Povinné ručení zdražuje, nejvíc zaplatí řidiči v Praze

auta, leasing, zdražování aut

Povinné ručení po dvou měsících mírného poklesu opět zdražilo. Jak ukázaly výsledky prosincového Broker Consulting POVIndexu, jeho hodnota ke konci roku 2021 vzrostla o 46 korun na 6463 korun.

V porovnání s předchozími lety se tato hodnota drží stále velmi nízko. V prosinci loňského roku byla vyšší o 239 korun, v roce 2019 dokonce o 1 204 korun. Vzhledem k výraznému celkovému zdražování zboží a služeb se podle odborníků nezdá příliš pravděpodobné, že by současný trend nízkých cen pojištění měl trvat delší dobu.  

„Prosincová hodnota POVIndexu je o bezmála 300 korun nižší než průměrná hodnota za celou dobu jeho sledování, což je 6 755 korun. V roce 2022 dochází ke zdražování na všech úrovních, a tak lze předpokládat, že půjdou nahoru i ceny povinného ručení. Průměrná hodnota POVIndexu za celý rok 2021 je o 150 Kč nižší než v roce 2020, což potvrzuje, že prostor ke zdražení tu určitě je,“ doplňuje k výsledkům Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění společnosti Broker Consulting.

Toyota, 30 let, 1993
Čtete také

Deset lidí na importu a objednávky faxem. Toyota vstoupila na český trh před 30 lety

Toyota oslavila v roce 2023 30 let působení na českém trhu.

Broker Consulting POVIndex průměruje cenu za celou republiku, v jednotlivých regionech se pak průměrná výše liší. Řidiči v Praze zaplatili v prosinci za povinné ručení s roční platností průměrně 7 188 korun, což je o 107 korun více než před měsícem. Ve městech podobné velikosti jako Benešov pak roční pojistné v prosinci činilo 5 738 korun, přitom v listopadu bylo o 38 korun levnější.       

POVIndex byl poprvé spuštěn v srpnu roku 2019. Od svého počátku sleduje vývoj nákladů na povinné ručení pro řidiče bez historie, ať už se jedná o nového řidiče, nebo o řidiče, který donedávna užíval služební vozidlo. Broker Consulting POVIndex je počítán odlišnou metodikou, než jako používá ČKP. Pro vizualizaci je zvolena značka vozu Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW. POVIndex zastupuje běžné vozidlo podobné kubatury a výkonu ve vyšších hodnotách plnění, kdy první hodnota udává limit pojistného plnění pro případ škody na zdraví a druhá částka limit pro škody na majetku a ušlém zisku. Index je složen z těchto limitů povinného ručení: 36 % 100mil/100mil, 55 % 150mil/150mil a 9 % 200mil/200mil. V dlouhodobém horizontu lze díky POVIndexu sledovat, zda pojišťovny základní sazby u typického vozu spíše zdražují, nebo zlevňují.

„Nejlevnějším“ měsícem roku 2021 byl z pohledu povinného ručení duben, kdy hodnota POVIndexu klesla až na 6 329 korun. Naopak nejvyšší hodnota byla zaznamenána v únoru, a sice 6 682 korun. Průměrná hodnota indexu za celý rok 2021 se pohybuje na hladině 6 485 korun.

Při porovnání hodnot v jednotlivých měsících dle lokalit vyšlo pražské řidiče povinné ručení nejdráže v únoru, a to na 7 392 korun. Nejlevnější byl v Praze zmíněný duben, kdy povinné ručení vyšlo o 383 korun méně. Průměrná výše povinného ručení u námi sledovaného vozu byla v Praze za celý loňský rok na úrovni 7 171 korun. V případě menšího města byla situace podobná. Nejvíce, 5 992 korun, zaplatili řidiči v lednu. Duben se i v tomto případě stává „nejlevnějším“ měsícem, kdy povinné ručení vyšlo řidiče na 5 649 korun. Průměr za celý rok pak činí v případě malého města 5 791 korun, což je o 1 308 korun méně, než vykazuje hlavní město.

Při pohledu na data pojišťoven byly velké rozdíly i mezi nejnižším a nejvyšším pojistným. Nejdražší povinné ručení pochopitelně zaplatili řidiči v Praze, a to až 11 186 korun (jedná se o konkrétní pojišťovnu, vůz, POV a řidiče bez bonusu a malusu). Nejlevnější povinné ručení bylo naopak více než poloviční, tj. 5 258 korun. V případě řidiče na menším městě bylo nejdražší pojistné 7 415 korun, zatímco to nejlevnější činilo 4 453 korun. 

Zdroj: Broker Consulting