Test Volkswagen Multivan T7: Žádná dodávka a víc než Sharan

volkswagen multivan

Sedm bylo statečných, sedm je smrtelných hříchů, naopak každý by chtěl být aspoň chvíli v sedmém nebi. Sedmička je zkrátka důležité číslo. A sedm je teď i generací Volkswagenu Multivan.

Je až s podivem, že zrovna koncern Volkswagen se svou zahleděností do elektromobility a vývoje stále nových SUV uvolnil miliardy eur na úplně novou generaci modelu Multivan, která jde dost proti dnešnímu proudu. Chce se úplně odstřihnout od svého užitkového prapůvodu a vnést renesanci do jinak v Evropě už téměř mrtvého segmentu MPV. Ikona se zkrátka nepohřbívá.

Nový velkoprostorový vůz se znakem VW má být velkým vývojovým skokem v tradici, která trvá už po sedm generací. První velká změna je už v tom, že zatímco dřív bylo na stejném technickém základě postaveno několik variant, teď budou po nějakou dobu vedle sebe existovat technicky odlišné vozy tři. Všechny užitkové verze, Caravelle, California, Grand California i dieselová čtyřkolka Multivan se zatím dál budou prodávat v provedení 6.1. Z druhé strany se naopak blíží plně elektrická verze, která nese název ID.BUZZ. Mezi tím si chce najít místo na slunci sedmá generace Multivanu, který v tuto chvíli nabídne benzinový, dieselový a plug-in hybridní pohon.

A právě za volantem Multivanu T7 jsme strávili prvních pár kilometrů. Multivan chce nejen navázat na úspěch mezi „nomády“, tedy cestovateli na dlouhých tratích, kteří se chtějí v autě v případě potřeby vyspat nebo naložit kola, děti, zkrátka co je potřeba. Chce také oslovit bývalé zákazníky velkých MPV typu VW Sharan. Možná právě kvůli tomu se výrobce při zveřejnění prvních informací a fotografií setkal s kritikou, že nová generace bude malá a ne tak univerzálně využitelná jako stávající T6.1.

dálnice D4
Čtete také

V Česku se otevřela první „soukromá“ dálnice. D4 zkrátí cestu o desítky minut, je ale celá pod kamerami

Slavnostním přestřižením pásky byl v úterý 17. prosince otevřen další úsek dálnice D4.

Realita je ale naštěstí jiná. Multivan T7 je bez vnějších zpětných zrcátek 1941 mm široký (+37 mm v porovnání s modelem 6.1), 4973 mm dlouhý (+69 mm) a 1907 mm vysoký (-43 mm, takže nemá problém s parkováním v podzemních garážích). Rozvor náprav se zvětšil na 3124 mm (+124 mm). Multivan je znovu nabízen i v prodloužené verzi. Ta má při shodném rozvoru náprav vnější délku 5173 mm, a je tak naopak o 131 mm kompaktnější než předchůdce.

Designově sice jde na první pohled poznat, že jde o Multivan, ale i u takové krabice, jakou tento typ vozu představuje, se povedlo pozměnit tvary poměrně výrazně. Příď je oblejší, aerodynamičtější, záď naopak z bočního profilu ostře seříznutá, slibující velký vnitřní prostor. Sliby nejsou v tomto případě chyby. Delší Multivan odveze až 4053 litrů nákladu nebo až sedm cestujících.

auto, červené, volkswagen, multivan

A právě v jejich přepravě nastala jedna velká praktická změna. Mizí totiž velká a těžká lavice ve třetí řadě, všechna sedadla jsou nyní samostatná. Jsou navíc až o 25 % lehčí, takže váží podle výbavy a umístění 23 až 29 kilogramů. Navíc se dá každé vyjmout zcela samostatně bez nutnosti představovat celý interiér – dříve totiž šla sedadla vyndat jen v jedné poloze v kolejnicích. Další variabilita zůstala na stejně vysoké úrovni – mezi předními sedadly se dá pohodlně projít dozadu, aniž by člověk musel vystupovat z auta, druhá a třetí řada sedadel se dá natočit proti sobě a ve výbavě nechybí ani rozkládací stolek.

Nový Multivan má zatím čtyři varianty pohonu, výhradně s pohonem předních kol. Dva přeplňované zážehové čtyřválce 1.5 TSI o výkonu 100 kW/136 k, resp. 2.0 TSI 150 kW/204 k a diesel 2.0 TDI 110 kW doplňuje poprvé plug-in hybridní eHybrid o výkonu 160 kW/218 k. Ke každému motoru patří vždy jen automatická 7stupňová převodovka DSG.

Krátce jsme vyzkoušeli obě silnější verze, které slibují, že budou mít dostatek síly i pro jízdu s plně zatíženým autem. Plug-in hybrid je o něco svižnější v rozjezdech, jinak je dynamika velmi podobná. Problémem nebudou ani dálniční rychlosti a auto nám přišlo díky aerodynamickým úpravám o poznání tišší než dřív.

auto, interiér, Volkswagen Multivan

Spotřebu nemá smysl po prvních pár kilometrech hodnotit, to uděláme někdy v budoucnu v rámci standardního velkého testu. Takže snad jen poznámka k plug-in hybridnímu pohonu. Ten je v tuto chvíli nejvýkonnějším agregátem v nabídce a nejspíš to tak zůstane i do budoucna. Přináší výhodu možných elektrických značek a cílí tím pádem hlavně na současné zákazníky Sharanu a podobných velkých MPV.

S „elektrickými“ značkami lze totiž parkovat v pražských modrých zónách (zatím) a přepravovat třeba vícečlennou rodinu na kratších vzdálenostech. Bezemisně má auto ujet 46-50 kilometrů. Nabíjení přitom trvá z normální zásuvky 5 hodin, s domácím wallboxem nebo na nabíjecím stojanu s napětím 360 V a kabelem pro výkon 3,6 kW se doba nabíjení zkrátí na tři hodiny a 40 minut. Mně osobně ten poměr jet půl až třičtvrtě hodiny na elektřinu a pak ji 3 a třičtvrtě hodiny dobíjet smysl nedává, ale velká část dosavadních objednávek na českém trhu je údajně právě na plug-in hybrid, takže se tento krok automobilky ukazuje jako správný.

Přechod z „dodávkové“ platformy na podvozek MQB pro většinu osobních aut koncernu VW přinesl další zlepšení jízdních vlastností. Už předchozí Multivan byl velmi komfortní, sedmá generace ale jezdí zase o něco víc jako běžné osobní auto. Podvozek je tichý, nevydává žádné rány a subjektivně lépe tlumí nerovnosti. I v zatáčkách se vůz nechová jako dodávka, ale spíš jako velké SUV. Náklony jsou minimální a ochota zatáčet velká.

Nová platforma také umožnila výrazní rozšíření nabídky elektronických asistenčních systémů. Nový Multivan může mít v závislosti na výbavě více než 20 asistenčních systémů. Sériová výbava všech verzí zahrnuje systém pro sledování okolí „Front Assist“ včetně rozpoznávání chodců a cyklistů, asistenta pro vyhýbací manévry, nového asistenta pro odbočování vlevo, rozpoznávání dopravních značek, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“ a tempomat. Navíc se dá přiobjednat Travel Assist pro částečně automatizovanou jízdu, parkovací asistent, asistent pro jízdu s přívěsem apod.

Multivan nikdy nebyl levné auto, a proto byl v Česku vždy velmi populární jako ojetina. I dnešní cenovka začíná na částce 1 202 103 Kč za motorizaci 1.5 TSI. To není samozřejmě málo. Importér ale udělal zajímavé srovnání a oprášil ceny verze T4 z roku 2001. Tehdy byl nabízen jako nejsilnější motorizace diesel s výkonem 111 kW za cenu 1 191 247 Kč. Nový Multivan v naftové verzi s obdobným výkonem 110 kW, který je vybavenější, komfortnější i bezpečnější je o pouhých 100 000 dražší. Při započítání průměrné mzdy před 20 lety mu vyšlo, že dnes nabízí lepší auto o 60% levněji.

Martin Šidlák