Test Audi RS Q3 Sportback: Baby Urus?

auto, černé, audi

Naprosto skvělý motor a velmi povedené SUV, jejichž kombinaci bych si ale nejspíš nekoupil. Jakkoli je jízda s ním velmi návyková. Co dalšího ukázal test Audi RS Q3?

V roce 2019, kdy se ještě o elektromobilitě nemluvilo tak moc jako dnes, oslavilo Audi 25 let sportovní řady RS velkou ofenzivou nových modelů. S RS 6 Avant a RS 7 Sportback byly uvedeny i RS varianty pro Q3 a Q3 Sportback. Jejich 294 kW nebo-li rovných 400 koní spolu s povedeným designem dělá zejména z druhé karosářské varianty „baby“ Lamborghini Urus.

Zatímco Q3 je jen jedním z desítek SUV koncernu Volkwagen a zároveň jedním z řady SUV samotné značky Audi, které si jsou designově velmi podobné, a tudíž vzhledově ne zrovna jedinečné, RS Q3 přece jen umí zaujmout. Kromě rozšířených podběhů kol, ostře řezaných světel a RS nárazníku s velkými bočními otvory pro přívod vzduchu to dělá hlavně maska chladiče bez barevně odlišeného rámečku. Vše je provedeno v černé barvě, a to včetně čtyř kruhů Audi. Detail, který na mě ale ve výsledku působil velmi impozantně. Vůbec není potřeba si připlácet 15 900 Kč za jedovatě zelenou barvu karoserie Kyalami. No, ono připlácet… černá metalíza vlastně stojí 24 700 Kč…

Malé SUV s pozvolna se svažující střechou ve stylu kupé je už z principu nepraktické, ale když ho zákazníci chtějí, automobilky by byly hloupé, kdyby jim ho nenabízely. Vnitřní prostor je logicky poněkud stísněný, ale čtyři lidi (ti vzadu nebudou dřít hlavou obložení stropu) a 307 litrů zavazadel se dovnitř vejde. Průměrné SUV s délkou 4,5 metru je většinou prostornější. Ale sportovní SUV coupé samozřejmě není stěhovák, že.

dobíjecí stanice, ČEZ, nabíjení,
Čtete také

O nákupu elektromobilu uvažuje jen 17 % Čechů

Oproti evropskému průměru Češi méně často uvažují o pořízení elektromobilu nebo elektrokola, kupují nejvíce ojetin a používají nejvíce automobilů se spalovacím motorem.

Interiér je odpovídající tomu, že sedíte v prémiovém voze se sportovním naturelem, byť se tady připlácí za hodně věcí, například za sportovní sedadla nebo věnec volantu v černé Alcantaře s kontrastním prošitím v červené barvě.

Všechny ale bude zajímat hlavně motor. Jde o benzinový pětiválec s nejvyšším výkonem 294 kW (400 k) a maximálním točivým momentem 480 Nm až spojený s pohonem všech kol quattro. Auto tak zvládne sprint z klidu na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h, na přání může být zvýšena na 280 km/h.

Motor 2.5 TFSI má extrémně kompaktní konstrukci s délkou méně než 50 centimetrů a je o 26 kilogramů lehčí než předchůdce. Blok válců se nyní vyrábí z hliníkové slitiny. Auto má tak hmotnost 1700 kilogramů, což je lepší hodnota než třeba Porsche Macan Turbo i BMW X4 M40i.

S autem se samozřejmě dá jezdit v klidu a míru, ale který majitel to dokáže? Pětiválec exploduje pokaždé, když šlápnete na plyn. Dá se vytáčet až do 7000 otáček a vystřelí vpřed, ať už se rozjíždíte z místa nebo máte na tachometru stovku. Motor má rovněž parádní zvuk. Není na něm nic umělého, udělaného na efekt, jako to u podobných aut část bývá. Naopak jadrný zvuk se každému fanouškovi spalovacích motorů dobře poslouchá a snad nikdy neomrzí. Přispívá k němu specifické pořadí zážehu válců, a to v pořadí 1-2-4-5-3. Jezdit ale budete za více než 10 litrů, takže 60litrová nádrž vyschne relativně rychle.

Čtěte také: Volkswagen Passat pomalu končí, v Česku je posledních pár kusů

Sériově dodávaný sportovní podvozek RS snižuje světlou výšku o 10 milimetrů v porovnání s modely Audi Q3 a Q3 Sportback. Zadní čtyřprvkové zavěšení a celkové naladění podvozku dělá auto překvapivě pohodlným i na 21palcových kolech. Za nimi pracuje skvělá, nově vyvinutá brzdová soustava RS s ocelovými odvrtávanými brzdovými kotouči s vnitřním chlazením o průměru 375 milimetrů (vpředu), resp. 310 milimetrů (vzadu, neodvrtávané). Šestipístkové třmeny jsou sériově lakovány černou barvou, na přání červenou. Na přání je možné vůz vybavit zcela nově vyvinutou brzdovou soustavou RS s keramickými kotouči. To je ale potřeba spíš jen pro pravidelné jízdy na závodním okruhu.

Snad každou jednotlivost, kterou si vyberete, má Audi RS Q3 Sportback dokonale vymyšlenou a propracovanou. Je to takové Lamborghini Urus v malém. Vypadá skvěle, jezdí skvěle, řve skvěle. Jízda s ním je doslova návyková. Má to však jedno velké ALE. Strašně těžko se mi hledá zákazník, který by si ho měl koupit. Na rozdíl od aut typu Audi RS 6 Avant nebo Škoda Kodiaq, které mohou sloužit i jako rodinná auta, to u Audi Q3 není možné. Pro osamělého manažera s neomezeným rozpočtem to zase není úplně vhodné auto na reprezentaci. Nejen kvůli ceně (od 1 869 900 Kč základ bez příplatků) si ho může dovolit člověk, pro kterého to bude jedno z několika aut, které vlastní. Proč by si ale nekoupil na zvýšení adrenalinu nějaké opravdu sportovní auto a místo toho volil malé sportovní SUV? Zkrátka tuhle otázku si neumím zodpovědět.

Martin Šidlák

Technické údajeAudi RS Q3 Sportback
Délka/šířka/výška4507 /2022 / 1567 mm
Rozvor2680 mm
Zavazadlový prostor370 l
Max. výkon294 kW / 5850-7000 ot.
Max. točivý moment480 / 1950-5850 ot.
Max. rychlost250 km/h
Zrychlení na 100 km/h4,5 s
Průměrná spotřeba dle výrobce8,8-9 l/100 km
Emise CO2201-205 g/km
Základní cena motorizace1 869 900 Kč