Na český trh se dostávají auta po loňských záplavách v Německu

auto, voda, trabant, Pixaby

Na českém trhu se v posledních týdnech začaly prodávat ojeté vozy z Německa, které byly zaplavené v letních měsících loňského roku. Kupující ojetých aut jsou tak nyní vystaveni většímu riziku, že si nevědomky pořídí vůz, který byl v nedávné minulosti zatopený.

Vyplývá to z tiskové zprávy společnosti Cebia. Většina dovozců po zjištění, že se jedná o zaplavené auto, sice od záměru dovézt vůz do České republiky ustoupí, ovšem je stále velká část prodejců, kterým je mnohem bližší vysoký finanční profit než spokojenost zákazníka. Výkupem takového auta, jeho opravou a následným prodejem kupujícímu, který o jeho skutečné historii nemá tušení, si mohou nepoctiví prodejci přijít na desítky tisíc korun. Riziko zakoupení takové vozu zvyšuje také skutečnost, že ne vždy musí jít přímo o podvod. Někteří prodejci mohou vykoupit již opravené vozidlo bez znalosti jeho minulosti a nabízet ho zákazníkům bez informace, že bylo zatopené.

„V posledních týdnech jsme zaznamenali v našem prověřovacím systému AUTOTRACER auta po pojistné události, které byly pojišťovnou vyhodnoceny jako totální ekonomická škoda na základě poškození letními záplavami a později byla tato zaplavená vozidla inzerována již opravená na českých inzertních portálech,“ informuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už více než 30 let pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám na trhu prodávaných ojetých aut.

MAN
Čtete také

Milník v nabíjení elektrických nákladních vozidel: Veřejné nabíjení s výkonem nad 1000 kW

Společnost MAN Truck & Bus spolu s Technickou univerzitou v Mnichově a dalšími partnery představila výsledky výzkumného projektu NEFTON, který podporuje koncepty nabíjecí infrastruktury.

Záludností zaplavených aut je, že problémy s elektronikou nebo motorem mohou přijít i za několik měsíců po vyčištění a vysušení auta. „Novější automobily jsou mnohem náchylnější na důsledky záplav než vozy technologicky zastaralejší. Vedle jejich bohaté elektronické výbavy to souvisí s materiálovými úsporami v rámci snižování výrobních nákladů. Nejnáchylnějšími agregáty tak již dnes nejsou motory, manuální převodovky ani podvozkové součásti, ale především elektroinstalace a emisní systémy. Kontrolu je tedy potřeba zaměřit zejména na kabelové svazky a jejich spoje (konektory), zejména v těžko dostupných průchodech a kanálech uvnitř karoserie. Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí pod vozidlem anebo do nádrží na palivo, AdBlue a jiné provozní náplně dostane kalná voda, není snadné a někdy vůbec možné, tato místa vyčistit natolik, aby vozidlové systémy nadále spolehlivě fungovaly. Majitele pak mnohdy čeká komplikovaný proces zprovoznění vozidla za cenu dlouho se vlekoucího hledání příčiny závady, následované výměnou dílů v ceně blížící se nákladům na pořízení takového „auta za všechny peníze“. Proto je opravdu potřeba býti ve střehu a takovýmto nabídkám se buď vyhnout anebo si nechat vozidlo před koupí prověřit od nezávislého odborníka,“ popisuje možné technické problémy zaplavených aut Jan Karnolt, technik a odborník na vozidla Ford z Beecamsolutions.cz – společnosti, která se zabývá poradenstvím pro autoservisy a prověřováním technického stavu ojetých vozidel značky Ford.

Jak poznat zaplavené auto?

Následky zaplavení auta se poměrně špatně odstraňují.

U vozidla si všímejte následujících vlastností:

  • Zatuchlý zápach v interiéru
  • Stopy po blátu a usazeninách pod čalouněním nebo koberci
  • Zoxidované nebo rezivějící uchycení sedaček
  • Nepravidelný chod motoru
  • Nefunkční elektrické nebo elektronické části vozidla

Zdroj: Cebia, foto: Pixabay