Volkswagen překvapil: Parafinická nafta má zachránit diesely

auto, šedé, suv, volkswagen tiguan

Volkswagen se po aféře Dieselgate pasoval do role krále elektromobility a v poslední době představuje jeden elektromobil za druhým. Překvapivě ale právě Volkswagen teď přišel s plánem, jak zachránit dieselům budoucnost a snížit jejich emise CO2 až o neuvěřitelných 95 %. Řešením má být parafinická nafta.

Tato nově vyvinutá parafinická nafta s obsahem bio složek umožňuje při provozu vznětových motorů výrazné snížení emisí CO2, a to o 70 až 95 procent v porovnání s konvenční naftou. Podstatnou výhodou je, že pro jejich používání není třeba vyvíjet zcela nové motory.

Všechny modely značky Volkswagen se čtyřválcovými vznětovými motory (TDI), které byly dodány od konce června letošního roku, jsou totiž schváleny pro provoz s tzv. „parafinickými motorovými naftami“ podle evropské normy EN 15940. Thomas Garbe, vedoucí oddělení paliv pro zážehové a vznětové motory ve společnosti Volkswagen, k tomu vysvětluje: „Používáním ekologických paliv ve schválených modelech značky Volkswagen umožňujeme zákazníkům v celé Evropě výrazně snížit jejich emise CO2, jakmile bude pro ně toto palivo lokálně dostupné. Použití parafinické motorové nafty je smysluplným řešením například pro firmy s kombinovaným vozovým parkem, který zahrnuje jak modely s elektrickým pohonem, tak i s konvenčními pohony.“

Nabíjení, KIA EV9
Čtete také

Elektromobilita v Česku 2023: Pět elektromobilů na jeden nabíjecí bod

Více než 630 tisíc veřejných dobíjecích bodů v celé Evropské unii, 4600 v Česku. 4,5 mil. osobních elektromobilů v EU, 22 500 v Česku. Taková je statistika za rok 20

Spektrum parafinických motorových naft je široké. Jedna skupina těchto paliv, např. HVO (Hydrotreated Vegetable Oil = hydrogenované rostlinné oleje), se vyrábí z biologických zbytků a odpadů. Uvedené rostlinné oleje se reakcí s vodíkem přeměňují na uhlovodíky, které se v libovolném množství přimíchávají do nafty, ale mohou být používány také ze 100 procent jako palivo. Rostlinné oleje, například řepkový olej, se mohou sice používat i pro výrobu HVO, ale maximální přínosy pro ochranu životního prostředí mají až při zpracování v podobě zbytků nebo odpadů, například použitého stolního oleje, pilin atd. Bio paliva, jako je HVO, jsou již na trhu a jejich podíl v Evropě by se v průběhu příštích deseti let mohl zvýšit pravděpodobně na 20 až 30 procent celkového trhu s energiemi pro silniční dopravu.

Zdroj: Volkswagen