Stellantis chce prodávat osobní dodávky jen elektrické, Česko ale jedná o výjimce

auto, dodávka, osobní, citroen, berlingo

Internet zaplavila informace, že koncern Stellantis oficiálně oznámil konec výroby rodinných verzí malých dodávek se spalovacím motorem. Do budoucna mají být už jen elektrické. Jak ale naše redakce jako jedna z mála zjistila, není to tak docela pravda. Česká republika totiž ještě jedná o výjimce.

Citroën, Peugeot a Opel, které patří do koncernu Stellantis, momentálně v Evropě včetně České republiky od ledna 2022 přijímají objednávky už jen na elektrické verze osobních dodávek a MPV. Konkrétně jde o modely Citroën Berlingo, Opel Combo Life, Peugeot Rifter, Citroën Jumpy, Citroën SpaceTourer, Opel Vivaro Combi/Zafira Life a Peugeot Expert/Traveller. Do koncernu Stellantis patří i Fiat, který zatím tuto změnu neoznámil, protože nemá ještě celou paletu vozů technicky společnou s ostatními značkami. I u Fiatu se ale dá s podobným krokem do budoucna počítat.

auto, CNG, Škoda, Octavia
Čtete také

Nové vozy se už sice neprodávají, na provoz je ale CNG o 8 korun levnější proti litru benzínu

Popularitou aut na CNG zamával rekordní růst cen v době počátku války na Ukrajině, stejně jako ukončení tovární výroby aut na tento pohon. Když auto na plyn, tak v popularitě jasně vede LPG. Ale na českých silnicích jezdí stále ještě kolem 30 000 aut na CNG a jejich řidiči aktuálně jezdí o 8 Kč levněji v přepočtu na jeden litr benzínu.

Rozhodnutí se týká jen Evropy. Na jiných trzích budou varianty se spalovacím motorem dodávány i nadále. Užitkové verze o tento pohon nepřijdou ani na starém kontinentě. Zatím. Výjimku dostal Citroën Grand C4 SpaceTourer, který pro tuto chvíli ještě o spalovací motor nepřichází. 

Rozhodnutí centrály ale nese řada importérů včetně toho českého těžce. Dosavadní verze se totiž neprodávaly vůbec špatně. Například u Citroënu bylo Berlingo dlouhodobě tahounem prodejů značky. Jak redakci IDNES.CZ potvrdili tiskoví mluvčí Opelu, Peugeotu i Citroënu, intenzivně se jedná o tom, aby Česká republika dostala výjimku a bylo možné nadále verze se spalovacím motorem objednat, a jak velká by tato výrobní kvóta byla. Výsledky zatím nejsou známé.

Pro zákazníky, kteří by tento typ auta chtěli hned, existuje také možnost se podívat do nabídky vozidel homologovaných pro kategorii N1. To je příklad třeba Opelu Combo Life, jehož varianta N1 je plnohodnotnou náhradou – je pětimístná a plně prosklená. Stejným příkladem je Citroën Berlingo Profi.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES