Auta jsou stále složitější, menší servisy se budou potýkat s existenčními problémy

servis auta

Moderní automobily opouštějící výrobní linky jsou vybaveny stále složitějšími a sofistikovanějšími technologiemi. Jedná se o přirozený vývoj, který je však nepříjemností zejména pro řadu drobných autoservisů. Ty na opravy a údržbu novějších vozů často nemají potřebné technologie ani odbornost. Řada z nich by se tak v souvislosti s obměnou vozového parku mohla brzy potýkat s existenčními problémy.

Jen těžko lze pohledem technologické vybavenosti srovnávat starší vozy z přelomu tisíciletí s těmi, co dnes produkují moderní automobilky. S trochou nadsázky se proto říká, že současná auta jsou počítače na kolečkách. „Software už dávno není pouze okrajovou součástí automobilového průmyslu. Jeho podíl na celkové ceně vozidla neustále roste. Technické vymoženosti, ať už určené pro vyšší komfort nebo pro požadovanou bezpečnost, se v daleko širší míře dostávají i do základních výbav levnějších modelů a poptávka ze strany zákazníků je vysoká. Také čeští dodavatelé tyto nové trendy vnímají,“ komentuje Vojtěch Severýn, manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu.

Technologické inovace využívané v moderních vozech však činí práci automechaniků stále složitější. Zkušenosti řady drobných opravářů, zvyklých zejména na servisování starších vozů, tak v konfrontaci s novými modely již mnohdy neobstojí. „Vše je o odbornosti a schopnosti mechaniků, a především o vybavení servisů. Kdo tyto trendy nezachytí, během pár let bohužel dost možná skončí. Ale to platí pro všechny obory,“ uvádí Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car.

Na dynamicky se rozvíjející odvětví, jakož i na zvyšující se nároky na odbornost autoservisů, reaguje společnost LKQ CZ, která je lídrem na tuzemském trhu v prodeji náhradních dílů a autopříslušenství na osobní, lehké užitkové a nákladní vozy.

Test SsangYong Torres.
Čtete také

Test SsangYong Torres: Velikostí Kodiaq, cenou Karoq

Test SsangYong Torres. Výrazný design, prostorný interiér a co hlavně – velikostí Kodiaq, cenou o segment menší Karoq.

„Pokud si chce autoservis udržet krok s dobou, je potřeba právě teď investovat do vzdělávání personálu, a navíc se nebát vyzkoušet i online kurzy. Servis tak získá na kvalitě a profesionalitě, která se ve výsledku odrazí v mnohem větší spokojenosti zákazníků. Proto v rámci naší vzdělávací platformy LKQ Academy nabízíme více než 140 prezenčních školení a workshopů a také 125 online školení. To vše připravujeme s profesionálními lektory z řad LKQ i s externími partnery v rámci LKQ Europe,“ vysvětluje Jaroslav Pospíšil, ředitel divize Technical Sales – LKQ CEE.

Více elektromobilů – méně práce pro servisy

V roce 2020 bylo v Evropské unii (EU) registrováno přes půl milionu nových osobních bateriových vozidel (BEV) a obdobný počet takzvaných plug-in hybridů (PHEV). Přibližně každý desátý nově registrovaný osobní automobil v unii tak disponoval externím dobíjením. V České republice, na rozdíl od severských zemí či Německa, tento trend není prozatím tak zřetelný. S přihlédnutím k zelené politice sedmadvacítky je však očividné, kudy se bude v příštích letech automobilový průmysl ubírat.

„Zvyšující se počty zejména čistých elektromobilů pochopitelně ovlivní i sféru autorizovaných i nezávislých autoservisů. Dříve těch prvně jmenovaných. V důsledku toho lze očekávat postupný úbytek údržby a oprav spojených s klasickými spalovacími motory. Samozřejmě velmi pozvolný. Automobily s těmito motory se určitě budou masově používat ještě spoustu let. Jinak elektromobily jsou obecně o něco méně náročné na servis, a tak až budou tvořit nezanedbatelnou část vozového parku,  zřejmě  dojde kromě jiného také k úbytku potřeby automechaniků. Řádově o patnáct až 30 procent.  To závisí na vývoji konstrukce elektromobilů. Nebude to však v dohledné době, ale v časovém horizontu po roce 2030,“ popisuje Josef Lhoták, prezident Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky (SAČR).

Pozor na špatný servis

Požadavky dnešních zákazníků na služby, které by jim mělo jejich nové auto nabídnout, neustále stoupají. Dražší prvky příplatkové výbavy, dříve běžné převážně u luxusnějších modelů, se tak dostávají do masovější výroby. „Do budoucna je jisté, že s nástupem prvků autonomního řízení, požadavků na vyšší bezpečnost silničního provozu, s důrazem na konektivitu, zábavu ve vozidle a dalších trendů, budou nové technologie čím dál tím víc pronikat do běžné výbavy,“ nastiňuje Severýn. Nároky na práci běžných automechaniků se tak budou v nejbližších letech výrazně měnit.

Zdroj: Quci Stop Car + LKQ CEE