AdBlue je dost, ale jeho cena už zůstane výš, než jsme byli zvyklí

adblue, diesel, auto

Letošní raketový růst ceny AdBlue byl zčásti vyvolán panikou na trhu, že tato komodita již nebude k dispozici. Oficiálně je jí přitom stále dostatek, cena je však kvůli rostoucím výrobním nákladům výrazně vyšší. V budoucnu pak pokles ceny nelze očekávat.

Daniel Struž, jednatel společnosti Adast, která se zabývá především výrobou stojanů pro čerpací stanice, odhaduje, že dlouhodobě se hodnota AdBlue bude pohybovat zhruba kolem dvojnásobku ceny z první poloviny letošního roku. Do pasti se tím dostávají nákladní dopravci i výrobci stojanů pro čerpací stanice.

Hlavním problémem způsobujícím růst ceny AdBlue jsou zejména náklady spojené s výrobním procesem. Ten je velmi energeticky náročný, zejména co se týče spotřeby plynu, jehož cena v posledních týdnech násobně vzrostla. Výrobní podniky na Slovensku, v Polsku či Německu tak nemohou své aktivity dostat do černých ekonomických čísel, aniž by výrazně nezdražily. Problémem je aktuálně i nedostatek jiných komponent pro výrobu, například průmyslových hnojiv. Producenti proto výrobu uzavřeli nebo výrazně omezili.

vozový park, auta
Čtete také

Český vozový park stárne. Blíží se 16 rokům

Český vozový park dál stárne. Podle údajů Svazu dovozců automobilů dosáhly osobní automobily v roce 2022 průměrného stáří 15,93 roku. Do…

„V případě Česka vznikla kvůli rostoucí ceně AdBlue podobná panika jako na začátku pandemie,“ říká Daniel Struž. „Loni v březnu zaznívaly hlasy, že mohou dojít potraviny. Lidé tak kvůli těmto obavám začali vykupovat ve velkém základní komodity a dělat si zásoby. Nyní byla situace obdobná, kvůli omezení výroby vznikla na tuzemském trhu panika, že AdBlue brzy nebude, začalo se proto hromadně skupovat a jeho cena vylétla neúměrně nahoru.

Oficiálně je přitom této komodity na trhu dostatek. Oproti minulosti je však výrazně dražší. Z našich zkušeností odhadujeme, že situace se do dřívějších kolejí vrátí jen těžko a cena AdBlue příliš neklesne. Přesněji se nejspíše bude v budoucnu pohybovat v cenové hladině zhruba dvakrát vyšší, než byla ta v první polovině letošního roku. Návrat na dřívější hodnoty se v horizontu nejbližších let nejeví jako reálný.“

Zdroj: Adast