 9 % cestování.

– Ve stejných pěti zemích žije 44 % zákazníků na venkově, 30 % v malých městech, 10 % ve středních/velkých městech a 11 % v příměstských oblastech.

– Hlavními důvody, proč si lidé kupují vozy Duster, je jejich cena (56 %), design (20 %) nebo věrnost značce a modelu (16 %).

Poctivý pracant

Tím je vlastně řečeno vše, pro koho je auto určeno, a co si na něm zákazníci cení. Loni na podzim byla na trh uvedena nová generace, která zachovává všechny praktické výhody generace předchozí, jen přidala novou středovou konzolou s posuvnou loketní opěrkou, dva multimediální systémy s 8palcovou obrazovkou a automatickou dvouspojkovou převodovku EDC. Ta je určena jen pro modely s pohonem jedné nápravy, námi testovaná čtyřkolka je k dispozici pouze s manuálem.

V dnešní době je to možná trochu handicap, ale nedá se nic dělat. Manuál není špatný, sice k přesnosti drah jednotlivých stupňů bych drobné výhrady měl, stejně jako k tomu, že rostoucí výkon motoru po sešlápnutí plynového pedálu se trochu přenáší i do řadicí páky. Ale nejde o zásadní problém, jednotlivé stupně jsou dobře poskládané, jednička slouží zároveň jako náhrada klasické redukce. Na běžné silnici se tak snadno dá rozjet i na dvojku, případně ji bude řadit už uprostřed výjezdu z křižovatky.

auto, oranžové, Dacia Duster

Podobně spíš poctivým pracantem a služebníkem než gentlemanem s vybraným chováním je čtyřválcový diesel 1.5 dCi. S 84 kW není ani žádným sprinterem (zrychlení za 10,2 s). Ale má skvělou spotřebu kolem pěti litrů nafty na stovku ujetých kilometrů. Ani na dálnici nestoupá spotřeba nijak brutálně. Kromě dieselu jsou v nabídce i benzinové motory o výkonech 90, 130 a 150 koní a jedinečný 100koňový agregát spalující LPG. Ten díky velké nádrži na plyn i na benzin umožní dohromady dojezd až kolem 1000 kilometrů. Takovou vzdálenost budou mít někteří zákazníci problém ujet za půl roku.

O jízdních vlastnostech stále platí to, co dřív – čím horší cesta, tím lépe pro Duster. Na rovné dálnici se pohybuje plavněji než dřív. Hluk v kabině se snížil snad o polovinu proti minulé generaci, ale pořád to ticho jako v kostele není. Benzinové motory budou tišší než disel. Doménou auta jsou rozbité a polní cesty. Tam je auto jako doma. Posádku neruší rány od podvozku, ten se na nerovnostech přiměřeně zhoupne a díky světlé výšce 214 – 217 mm zavadíte, jen pokud se budete opravdu hodně snažit.

Auto jsme vyzkoušeli v zimě na vysoko položené zasněžené cestě a i přes obuté celoroční pneumatiky Goodyear Vector nemělo auto vybavené pohonem 4×4 nejmenší problém. Automatické připojování zadní nápravy funguje plynule a ve správnou chvíli, čtyřkolku je do určité rychlosti možné i trvale uzamknout. Se zimními nebo terénními pneumatikami leží limit auta samozřejmě určitě o něco výš, ale běžného uživatele, který s autem nevydává na expedice, nedostanou tyhle pneumatiky do úzkých.

auto, interiér, Dacia Duster

Interiérové novinky

Nový Duster se designově nijak dramaticky nezměnil, jen přijímá stylistické prvky představené poprvé na modelech Nové Sandero, Sandero Stepway a Logan. Jde především o přední světla, kde nová optika integruje světelný podpis ve tvaru Y. Změnila se i optika zadních světel. Celkově působí auto pořád poněkud levným dojmem, ale je to vlastně sympatické. Tvary jsou jednoduché a funkční, auto se nesnaží za každou cenu hned na první pohled šokovat. Naopak dává najevo, že funkčnost je zde na prvním místě.

V interiéru jsou samozřejmě úspory znát nejvíc. Použité plasty by mohly urazit někoho, kdo do Dusteru přesedne z nějakého vyfintěného crossoveru. Ale vše je funkční, nevrže a snadno se udržuje. Přesto i zde proběhla řada změn. Nové je například čalounění sedadel. Tkaniny a tvar nových opěrek hlavy poskytují lepší ergonomii a snadnou údržbu. Díky tomu, že jsou tenčí, poskytují lepší viditelnost vzad pro řidiče a vpřed pro cestující na zadních sedadlech.

Čtete také

SROVNÁVACÍ TEST: Opel Astra, Kia Ceed, Renault Megane – Peníze nejsou všechno

Srovnávací test: Opel Astra, Kia Ceed, Renault Megane. Klasické hatchbacky, které po mnoho let dostatečně spolehlivě sloužily potřebám firemních flotil,…

Zatímco řidič a spolujezdec na předních sedadlech si na prostor stěžovat nebudou, ti vzadu zjistí, že prostor pro kolena a nohy je o něco menší než v některých malých crossoverech. Čtyřkolky mají zavazadlový prostor o velikosti 467 litrů, dvoukolky 478 litrů, což je naopak na poměry srovnatelných aut hodně.

Velkou novinkou je vzhled vysoké středové konzoly vybavené širokou loketní opěrkou s posuvem přes 70 mm. Má uzavřený úložný prostor o objemu 1,1 litru a dvě USB nabíjecí zásuvky pro cestující sedící vzadu, dle úrovně vybavení. Kromě audia Dacia Plug & Music (rádio, MP3, USB a Bluetooth) jsou k dispozici dva nové intuitivní multimediální systémy: Media Display a Media Nav. V palubní desce je pak integrována nová 8palcová  dotyková obrazovka.

Rozhraní Media Display a Media Nav zahrnuje záložku „Vozidlo“, která umožňuje přístup k informacím o ekonomice jízdy au verze s pohonem všech kol nabídne 4×4 Monitor (výškoměr, ukazatel bočního náklonu, kompas atd.).

Závěr

Před necelými dvěma lety, kdy jsme naposledy testovali předchozí generaci, začínal standardní ceník na částce 269 900 Kč, v době uzávěrky byla na skladové vozy dokonce sleva dalších 50 000 Kč, takže jste si rumunské SUV s technikou Renaultu mohli pořídit už za necelých 220 tisíc, verze 4×4 pa stála od 439 900 Kč.

Tak tahle doba je už nejspíš definitivně pryč. Dnešní ceník startuje na částce 346 900 Kč za verzi TCe 90. Nejlevnější čtyřkolka s testovaným dieselem pak vyjde nejméně na 481 900 Kč. Pořád jde ale o jedno z nejlevnějších aut na trhu. A co víc – v porovnání s konkurenty by toho za uvedené ceny mohl nabídnout mnohem méně a nikdo by se nemohl divit. Duster není levný tak, že by vás urážel, naopak jeho zákazníci se můžou pyšnit tím, že za svoje peníze toho dostávají víc než jiní.

Martin Šidlák

Technické údaje: Dacia Duster 1.5 dCi 4×4

Délka/šířka/výška: 4341 / 1804 / 1693 mm
Rozvor: 2673 mm
Zavazadlový prostor: 467 l
Max. výkon:  84 kW / 3750 ot.
Max. točivý moment: 260 Nm / 1750-2750 ot.
Max. rychlost: 175 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 10,2 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,3 l / 100 km
Spořeba v testu: 5,5 l / 100 km
Základní cena: 346 900 Kč (TCe 90)
Cena testovaného modelu: 512 900 Kč