Ekologové tvrdí: E-palivo je horší než běžný benzin

tankování, benzin, pistole

Elektromobily by podle ekologů a evropských zákonodárců měly v příštích letech úplně nahradit auta na benzin a naftu. Někteří výrobci ale propagují syntetické e-palivo s nízkým obsahem CO2. Nejnovější průzkum ale tvrdí, že jejich spalování je v mnohém horší než u běžného benzinu.

Automobilům by mohly zůstat i do budoucna benzinové motory, aniž by to bylo v rozporu s plánovaným plněním emisních cílů. Aspoň to si myslí společenství „eFuell Alliance“, které propaguje používání syntetického e-paliva s nízkým obsahem CO2. Nedávno se za něj postavil i německý autoklub ADAC. Technický prezident ADAC Karsten Schulze k tomu uvedl: „Pro dosažení cílů v oblasti ochrany klimatu v dopravě bude kromě nárůstu elektromobility zásadní, aby k tomu přispěl i stávající vozový park osobních automobilů.”

Syntetické e-palivo plánuje vyrábět třeba Porsche na základě technologie od ExxonMobil ve spolupráci se společnostmi Siemens Energy a Enel. Ze začátku zkušebně pro použití v motoristickém sportu. Vyrábět se bude v továrně Haru Oni v Chile. Syntetické palivo zjednodušeně vznikne chemickým procesem z vodíku vyrobeného za pomoci slunečních a větrných elektráren. Má méně složek než klasický benzin nebo nafta a při jeho spalování se produkuje výrazně méně emisí CO2.

Škoda Elroq
Čtete také

Škoda Elroq se poprvé ukázala, zatím pod kamufláží

Škoda Elroq, druhý elektrický model značky, bude mít světovou premiéru na podzim 2024. Nové kompaktní SUV slibuje zavazadlový prostor o objemu 470 až 1 580 litrů, výkony od 125 kW do 220 kW a dojezd až 560 km.

Nyní ovšem proti e-palivům razantně vystoupila ekologická organizace Transport & Environment (T&E). Proti emisím CO2 při výrobě a spalování nic nemá, ale podle nejnovějších testů emisí, které si objednala, vypouštějí automobily poháněné syntetickým palivem stejné množství jedovatých oxidů dusíku (NOx) jako motory na benzin E10. A nejen to. Podle testů, které pro T&E provedla organizace IFP Energies Nouvelles, vypouští automobil na epalivo mnohem více oxidu uhelnatého a amoniaku. Přestože se emise pevných částic při přechodu na e-benzín výrazně sníží, na každý ujetý kilometr vozidla se stále uvolní více než dvě miliardy částic.

Julia Poliscanova, vrchní ředitelka pro vozidla a e-mobilitu ve společnosti T&E, uvedla: „Žádná slova nemohou překonat vědecké poznatky o spalování uhlovodíků. Dokud se bude palivo spalovat v motorech, bude v našich městech přetrvávat toxický vzduch. Zákonodárci, kteří v emisních cílech ponechávají mezery pro e-paliva, odsuzují veřejnost k dalším desetiletím znečištění ovzduší, kterému se lze vyhnout.“

Výzkum T&E také tvrdí, že syntetické e-palivo bude velmi drahé. Podle analýzy bude provoz automobilu na e-palivo během pěti let stát řidiče o 10 000 eur víc než provoz bateriového elektromobilu. Vysoké náklady na e-palivo také zdraží provoz ojetých automobilů o stejnou částku.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES