Ford Ranger: Nová generace si udržela dieselový šestiválec

auto, žluté, pick-up, Ford Ranger

Ford oficiálně představil novou generaci svého pick-upu. Ford Ranger bude mít pod kapotou dieselové čtyřválce a rovněž výkonný šestiválec. Zákazníci si na něj ale ještě dlouhých pár měsíců počkají.

V Evropě zahájí automobilka příjem objednávek na novou generaci modelu Ford Ranger ve druhé polovině roku 2022 s tím, že první vozy budou zákazníkům dodány začátkem roku 2023. Zda a případně kdy bude následovat nejvýkonnější verze Ford Raptor, zatím nebylo oznámeno.

Vizuálně je Ford Ranger nové generace výrazný a sebejistý. Exteriér využívá globální designové tvarosloví značky Ford pro pick-upy. Podobu předních partií definuje nová maska a světelný podpis ve tvaru písmene C. Na bocích jsou patrné výraznější lemy blatníků, které vozu opticky udělují pevný postoj. Poprvé Ford Ranger nabídne maticové LED světlomety. Zadní svítilny navazují na charakteristický vzhled předních světlometů. Interiér s prémiovými měkčenými materiály je pojatý ve stylu osobních vozů. Dominuje mu na výšku orientovaná dotyková obrazovka komunikačního a zábavního systému SYNC 4.

Pod novou karoserií je vylepšený podvozek. Rozvor náprav i rozchod kol se mezigeneračně zvětšily o shodných 50 mm. Nová konstrukce přední části vytvořila v motorovém prostoru více místa pro nový šestiválcový motor a do budoucna umožní případnou zástavbu jiných typů pohonu. Zároveň přivádí více vzduchu k chladiči, který tak může účinněji regulovat teplotu motoru při jízdě s přívěsem nebo těžkým nákladem.

Čtete také

Do centra Berlína jen elektromobilem, MHD nebo na kole

Berlín možná čeká zákaz vjezdu většiny aut do širšího centra. „Od roku 2030 do centra jen elektromobilem,“ to je cíl…

Zákazníci požadovali více síly pro tahání těžkých přívěsů a jízdu v extrémním terénu, vývojový tým proto pro Ranger uzpůsobil osvědčený vidlicový šestiválec o objemu 3,0 l. Je to jeden ze tří přeplňovaných vznětových motorů, které budou od zahájení prodeje k dispozici.

„Třílitrový turbodiesel je trefa do černého,“ řekla Pritika Maharaj z týmu vedoucích konstruktérů programu Ranger. „Když řídíte Ranger se šestiválcovým turbodieselem, působí jako mnohem větší auto. Zásoba výkonu a točivého momentu se zdá nekonečná, což je přesně to, co naši zákazníci chtěli.“

Ranger nové generace se bude vyrábět rovněž se vznětovým řadovým čtyřválcem 2,0 l, a to v provedení s jedním i dvěma turbodmychadly. Varianta s jedním turbodmychadlem bude nabízena ve dvou stupních výkonu a její hospodárnost ocení zejména menší firemní zákazníci a provozovatelé vozových parků užitkových vozidel. „Bi-turbo“ je technicky propracovanější, dynamičtější volbou pro zákazníky, kteří chtějí vyšší výkon, ale stále potřebují zachovat příznivou spotřebu paliva.

Konstruktéři posunuli přední kola o 50 mm dopředu a o stejnou hodnotu zvětšili jejich rozchod, což zlepšilo přední nájezdový úhel i křižitelnost náprav. Zároveň posunuli zadní tlumiče pérování dále od podélné osy vozu a dosáhli tak lepšího komfortu odpružení na silnici i v terénu.

Zákazníci se budou moci rozhodovat mezi dvěma typy pohonu všech kol – elektronicky přiřaditelným (i za jízdy) a nově zkonstruovaným stálým pohonem. Vyproštění vozidla zapadnutého v terénu usnadní dvě velká vyprošťovací oka v předním nárazníku.

„Když jsme trávili čas se zákazníky a pozorovali, jak šplhají na korbu, viděli jsme velký prostor ke zlepšení,“ řekl Anthony Hall, jeden z vedoucích konstruktérů Rangeru. „Lidé si stoupali na zadní pneumatiku a pak přehazovali nohu přes bočnici korby nebo se zapírali o otevřené víko korby.“

To konstruktéry inspirovalo k vytvoření integrovaného schůdku za zadními koly, který zajišťuje jistý a stabilní přístup do nákladového prostoru. Tým současně zapracoval na rozšíření možností upevnění a zabezpečení nákladu.

„Rozšíření vozu o 50 mm možná nezní jako příliš mnoho, ale rozdíl je to velmi znatelný, zejména v nákladovém prostoru. Na ložnou plochu se nyní vejdou i velmi neskladné předměty typu palety nebo stavebních desek,“ řekl Hall.

K dalším praktickým detailům zohledňujícím potřeby zákazníků patří nová odolná krytina ložné plochy z plastu. Vedle samotné podlahy chrání i kolena zákazníků, protože klečet na ní je pohodlnější než na tvrdé ocelové ploše. Přibyly i další uvazovací oka k zabezpečení nákladu a za pružnými plastovými krytkami při okrajích korby lze nalézt kotevní body pro upevnění krytu korby či dalšího aftermarketového příslušenství.

Výroba nové generace Rangeru se rozběhne v první polovině roku 2022 v Thajsku a Jižní Africe, plány pro uvedení modelu na jednotlivých trzích budou oznámeny později.

Zdroj: Ford