Citroën Jumpy na vodík prošel náročným testem u firmy Suez

dodávka, vodík, Citroen, Jumpy

Po měsíci intenzivního používání Citroënu ë-Jumpy Hydrogen v reálném provozu zveřejnila společnost Suez své první praktické zkušenosti s provozováním užitkového vozu s pohonem na vodík.

Společnost Suez Carcassonne používala Citroën ë-Jumpy Hydrogen s pohonem na vodík v průběhu ledna 2022. V Carcassonnu používají vůz ë-Jumpy Hydrogen výhradně vedoucí směn při své každodenní činnosti. Mají širokou škálu úkolů, včetně návštěv na staveništích, doplňování velkého i menšího vybavení a nouzových oprav v případě úniku vody. Z toho vyplývá naléhavá potřeba mít k dispozici vozidlo s dostatečným dojezdem 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, aniž by bylo nutné během dne doplňovat palivo. Denně jezdí spíše na časté a krátké vzdálenosti (cca 100 km) po městě a okolí, přičemž vůz musí být rychle k dispozici. Zpravidla je naložen na více než polovinu svého objemu, přičemž hmotnost nákladu často přesahuje 200 kg.

Vodíková technologie je prezentována jako doplněk k tradiční nabídce elektrického pohonu přinášející další typy využití. Díky dlouhému dojezdu 400 km a rychlému doplňování paliva, které zajišťuje trvalou provozuschopnost vozidel, totiž umožňuje velkou všestrannost. Naplnění nádrží u místní stanice s tlakem 350 barů trvá pouhé tři minuty pro polovinu nádrže (nebo tři minuty pro plnou nádrž u stanice s tlakem 700 barů). Baterie o kapacitě 10,5 kWh, která slouží jako rezerva na 50 km, když jsou vodíkové nádrže prázdné, se jednoduše třikrát až pětkrát týdně dobíjí v noci přes standardní 220 V zásuvku.

ojeté auto, Unsplash, Photo by Obi - @pixel8propix on Unsplash
Čtete také

Ojetina z Německa už není tou nejlepší volbou. Lépe pořídíte ve Švédsku nebo Rumunsku

Ojetina z Německa = dobrá ojetina. Tak to už prý podle společnosti Carvago neplatí. Za dva roky působení na trhu společnost prověřila více než třicet tisíc aut z Německa a radí, kterým regionům se vyhnout.

Suez přišel po měsíci užívání s následujícími postřehy a hodnocením: Vozidlo poskytuje díky hybridní elektro-vodíkové technologii velký fyzický i psychický komfort. Uživatel může s klidem provádět veškerou potřebnou činnost, aniž by se musel zabývat dojezdem a schopností naložit náklad.

Vůz ë-Jumpy Hydrogen, který nabízí jedinečný požitek z jízdy typický pro elektrický pohon, je pro člověka, který nikdy neřídil elektromobil, velmi příjemným objevem: „Na plynulou a tichou jízdu vozu ë-Jumpy Hydrogen (žádný hluk motoru ani vnější hluk) si velmi rychle zvyknete, ovládání je ve všech situacích velmi snadné a příjemné.“

Celkový dojezd 400 km nabízí velkou všestrannost. Uživatel může podnikat mnoho krátkých cest bez starostí o dobíjení, což splňuje očekávání 44 % zákazníků segmentu kompaktních dodávek, kteří uvádějí, že občas ujedou více než 300 km. Vodíková technologie představuje nové řešení v oblasti profesionální mobility, které doplňuje vývoj čistě elektrických verzí. Vodíková technologie je méně citlivá z hlediska přepravy těžkých nákladů, rychlosti jízdy a klimatických podmínek, jako jsou teploty pod bodem mrazu, které snižují dojezd. Jeho exotermický systém navíc vytváří teplo, které zlepšuje tepelný komfort. Dojezd je méně citlivý na výkyvy, což umožňuje lepší plánování činnosti.

Ë-Jumpy Hydrogen může být díky ultrarychlému doplňování paliva neustále v provozu, protože řidiči nemusí nutně do svých denních jízd zahrnout jednu nebo více přestávek na nabíjení, a protože se nádrž naplní za pouhé 3 minuty, mají vůz k dispozici 24 hodin denně. „Pokud jde o pohon, ë-Jumpy Hydrogen nabízí dobrý dojezd a s dobíjením baterie a doplňováním vodíkových nádrží není žádný problém.“

Nosnost zůstala zachována. Užitný objem vozu ë-Jumpy Hydrogen je stejný jako u verze se spalovacím motorem: 5,3 m3 u verze M a 6,1 m3 u verze XL. Jeho užitečné zatížení a maximální hmotnost přívěsu může u obou verzí dosáhnout jedné tuny. Užitečná šířka mezi podběhy kol 125 cm je dostatečná pro nakládání europalet. „Ë-Jumpy Hydrogen má stejně velký užitný prostor jako jeho verze se spalovacím motorem, což je pro nás zásadní, protože pravidelně využíváme více než polovinu objemu vozidla. Kromě toho nám také usnadňuje skladování a manipulaci s přepravovaným zařízením.“

Zdroj: Citroën