Suzuki S-Cross a strong hybridy. Suzuki představilo novinky 2022

auto, suzuki, silnice

Suzuki ve světové premiéře představilo zcela nový S-Cross. Oznámilo také záměr rozšířit v příštím roce nabídku o tzv. strong hybridy.

Nová generace Suzuki S-Cross se bude v Česku prodávat za ceny od 508 900 Kč. Pohled nejprve upoutá impozantní leskle černá maska chladiče. Velká maska dává vyniknout příčné chromované liště s výrazným logem značky. Přední i zadní nárazník jsou ozdobeny stříbrnými prvky, které zcela nový S-CROSS jednoznačně řadí do kategorie SUV. Přední a zadní LED světla s charakteristickou trojicí svítících segmentů jsou stylová a nezaměnitelná, hranaté lemy blatníků vyjadřují jistotu, sílu a aktivní životní styl.

Prostorný interiér pojme pět dospělých pasažérů, variabilní prostor pro 430 litrů zavazadel je jako stvořený pro nejrůznější outdoorové a volnočasové aktivity. Velké otevíratelné střešní okno dále umocňuje potěšení z jízdy.

O pohon S-CROSSU se stará silný motor 1.4 BoosterJet s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem. Mezichladič stlačeného vzduchu zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách. Přímé vstřikování benzinu optimalizuje množství, načasování a tlak vstřikovaného paliva, což svědčí výkonu i účinnosti. Účinnost spalování dále zvyšují elektricky ovládané variabilní časování ventilů (VVT), chlazená recirkulace výfukových plynů (EGR) a vysoký kompresní poměr.

toyota bz4x baterie, recyklace baterií
Čtete také

Převratný objev: Recyklace baterií bez spalování. Toyota tvrdí, že ví, jak na to

Toyota tvrdí, že má převratný objev. Recyklace baterií z elektromobilů a hybridů je podle ní možná i bez jejich předchozího spálení, a tedy s nižšími emisemi.

Zcela nový S-CROSS je standardně vybaven 48V mild-hybridním systémem SHVS. Za běžných jízdních podmínek systém snížením točivého momentu spalovacího motoru, které se kompenzuje zapojením elektromotoru, šetří palivo. Když je potřeba zrychlovat, funkce elektrického navýšení točivého momentu a podpory při akceleraci zlepšují odezvu, vyhlazují reakce a přidávají dodatečný točivý moment.

Čtyři snadno volitelné jízdní režimy (Auto, Sport, Snow a Lock) dávají možnost pohodlně přepnout systém pohonu všech kol do nastavení, které nejlépe odpovídá aktuální situaci. Elektronicky ovládaný pohon všech kol upravuje množství točivého momentu přenášeného na zadní kola a spolupracuje s ESP®, řídicí jednotkou motoru, posilovačem řízení a dalšími systémy, aby dosáhl chování, které řidič požaduje.

Ale to není vše. Další novinky pro rok 2022 se týkají hybridů. Nový pohonný systém strong hybrid od Suzuki spojuje nově vyvinutý spalovací motor, jeden elektrický motor-generátor (MGU) a samočinnou převodovku (AGS). V zájmu snížení spotřeby nabídne jízdu v hybridním režimu i v režimu EV (jízda s vypnutým spalovacím motorem).
Výkonný elektromotor pomáhá hladkým rozjezdům a živé akceleraci už od nízkých otáček. Stejně tak dokáže pohánět vůz samostatně (režim EV s vypnutým spalovacím motorem) při popojíždění, jízdě ustálenou rychlostí a při couvání. Díky tomu je v těchto chvílích pohonný systém tichý a vykazuje minimální okamžitou spotřebu paliva.

Zajímavostí tohoto řešení je umístění MGU na výstupní část převodovky AGS. Převodovka AGS má konstrukci podobnou manuální převodovce, řazení a ovládání spojky však probíhá automaticky. Díky umístění MGU k výstupní hřídeli může elektromotor hladce vykrývat pokles točivého momentu během změny převodu. Při zpomalování účinně přeměňuje kinetickou energii na elektřinu, zatímco spalovací motor je automaticky vypnutý a odpojený od zbytku pohonného ústrojí. Tím se prodlužuje dostupný dojezd v režimu EV.

Řidič může přepínat mezi jízdními režimy Standard a Eco. V režimu Standard MGU pomáhá spalovacímu motoru při zrychlování, v režimu Eco se v zájmu snížení spotřeby častěji aktivuje jízda v režimu EV. Nový strong hybrid bude v Evropě dostupný během příštího roku. Nejprve se objeví v modelu Vitara, S-Cross jej bude následovat.

Zdroj: Suzuki