Rekonstrukce a sdílení aut. Co čeká firmu při přechodu k elektromobilům?

moneta, auto, elektromobil, kočka

Zaměstnanci přijedou do práce, dají svůj služební elektromobil do nabíječky, ale už si nezapnou počítač, protože chybí dostatečný příkon. Tak by to mohlo vypadat, když firma jen koupí elektrická auta a neřeší nic dalšího.  

Podle Národního plánu čisté mobility by v České republice mělo v roce 2030 jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů. Podstatná část z nich bude ve firmách, které musí řešit, jak budou zaměstnanci tato auta užívat a kde budou svůj elektromobil nabíjet.

Kromě veřejné sítě nabíječek a domácích wallboxů jsou dalšími důležitými místy v budování dobíjecí infrastruktury firemní nabíječky. Už dnes existuje řada firem s vlastními nabíječkami určenými pro specifický účel. Například transportní firma Gefco má v Kolíně instalovaných 8 dobíjecích stanic, kde  je používá k dobití nově vyrobených elektromobilů, jejichž doprava k zákazníkovi nebo dealerovi smluvně zajišťuje.

David Pulkert, obchodní ředitel společnosti M2C, která se v Česku stará o facility management většiny velkých obchodních center a desítek firemních budov, předpokládá, že u nových budov bude do několika let uzákoněna povinnost vybavit je dobíjecí stanicemi. Některé firmy v Česku začínají u svých flotil kompletně přecházet na elektrické vozy, což je případ například skupiny Moneta.

Její firemní flotila aktuálně představuje 320 aut, z toho je 68 elektrických VW Golf a jeden plug-in hybrid. První elektrovozy jsou již z roku 2017. „Původně jsme uvažovali o tom, že bychom flotilu diverzifikovali mezi elektromobily a jiné typy alternativních pohonů aut, ale po zkušenosti s plug-in hybridem jsme od tohoto záměru upustili,“ řekla Flotile mluvčí skupiny Moneta Zuzana Filipová. „Zjistili jsme, že převážná část řidičů v nich jezdila na benzín a elektřinu zanedbávala a tím pádem se vytvářela daleko větší uhlíkovou stopa než s klasickým benzínovým autem.“ V prvním čtvrtletí 2022 proto Moneta koupí další 30 elektromobilů a do roku 2026 chce mít elektrickou celou flotilu.

Tím pádem je třeba řešit problematiku nabíjení. V centrále Monety je proto instalováno 30 wallboxů o nabíjecím výkonu 22 kW, existuje ale příprava na dalších 130 plus rychlonabíječku pro čtyři vozy s příkonem 160 kW.

„Tím, že jsme počítali s pořízením desítek až stovek elektromobilů již od počátku, museli jsme uvažovat dopředu již při rekonstrukci výše uvedené centrální budovy, která byla 20 let stará,“ říká Zuzana Filipová. „Před rekonstrukcí byl její příkon 2 megawatty, což znamená, že pokud bychom tento příkon ponechali a v pondělí ráno se nám sjely do garáže všechny elektromobily, tak v kanceláři nezapneme ani počítač. Proto jsme museli dokoupit další příkon a předělat kompletně elektroinstalaci. Ruku v ruce s tím jsme ale potřebovali nabíječky, které spolu umí komunikovat a navíc ty informace poskytují centrálnímu řídicímu systému budovy. Máme tedy dva samostatné systémy, z nichž každý má na starosti něco jiného a jsou postavené tak, aby si vzájemně předávaly informace a společně reagovali na situaci v budově. Ve spolupráci s externím partnerem jsme pak vyvinuli ještě systém sdílení služebních automobilů.“

Ten z pohledu zaměstnance funguje tak, že každý zaměstnanec má do svého mobilního telefonu staženou aplikaci, v níž si rezervuje vůz na daný čas a místo. Chytrý nabíjecí systém nepustí elektromobil do sdílení dříve, než po 3 hodinách souvislého nabíjení tak, aby daný žadatel dostal své služební auto nabité minimálně z 80 %. Každý zaměstnanec v aplikaci vidí, kolik vozů je v jemu potřebný termín dostupný a vůz si zarezervuje. Systém mu pak půl hodiny před odjezdem přiřadí konkrétní auto a pošle mu informaci, na kterém parkovacím místě se nachází.

SsangYong Korando
Čtete také

Recenze, test SsangYong Korando manuál: 2x úspora

Recenze, test SsangYong Korando. Řada značek se v dnešní době méně nebo více potýká s poklesem zájmu zákazníků, pro která začínají být…

V aplikaci je také interaktivní mapa republiky s veškerými veřejnými nabíječkami a také s označením smluvních partnerů veřejných nabíječek. Na všech klíčkách od elektromobilů pak jsou čipové karty k jednotlivým smluvním veřejným nabíječkám (ČEZ, PRE) k případnému nabíjení ve veřejné nabíjecí síti. Kromě toho ale Moneta buduje síť vlastních nabíjecích stanic (většinou wallboxů), které jsou umístěny ve venkovních prostorách našich poboček nebo v její bezprostřední blízkosti.

„Tyto nabíječky nejsou veřejné a jsou určeny k nabíjení pouze našich služebních vozů. Naši zaměstnanci mají tedy plné pokrytí nabíjení služebního vozu, k nabíjení elektromobilů Moneta u sebe doma tedy nemají naši zaměstnanci důvod,“ dodává Zuzana Filipová.

Martin Šidlák, ilustrační foto: Moneta