Chameleon na kolech. BMW ukázalo vůz, který umí měnit barvu

auto, BMW

Přepínání barev vnitřního osvětlení už nabízí řada výrobců. BMW ale nyní na veletrhu CES 2022 ukázalo koncept vozu, který dokáže měnit vnější vzhled. Povrch karoserie BMW iX Flow s technologií E Ink může podle pokynů řidiče měnit svůj odstín.

Plynulé změny barev umožňuje speciálně vyvinutý polep karoserie, který je přesně přizpůsoben konturám čistě elektrického vozu Sports Activity Vehicle od BMW. Elektroforéza umožňuje na základě změny elektrického napětí vynést na povrch různé barevné pigmenty, které způsobí požadovanou změnu výsledné barvy. Adrian van Hooydonk, šéfdesignér BMW Group: „BMW iX Flow je pokročilým výzkumným a designovým projektem a současně i skvělým příkladem pokrokového myšlení, kterým je BMW proslulé.“

Inovativní technologie E Ink otevírá zcela nové možnosti změny vzhledu automobilu podle estetických preferencí řidiče, podmínek prostředí nebo dokonce podle konkrétní požadované funkce. Tato technologie nabízí velmi rozsáhlé možnosti pro personalizaci vnějšího designu. Právě ty působivě demonstruje představené BMW iX Flow využívající technologii E Ink. Na tomto základě BMW Group provádí vývoj této technologie tak, aby bylo možné zažít novou formu personalizace, a to jak exteriéru, tak i interiéru budoucích sériových vozů.

BMW 7 Protection
Čtete také

První elektrický pancéřovaný sedan BMW i7 Protection odolá i útoku dronu

BMW představilo hned dvě pancléřované varianty své vlajkové lodi. BMW i7 Protection je prvním pancéřovaným elektromobilem svého druhu. Verze se…

Již dnes zvolená barva automobilu vyjadřuje osobnost svého řidiče. Současná nabídka barev, která je připravena pro různé modely BMW, pokrývá široké barevné spektrum. Lze tak zohlednit touhu po divoce expresivním, extravagantním nebo sportovním vzhledu exteriéru, stejně jako touhu po decentním, jemném nebo elegantním vzhledu. Každý rok přibývají nové varianty, které odrážejí vlastnosti daného modelu a umožňují značce neustále udávat trendy v oblasti designu.

Nové technologie nabídnou v budoucnu zcela novou úroveň svobody rozhodování. „Řidič získá možnost vyjádřit navenek různé aspekty své osobnosti nebo dokonce aktuální náladu a nově je sdělit pokaždé, když usedne do svého vozu,“ říká Stella Clarkeová, vedoucí projektu BMW iX Flow s technologií E Ink. „Podobně jako móda nebo statusy na kanálech sociálních médií se pak vozidlo stává vyjádřením různých nálad a okolností každodenního života.“

Proměnná barva karoserie může přispět i k pohodě v interiéru a k celkové hospodárnosti vozu, a to na základě využití různé odrazivosti a absorpci slunečního záření v závislosti na barvě. Bílý povrch odráží mnohem více slunečního světla než černý. Z toho vyplývá, že zahřívání vozidla a prostoru pro cestující v důsledku silného slunečního záření a vysokých venkovních teplot lze snížit změnou barvy exteriéru na světlou. Za chladnějšího počasí naopak tmavý vnější plášť pomůže vozidlu absorbovat znatelně více tepla ze slunečního záření.

V obou případech může cílená změna barvy přispět ke snížení energie potřebné pro chlazení nebo naopak vytápění vozidla, což v konečném důsledku snižuje spotřebu paliva nebo elektřiny. U čistě elektrických vozů tak může změna barvy podle počasí přispět i k prodloužení dojezdu. V interiéru by tato technologie mohla například zabránit přílišnému zahřívání povrchu přístrojové desky.

Technologie E Ink je sama o sobě energeticky velmi účinná. Na rozdíl od displejů nebo projektorů elektroforéza nepotřebuje absolutně žádnou energii k udržení zvoleného barevného stavu. Elektrický proud je potřeba jen krátkodobě pro samotnou změnu barvy.

Změna barvy na základě elektroforézy používá technologii vyvinutou společností E Ink, která je nejvíce známá z displejů používaných v elektronických čtečkách. Povrchová úprava karoserie BMW iX Flow s technologií E Ink obsahuje mnoho milionů mikrokapslí o průměru odpovídajícím tloušťce lidského vlasu. Každá z těchto mikrokapslí obsahuje záporně nabité bílé a kladně nabité černé pigmenty. Podle stimulace elektrickým magnetickým polem se přesunou na povrch těchto mikrokapslí buď bílé, nebo černé pigmenty, které dodají karoserii požadovaný odstín.

Dosažení různých barevných efektů na karoserii vozidla vychází z použití mnoha přesně umístěných segmentů „ePapíru“. Aby tyto segmenty odrážely charakteristické linie vozu a ladily se z nich vyplývajícími změnami světla a stínu, byl použit proces generativního navrhování. Jde o způsob, v němž člověk zadá vstupní požadavky, v tomto případě například tvarovatelnost a flexibilitu „ePapíru“ a současně linie vozidla, přičemž výsledné řešení je výsledkem výpočtu softwaru. 

Technologie laserového řezání zaručují vysokou přesnost výroby každého segmentu „ePapíru“. Po nanesení segmentů na karoserii a připojení napájení vytvářejícího elektrické pole se celý povrch karoserie zahřeje a utěsní, což zajistí optimální a rovnoměrné podání zvoleného barevného odstínu. S nasazením do sériové výroby se ale zatím nepočítá.

Zdroj: BMW